Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1062 ggr
Rorvers
0

Dålig i magen

Hej jag har en kattunge på 6 månader. Han har enda sen jag fått honom bajsat mycket mer än mina andra katter och han släpper hemska fisar haha. Är det här något man bör kolla upp med veterinären? Eller brukar det vara så då dom är ungar? Kan det ha något med maten att göra? Mina andra har inte reagerat på den maten.

LinaLj
1

Det kan vara mask, man kan köpa "kolla masken" (har jag för mig det heter) på apoteket för att se om det är det han lider av. Det kan även bero på att han har gått igenom ett foderbyte för snabbt och magen hamnade i obalans. Men det kan även vara att han inte tål något i maten.

Vad får han för mat i dag och hur länge har han ätit den?

annzoo
0

är de löst/diarré?

Rorvers
0

Blir dom inte väldigt smala då dom har mask? För det är han verkligen inte, men kanske något man bör testa för säkerhetsskull. Han äter hårdmat från friskies och det har Han gjort sen han kom till oss vid 12 veckors ålder

Rorvers
0

Det är inte diarré, har hänt en enstaka gång. Är bara förvånad att en sån liten katt bajsar så himla mycket

Rorvers
0

Det är inte särskilt små klumpar heller

LinaLj
0

Hur var övergången från den mat han fick innan han kom till er? Var den snabb eller långsam? Små katter kan vara känsliga för snabba foderbyten. Friskies är dessutom ett foder som gör att katten bajsar ganska mycket och kan störa känsliga magar.

Rorvers
0

Jag kom på nu att han åt kattungemat även det från friskies och där var övergången rätt så snabb, men då han bytte till fodret för vuxna var det en långsam övergång. Vilken mat skulle du rekommendera?

mallabralla
0

byt till ett foder utan spannmål, ju billigare foder ju mer spannmål. Kattens tarm är inte utformad att äta spannmål, därför bajsar den mycket. Friskies, whiskas och mjau torrfoder är exempel på foder som är uppbygt nästan enbart på spannmål och grönsaker.

ett prisvärt foder är four friends, finns i flesta djurbutiker. köp inte mat från matvarubutik.

bästa torrfodret på marknaden heter acana och finns att beställa via animail.se eller köps på crt eller soforpets.

Sajtvärd på Perser iFokus

[Hen]
0

#3 Nej de behöver inte bli supersmala av parasiter. Det kan visa sig på många olika sätt, bland inga symtom alls. :)

Rorvers
1

jag ska kolla på djurbutikerna och även testa han för mask! Tack för svar

Rorvers
0

En fråga till, kan man göra egen mat och hur?

[Hen]
0

#11 Ja du kan göra egen kattmat men det kräver en hel del kunskap om kattens näringsbehov. Här kan du läsa mer om vad katten behöver äta samt ett grundrecept för BARF (rå föda). Enkelt förklarat i denna text tycker jag!

http://www.agria.se/katt/artikel/vad-ska-katten-ata-for-att-ma-bra

Det finns även en grupp på iFokus, den heter BARF i fokus. Men tänk på att läsa på så att du verkligen får i katten allt den behöver. Och en sak som är jätteviktig är t.ex. att katten får i sig taurin. En annan viktig sak är attaldrig ge katten kött med kokta/tillagade ben i. De kan gå sönder och bli vassa och skada katten mkt allvarligt.

Finns massor av info på barfmycat.com också. :)