Detta har jag provat:
Jag har en kisse som inte gillar min andra "lilla" kisse riktigt, tror jag, för han kissar inne! Överallt!
och det här har jag provat:
- Testat olika Kattsand (Fick en idé nyss om att ha två olika i 3 olika lådor som jag ska testa!)
- Varit hos veterinär. Pratat med veterinär. Pratat med folk som är djurkunniga. Pratat med alla!
- Gråtit…
- Felliway, både i uttag och spray!
- Plockat undan sängkläder och plastat in soffan.
- Sprayat citronvatten där jag inte vill att han kissar.
- Sprayat "anti kiss spray"…
- Gråtit lite till…
- Låtit honom gå ute från morgon till kväll (Fungerar på sommar, vår och höst iaf!)
- Byggt kattkoja utomhus som han kan ta skydd i när han är ute!
- Bytt kattlådor!
- Gosat extra mycket (Ifall han var svartsjuk??)
- Kattmynta! (Fungerade bara på den andra katten som blev stenhög! haha!)
- Bytt foder.
- Köpt 730 olika kattleksaker för att stimulera honom.
Säkert fler saker som jag inte kommer på nu…. Men alla tips förutom dessa mottages tacksamt!! 🤓 Det är den svarta till vänster på bilden! 🐱
Vad gjordes hos veterinären? gjorde man ultraljud, urinprov och blodprov?
En liten tanke bara; är du säker på att kastreringen blivit ordentligt gjord?? Vill minnas att det i en annan tråd togs upp som anledning till att en katt kissade inne, har för mig att det var frågan om katten blivit kastrerad kemiskt eller inte…
(taget helt ur luften, ur minnet, kan inte svära på att jag minns helt rätt på något vis, förhoppningsvis så får du svar av någon som kan det här)
#1 Urinprov bara! Och klämma och känna!
#2 jag har inte kännt efter på hans.. eeh… haha! Men hur vet man det då?
Det du inte har provat är att stänga in honom i ett utrymme i mer än en månad. Så han förhoppningsvis glömmer bort att han kissat innan. Att flytta den lilla för att se om han slutar och den är problemet.
Hur är katterna mot varandra? Leker dem, sover ihop, putsar varandra?
Vad för lådor har du? Har du med huv ta bort huvarna. Hur mycket sand har du i lådorna? Hur ofta rengör du i lådorna?
På exakt vad kissar katten, hur kissar den och hur rengör du dessa ställen? Är det bara säng och soffa? Är det där du ligger/sitter han kissar eller din sambos, barns plats?
Är den lilla kastrerad?
Hur har du använt sprayen?
Har du lagt mat där katten kissar? Kissar och äter inte gärna på samma ställen.
Hur står lådorna?
#3 jag minns inte riktigt (jag får ursäkta mig med det igen) men jag vill minnas att den som skrev om det sa att man skulle ta katten till veterinär för att kolla upp det, jag ska se om jag hittar tråden jag talar om.
#4 Stänga in?!?! :O Jag har ingenstans att stänga in förutom dotterns rum och det är väl lite taskigt?! :S
Vi åkte, jag och katterna, till mitt ex i 3 veckor för några år sedan och då fick de vara innekatter. och då kissade han inte. Därför tror jag att en omplacering skulle passa bra för honom! om jag inte löser det själv… Vilket jag borde gjort eftersom jag försökt i 6 år…
De leker inte tillsammans, men de kan ligga och tvätta varandra.. Eller den lilla tvättar den stora och sen bråkar den stora med honom när han fått nog!
Lådor: En vanlig stor låda och en med tak för den stora katten krafsar på väggen och förstör tapeten annars. men både föredrar den med tak, efter att jag tog bort luckan! Jag har MASSOR med sand i! Gör rent varje dag eftersom de är ute på dagarna och inte kissar och bajsar så mkt inne då.
Han kissar väl som katter kissar! haha! men han kissar på allt… Allt som ligger på golvet, i soffan, ibland i sängen om jag har filtar i sängen eller nallar… Aldrig på min sittplats i soffan, bara på ena sidan. och ibland även på golvet bara… ibland på mina skor (DÅ vill jag döda katten på riktigt!!)
Båda katter är kastrerade, annars jade jag inte släppt ut dom!
Vilken spray? "Anti kiss sprayen"? sprayar den enlig instruktioner överallt där jag inte vill att han ska kissa! Hela soffan, fotänden av sängen (Inte huvudänden för där brukar de sova) på väggen där han brukar KLÖSA och så…
Nej mat har jag aldrig provat!! :O men kan man lägga mat i hela soffan? haha!
Lådorna är ganska stora!
#5 jag har varit hos vet…. :/
Är detta nåt som började när du köpte den andra katten eller kom det efter ett tag??
Alla veterinärer är tyvärr inte så bra som dom vill visa sig vara så en ide kan vara att åka till en annan och låta den klämma också eller att begära ett ultraljud och kanske även ett blodprov.Katter med diabetes kan börja kissa inne har jag hört.
Hur gammal är katten som gör detta.
låter som att du försökt allt och i sex år dessutom, men du skrev att han inte kissade inne när dom båda var innekatt? och nu får han gå ut morgon och kväll? kan de vara något där kanske? att han känner dofter när han är ute och vill märka revir ändå… inne alltså.
Min första tanke är om allt han kissat på är helt rent? Även om du tvättar täcke och lakan och du inte känner kattkiss-lukt så gör katten det. Och Soffan är en grej som det är svårt att få bort lukten ifrån.
Det du då kan göra är att tvätta lakanen och täcke och de kläder han kissat på med piss off (eller annat märke med samma funktion). Och i minst 60 grader (gärna 90 om sängkläderna tål detta), eftersom bakterier vanligtvis dör i 60-70 grader.
Soffan kan du dränka (och då menar jag dränka) i ytdesinfektion, går att köpa på apoteket för ca 40-50 kr, det har dem bakom disken, så fråga efter det.
Eftersom han kissat så många gånger under så lång tid, kan det vara på sin plats med upprepade behandlingar. Tvätta allt (kläder, täcke, lakan, madrass - om det går) två gånger. Och dränk soffan minst 3 gånger.
Sedan kan det vara bra att du ett tag framöver begränsar hans utrymme, såg att du skrev i #6 att du inte har något sådan utrymme, och jag vet inte hur din lägenhet ser ut, men finns möjlighet att stänga till rummen med säng och soffa? Exempelvis att han under några veckors tid, tills allt är rent vistas i kök, hall och toalett? Och att alltid ha skor i skostället och inte på golvet (då katten gärna kissar på saker som ligger på golvet, det är bökigt att stå på en skohylla)
Sedan när du släpper in honom igen, sätt lådorna vid de ställen han ofta kissar på under ett tag. Alltså bredvid soffan och sängen. Och ha inte kläder liggandes på golvet. Och ha gärna i en feliway adapter i väggen ca 1 dygn innan du släpper in honom till de rummen han ofta kissar i (de med säng och soffa).
Det var vad jag kunde komma på, blev långt men hoppas att det kanske kan vara till någon hjälp :)
Har du varit i kontakt med någon expert? Vart bor du? Om du bor i Stockholmsområdet rekomenderar jag Albano djursjukhus i Danderyd, där har jag träffat en riktigt duktig kattveterinär för samma problem. Efter att det fysiska var uteslutet med urinprov och ultraljud gjorde hon en ordentlig intervju om kattens kissande. Sedan fick jag en mängd lösningar att jobba med.
Min katt kissade på saker som luktade konstigt. Det kunde vara skor, kompisars kläder, nya soffan och liknande. När hon var stressad triggade hon på lukter, och behövde markera dem med sin doft.
Ett av många råd jag fick var att INTE använda urinoff/pissoff eller liknande produkter där hon kissat. De har en rätt stark doft - vilket bara ytterligare triggade hennes beteende. I princip skulle jag undvika att tvätta med allt som hade stark doft.
Istället ska jag först torka upp, sedan tvätta med diskmedelsvatten och sedan spraya på ren sprit (vanlig, ren vodka). Det lyfter kissdoften enligt veterinären. Utan att sätta dit någon egen doft.
Om katten kissat på ett klädesplagg kör jag det direkt i tvättmaskinen med vanligt tvättmedel, och ev. sprayar med lite vodka efteråt. Samma sak med stolsdynor, filtar m.m..
Soffan och bäddmadrassen sök jag först upp kisset med papper, sedan hade jag på potatismjöl som fick ligga och suga upp kisset. Sedan dammsugning, sprayning med massa diskmedelsvatten, uppsugning igen med potatismjöl och därefter spraya på sprit som får dunsta bort. Det har fungerat jättebra för att få bort lukten, och jag tycker inte det triggar kissandet på samma sätt som urinoff.
När det var som värst med kissandet fick katten också Kloripramin utskrivet. Det är ett lugnande piller. Ingen bra lösning i längden, men för oss var det guld för att ta sig ur den onda spiral vi var inne i. Katten kissade överallt, jag blev stressad över allt kissande, katten kände av min stress och blev orolig osv.
Nu fungerar min katt oftast bra. Men hon kommer alltid vara en känslig individ. När någon förändring händer så blir hon stressad, och då får hon ont i sina urinvägar. Om jag inte är tillräckligt snabb med att förebygga eller börja behandla, ja då kissar hon fel. Men det är oftast bara vid enstaka tillfällen, och jag förstår varför hon gör det. Så nu kan jag leva med det på ett helt annat sätt. Och jag förstår också min roll i hennes beteende.
Lycka till!
#7 jag hade den andra katten först, den stora och räddade den lilla som kattunge från att bli skjuten… Har han diabetes så har jag tyvärr inte råd att ha kvar honom.. :( Hoppas det inte är nåt sånt!
#8 men det var en ny lägenhet och båda katterna var ju rädda och försiktiga i början, så ingen av dom var dominant! Jag tror det är det som är problemet. Att den större katten är dominant….
#9 Blir inte soffan förstö… Eller det var inget, den är ju redan förstörd! haha! Jag får testa det! Tvättat med piss off har jag funderat på, men det står inte på just den jag har att det går att tvätta med den! Men det kanske det gör ändå?
Enda stället jag kan stänga in är i dotterns rum och badrummet.. och i dotterns rum får han absolut inte vara för där vill jag inte ha något kiss på hennes leksaker osv…. och badrummet känns lite trångt!
#10 Oj!! vad bra att du fått bukt på det och vilka smarta tips!! men luktar inte alkoholen då? kommer lägenheten lukta systembolag? haha! jag ska absolut ta kontakt med dom så firt pengarna börjar rulla in lite bättre här hemma. Bor "bara" 7 mil från sthlm så kan lätt ta mig in till Albano! :) tack så mycket!
#11 Ytdesinfektion ger oftast inte fläckar, men det är inget jag kan garantera, vi har använt det på vår soffa utan fläckar och dylikt. Det du behöver tänka på är att dränka soffan på kvällen, eftersom spritlukten är så stark, kommer hela hemmet att lukta. Men lukten är helt borta till morgonen när det torkat.
Det flesta piss-off går att använda i tvättmaskin. När vi tvättat tvätt men kattkiss på har vi gjort såhär:
Vanligt tvätt medel i tvättmedel luckan + förtvättmedel luckan. Sköljmedel i sköljmedel luckan och piss-off i flytande tvättmedel luckan.
Ställt in tvättmaskinen på 60 grader med förtvätt och tillvalet hårt smutsat.
Vet inte hur eran maskin ser ut, men detta har funkat för oss att ta bort lukten :)
#12 Får testa! tack! :D
Som jag skrev i den andra tråden bör du erbjuda fler lådor och byta till en bättre sand än Miss Cat. Helst så finkornig som möjligt, men börja med t.ex. Everclean Less Track som har något större korn.
En intressant sak är att det är den yngre som tvättar den äldre (och felkissande) katten? Eftersom det även är en dominanshandling när vuxna katter tvättar varandra brukar det oftast vara tvärtom. Din äldsta katt är kanske inte så säker på sig själv och sin status som du tror?
Att det blev ett uppehåll i felkissandet när ni och katterna bodde på annat håll och de vistades inomhus är också en pusselbit. Vet du vad katten är med om när den är utomhus och hur den klarar möten med andra katter i området? Är den kompis med övriga utekatter eller innebär de en ständig oro för din katt?
Om din katt känner sig hotad och otrygg utomhus är det mycket möjligt att den tar med sig oron in och därför har ett behov att säkra sitt inomhusrevir genom att sprida sin doft med urinmarkeringar.
Jag skulle därför även vilja föreslå att du minskar kattens möjlighet att vistas utomhus på egen tass. Håll honom inne helt eller följ med honom ut på kortare promenader.
Sajtvärd Katter iFokus
#6 Att jag föreslog instängning är för att dem får möjligheten att göra rätt på mindre yta och glömmer av felbeteendet. Det kan kännas elakt, men om man tänker att det är för kattens eget bästa samt möjligheten för er att ha kvar honom blir större.
Man kan göra en dörr av kompostgaller om man inte har dörrar.
Min fråga om hur han kissar beror på att står han upp och kissar rakt bakåt revirmarkerar han och sitter han ner kissar han. Det kan vara en ledtråd i sig.
Har du försökt i 6 år? Och den enda gången han inte har kissat är när han var innekatt i 3 veckor?
Du skrev att du provat Feliwayen, spray eller adapter?
Att han kissar på skor kan bero på att du tar med dig dofter utifrån som ororar.
Kissar han mycket eller är det lite? Tänker på FIC, Feline Ideopatisk Cystit även kallad stressblåsa.
Kissar han varje dag?
Bor ni på nedre botten? Då kan katter i området gå utanför och hota när han är innomhus.
Jag tror som #14 att det är något utanför som stressar.
Jag tänkte bara kommentera det där med vodka och pissoff.
När jag hade en hankatt som kissade på saker så använde jag ättika istället.
hade ättika istället för sköljmedel i tvättmaskinen och hällde ättika på madrassen som sen fick ligga och torka i ett par dagar. Funkade fint för oss och det stank inte sprit hemma.
#16 Tar ättika bort lukten av kattkiss så att katten inte känner det? Eller ersätter det bara kattkisslukten med ättikalukten (som katter inte gillar vad jag förstått det som)? *nyfiken* :)
Jag är så jävla ledsen och trött på att behöva sitta i en pissesoffa, behöva slänga helt nya mattor, behöva tvätta täcken flera ggr i veckan ibland och så vidare. Jag är varken gjord av pengar eller tålamod och det gör mig så trött. :(
Har samma problem som jag kämpat med i snart 3 år. Har testat ALLT. När är det ok att ge upp, och vad gör man då? Har försökt omplacera katten för tror att det är så enkelt som att hon inte trivs här, men hur hittar man ett nytt hem åt en vuxen katt som kissar inne och dessutom är skygg?
"På natten är alla katter svarta"
Jag täckte över våra saker när det var som värst. Sopsäckar över sängen och soffan. Sen städade jag noggrant med just 'ättika och satte mat där han hade kissat. Med min katt gick det hyffsat så länge han inte blev stressad.
Tyvärr blev han avlivad vid 4.5 års ålder för sjukdom.
#19 Såg i en annan tråd att du använder peewee. Vet inte om du provat med vanlig sand och hur länge du använt peewee, men vissa katter gillar inte att gå på peeweelådor, kanske detta kan vara roten till ditt problem? :)
#21, det har faktiskt funkat bättre med peewee. Har testat flera olika typer av sand, olika typer av lådor, flera lådor, att ställa dem på olika ställen osv. Har liksom tömt idéförrådet för längesen.. :/ :)
#22 Hur ser lådsituationen ut just nu?
Sajtvärd Katter iFokus
Sämre. Det går fram och tillbaks hela tiden. Verkar ha relativt lite att göra med toaletten.
#24 Det låter väldigt allvarligt att din katt har kissat fel i flera år utan att du hittat någon förklaring på beteendet eller någon åtgärd som fungerat.
Jag tycker att du ska skapa en egen tråd för att uppmärksamma problemet. För att man ska kunna ge råd är det viktigt att du beskriver situationen så tydligt och ärligt som möjligt och att du beskriver hur grundförutsättningarna ser ut. T.ex.
Antal personer, katter och övriga djur i hemmet.
Bostadens storlek.
Ute- eller innekatt.
Ålder och kön på katten och eventuella övriga katter.
Kastrerade eller fertila.
Hur kattens förhållande och beteende till övriga familjemedlemmar, djur och katter ser ut.
Antal lådor.
Typ av lådor (storlek, med eller utan huv, med eller utan svänglucka).
Lådornas placering.
Typ av sand (märke och sort).
Sanddjup i lådorna.
Hur ofta lådorna rensas från kiss och avföring.
Om katten kissar fel stående eller sittande.
Var och när katten kissar fel.
Hur ofta katten kissar överhuvud taget.
Om katten är kollad av veterinär för att utesluta sjukdom och urinvägsbesvär.
Hur du tvättar du bort kissfläckar.
Sajtvärd Katter iFokus
Tyvärr tror jag inte att ännu en tråd i ett forum kan hjälpa oss. Har redan gjort allt vi och andra kan komma på. Känner att nästa steg är omplacering för det känns som att enda förklaringen kan vara att hon inte trivs hos oss. Men som jag skrev innan, hur lyckas man hitta nån som vill ha en katt som kissar inne… :/ Man kan ju inte hålla på och vända ut och in på sig hur länge som helst.
#26 Om du inte vill berätta vad du har gjort hittills, hur kattens livssituation ser ut eller hur du gör med kattlådorna i dagsläget har jag ingen aning om vad felkissandet beror på och om det går att lösa eller inte.
Sajtvärd Katter iFokus
Ättikan neutraliserar ammoniaken i kattens urin så den inte känner lukten. Ättikan vädras ut efter ett tag, men man får vara beredd att det luktar ett tag.
Jag tycker att Dettol har varit kalasbra i sådana här situationer :)
Urine off är ett super medel. Prova det Har han kissat i soffan i 6 år så råder jag dig till at kasta ut den. Det finna inget medel i världen som kan ta bort lukten.
S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se
#27 men jag skrev ju precis att jag inte är ute efter fler tips. Loppet är dött. Kattens ska omplaceras. Frågan är i så fall hur det ska gå till.
Tack ändå för tips att skapa ny tråd.
31# skapa ny tråd så får du mer tips!!! och även hur du skall omplacera den osv!
#32 Håller med.. #31 Om inte för annat så för kattens skull… Hur ska du omplacera katten genom att skriva att du är trött på felkissandet? Det är nog ingen som vill skaffa sig bekymmer.. Om du kan visa på vad som är gjort och inte kanske någon vill ha katten som utekatt?
#31 Vill du inte ha katten kvar finns det två alternativ i det här fallet.
1. Avliva henne.
2. Ta ditt ansvar som kattens nuvarande ägare och ta reda på varför hon kissar fel och åtgärda det som du själv kan åtgärda innan du lämnar över ansvaret till någon annan. Det är först när du vet hur katten vill ha det som det går att hitta ett lämpligt hem, undvika att den nya ägaren gör samma misstag som du själv har gjort eller att katten hamnar i en situation med liknande stressfaktorer.
Sajtvärd Katter iFokus
#26 En sak ska du dock ha helt klar för dig. Om du efter att ha pratat med "alla" kommit fram till att det bästa du kan erbjuda din felkissande katt i toalettväg är en(!) Peewee-låda(!), placerad i köket(!), då har du hittills inte pratat med rätt människor.
Sajtvärd Katter iFokus
Fialialej
Om du har gjort kattlåde/kattsandstestet (prova ut vilken typ av kattlåda, vilken Kattsand och vilken placering av lådorna som katten föredrar i tre stag - löser enligt min veterinär 80% av kissproblemen), testat att ha en kattlåda mer än antalet katter i hemmet, testat att städa kattlådorna minst tvån gånger om dagen, testat att placera kattlådor där katten kissar, testat att sätta matplatsen där katten kissat, veterinärundersökt katten med urinprov och ultraljud vid mer än ett tillfälle, testat feliway i vägguttaget, provat specialmat för urinvägarna, provat specialmat för stressade katter, provat naturprepparat för stressade katter (minns ej namnet men det innehåller mjölkprotein tror jag), testat med regelbunden motion/lek och i övrigt anpassa kattens miljö så har jag ett sista tips.
Klomipramin mylan. Det har fått min katt att gå från hysterisk felkissare till lådskötare över en natt. Oftast används det för att bryta en ond sprial, när inget annat fungerar. Under en kortare eller längre period. Skrivs ut av veterinär.
Lycka till och hoppas det löser sig för dig och din kisse. Kissen mår uppenbarligen inte bra, och jag vet hur jobbigt det är när man inte kan komma på vad det beror på. Och jag vet hur psykiskt påfrestande det är att ha en hysteriskt felkissande katt.
Ett tips är också att köpa vattentäta madrasskydd på Jysk. När det var som värst la jag ett under överkastet och ett i soffan. Så var det inte samma katastrof om katten kissade där.
#31 En fundering bara.. Om man inte vill ha tips. Hur kommer det sig då att man skriver att ens katt kissar fel i en tråd som går ut på att ge en annan tips på hur man kan komma tillrätta med de problemen?
Jag tror inte jag är ensam om att tycka det är viktigt om jag köper en katt att den är rumsren och om den inte är det skulle jag gärna vilja veta varför…
UPDATE!! Jag provade att inte spraya nånting någonstans och ställde kattmaten i soffan! Inget kiss i soffan, bara kiss på filten som låg över armstödet på soffan….. Hade massa leksaker framme. Kastade ut alla över hela lägenheten och kattvakten gjorde rent lådan som vanligt. felliway adaptern är slut, men sprayen är kvar, jag vet bara inte vart jag lagt den…. -__-'
#36 tack så mycket. Ska kolla upp ditt tips! Till andra; vet inte om ni inte läste, men jag har alltså försökt då ordning på problemet i över två år, pratat med veterinärer, skrivit i forum, testat alla tips och allt jag kan komma på själv, googlat osv, och nu orkar jag inte mer. Hade jg vart oansvarig hade jag väl avlivat katten för längesen.
Update 2….. När jag skulle lägga mig igår såg jag att han kissat i sängen… Jätte mycket, inte bara lite som han brukar… Utan det var en JÄTTE pöl!!! :( Jag är ledsen men nu orkar jag inte mer…. Nu får han åka till katthimlen i slutet av månaden….
Min dotter sa något väldigt bra i morse oxå: "Men mamma, människorna i himlen behöver katter de oxå, så det gör inget…" Kloka ord från en 5 åring!
Synd att det ska behöva sluta så. 😕
Ja men jag vet inte vad mer jag ska göra…. Jag är arbetslös och har inte råd att köpa vodka för att spraya lägenheten med (jag har inte ens råd att dricka den!!) och köpa 10000 olika sorters Kattsand och kattmat och gå fram och tillbaka till veterinären varje vecka…. och omplaceringa har jag försökt med, men ingen vill ha honom heller… Och nu har han börjat kissa i sängen oxå, vilket han inte gjort förr… och sängen är dyr! jag har inte råd att köpa varken ny soffa eller säng…. Tvättade rubbet för 2 veckor sedan och nu måste jag tvätta allt igen!
verkar som han borde vara utekatt kanske? finns ingen på landet som hade velat ha honom? du har satt ut annons på blocket? du kan ju fråga om ngn här inne kan tänka sig hjälpa dig skriva en annons ibland står de still i huuvet när man skall skriva själv.
43# sedan har du skrivit att du tror felkissandet beror mkt på att han inte trivs med din andra katt så ett nytt hem som ensamkatt borde vara något
tycker ej man avlivar en katt för att dne kissar inne, kissar e katt inne är de antingen urinvägsnfektion eller att den inte trivs med ngt.
Jag måste säga att jag blir oerhört ledsen när man läser kiss-trådar från kattägare vars katter kissat fel i åratal(!). Dessa kattägare påstår ofta att de "provat allt", men om sanningen ska fram är det mest att "stå ut" som de har gjort. När tråden skrivs är tålamodet och orken helt enkelt slut.
När en katt kissar utanför lådan måste man agera direkt. Katter kissar aldrig fel utan orsak, så det gäller bara att lista ut vad det är som gör att katten hellre kissar på andra underlag och platser än i den anvisade lådan eller varför den har ett behov av att kissa på andra underlag och platser.
Den ena orsaken (att katten hellre kissar fel) handlar om lådornas antal, utformning, placering, innehåll och renhet.
Den andra orsaken (att katten har ett behov av att kissa fel) handlar om oro och otrygghet i reviret, eller (om okastrerad) att den p.g.a. könshormoner känner behov av att markera sin närvaro.
Den tredje orsaken är att katten kissar fel p.g.a. sjukdom och den smärta i samband med kissande urinvägssjukdomar ger eller den förvirring som allmän sjukdom innebär.
Man bör alltid börja en felkissningsutredning med att utsluta sjukdom genom en grundlig undersökning med provtagningar av blod och urin och ultraljud hos en veterinär.
Om katten är frisk bör man förbättra lådsituationen. Det har gjorts undersökningar som visar att de allra flesta katter föredrar finkornig sand som underlag i kattlådor som är öppna och stora, så har man haft andra lösningar bör man satsa på detta, samt förstås utöka lådornas antal och placeringar. Och hålla dem rena från kissklumpar och avföring, vilket innebär att man får rensa lådorna flera ggr per dag.
Angående oro och otrygghet i reviret beror det oftast på att katter känner sig hotade (direkt eller indirekt) av andra katter. Antingen katter i samma hushåll eller katter utomhus.
Finns oron och konkurrensen inom kattgruppen måste man, (förutom att kastrera) utöka resurserna inom reviret, och försöka få dem att åtminstone acceptera varandras närvaro under en längre tid. Man kan behöva göra en ordentlig återintroduktion med avgränsningar genom nätdörrar, men utan utevistelse (möjlighet att fly därifrån). Feliway-adraptrar som sprider harmoniska doftferomoner kring katterna kan hjälpa mycket.
Finns oron utomhus bör katten (förutom att kastreras) hållas inne och möjligen vistas utomhus kortare stunder i ägarens närvaro. Bor man i hus kan en fredad kattgård/inhängnad vara ett passande alternativ för katten.
Hoppas att denna text läses av någon enda kattägare därute som har en felkissande katt, och att den ägaren tar till sig detta - i tid!
Tycker man att det verkar jättekrångligt att ta reda på vad som är fel och vad som bör göras kan man anlita en kattbeteenderådgivare som kan analysera situationen ordentligt och skriva en individuellt anpassad handlingsplan för den felkissande katten.
Sajtvärd Katter iFokus
Att "prova allt" kan ibland vara en del av problemet enligt min erfarenhet. Det krävs ju tålamod och funkar inte att testa nya grejer varje vecka. Det kanske krävs att man har plast över soffa och säng ett bra tag medan katten vänjer sig av vid kissandet. Osv. Hoppas att många läser tråden och får tips så kanske nån annan katt slipper dö på grund av att den inte trivs hemma. <3
Efter att ha läst hela denna tråd tycker jag mig förstå att de enda gångerna den stackars katten inte kissat på fel ställen, var då den fick vara innekatt. Då undrar jag: varför kan den inte få bli en innekatt då?
Katter är liksom vi mänskor, olika. En del katter känner sig mer tillfreds med att slippa konfronteras med den för dom kanske stressiga verklighet som finns utanför dörren…
Hellre än att avliva (hemskt ord!) katten skulle jag om jag vore som du, låta den få vara innekatt.
Efter att ha läst hela denna tråd tycker jag mig förstå att de enda gångerna den stackars katten inte kissat på fel ställen, var då den fick vara innekatt. Då undrar jag: varför kan den inte få bli en innekatt då?
Katter är liksom vi mänskor, olika. En del katter känner sig mer tillfreds med att slippa konfronteras med den för dom kanske stressiga verklighet som finns utanför dörren…
Hellre än att avliva (hemskt ord!) katten skulle jag om jag vore som du, låta den få vara innekatt.
Med en av mina katter funkade inget förrän jag satte lådan i botten på det djupa badkaret (han tyckte om att ha höga kanter runt sig) samt bytte lådan mot en balja som jag fyllde med nästan 2 dm sand. Innan jag testade de sakerna sa jag också "jag har provat allt". Det var min dåvarande veterinär som ställde massor av frågor om kattens beteende och till slut föreslog att katten skulle ha lådan i badkaret. Jag tycker du ska rådfråga en expert på katters beteende, någon som kan ställa rätt frågor. Det är inte fel på katten, något stressar katten.
Omplacering har jag annonserat ut efter i 3 år till och från!! och inte fått ett enda svar….
Han vill inte vara innekatt för det är när han är inne som han kissar, d.v.s när jag åker bort över helgen! han trivs ute och vill inte ens komma in när jag ropar ibland. på sommaren är han borta i2-3 dagar över natten ibland.
han sliter tussar med päls från kroppen när han inte får gå ut heller….
och den som säger att jag inte provat allt och inte har tålamod kan då tala om för mig varför katten fortfarande lever efter 6 års konstant kissande!!! är inte det att ha tålamod? Dessutom har ni väl läst listan på saker jag provat?!! Men inget verkar ju duga för varken katten eller er… jag är tyvärr inte miljonär..
Det är inte så att jag VILL avliva katten! jag vill verkligen inte! men jag vet inte vad mer jag ska göra! Jag har inte råd att köpa ny soffa och ny säng bara för att katten ska ha det bra! Jag vill dessutom inte att min dotter ska komma till skolan och bli retad för att hon luktar kattkiss (jag vet hur det känns..) TROTS att man tvättar så luktar det ju lite….
Om ni tycker så synd om katten, så ta honom ni då!?!?!?! Hellre det än att avliva honom….
Jag gråter kväll efter kväll över tanken på att behöva ta bort honom… han är trots allt min skyddsling som jag räddade livet på och jag känner mig som en hycklare som då tar hans liv! Men att behöva bryta ihop varje gång jag ska lägga mig i sängen, trött efter att hela dagen gjort jobbiga saker och ensam ta hand om min dotter, och behöva sanera sängen och bädda om innan jag kan sova eller sätta mig i soffan och bli blöt i rumpan, behöva klä av mig, duscha, tvätta soffa och kläder när jag hellre hade lagt upp fötterna på bordet och gosat med katterna och dottern framför en mysig film! Det är mentalt jobbigt!! Så att höra att jag "inte gjort nog" är skit jobbigt… För jag vet inte vad mer jag kan göra!!!!!! 😭
#51 jag förstår din frustration och att du verkligen har testat allt du kommer på. Har massor av empati med dig, var själv helt förstörd när min förra katt kissade på sängen och soffan. Så jag menar inte att anklaga dig utan vi är nog många som helt enkekt bara vill ge dig tips och hopp. men SUPERVIkTIGT: Du skriver nu att det är när du "åker bort över helgen" som han kissar inne. Om du verkligen åker bort utan kattvakt en hel helg så har du nog svaret där. Man kan inte lämna katter ensamma över en helg. Det är inte lagligt att lämna dem mer än 24 h. Katter talar ofta om för ägare mha kiss om de känner sig övergivna. Men jag hoppas att jag fattat fel, dvs jag hoppas du inte lämnar katter ensamma en helg utan i så fall har en kattvakt.
#53 Nej jag har en granne som kommer och gör rent låda och klappar dem lite, men hon kan ju inte stanna hela dagen!
#54 Ah, tänkte väl. Var tvungen att fråga eftersom det inte stod nåt om sällskap för katten. Men kissar han alltså bara när ni är borta över helgen? Såg ut så i din kommentar om ute/inne. Kanske behöver han en mer hängiven kattvakt ett tag i så fall? Sen har jag hört om katter som är så märkta av sitt tidigare liv som hemlösa att de blir väldigt mammiga och superstressade så fort de är ensamma inomhus. Kanske är då medicin nåt att testa om man vill prova en sista utväg. Eller helt enkelt aldrig stänga in katten en helg. Du har tagit hand om en katt som behövde ett hem och gett katten kärlek i 6 år. Det är mer än vad många av oss andra är har gjort för någon hemlös katt så jag hoppas att vad som än händer kan du gå med huvudet högt. Men jag TROR det finns ett sätt att fixa det här ifall det stämmer som du skrev att det är när ni är borta, och han får stanna inne, som han kissar. Blir lite förvirrad om när han kissar fel och inte.
Nä han kissar SÄLLAN när jag är hemma oxå, men ibland om jag bara går över dagen, när jag jobbar t.e.x (Vikarierar på förskola ibland) eller har andra ärenden och han är inne. Vår, sommar och höst är han alltid ute på dagarna. men är det väldigt kall vinter får han vara inne ibland… Då har det hänt att han kissat oxå…
Men om du vet när han kissar varför kan du då inte stänga till sovrummen och vardagsrummen om han är inne? Det räcker gott och väl med kök, hall och ett badrum för katterna om du inte är hemma och han inte vill vara ute. Ser inte problemet då du verkar veta när han kissar och inte kissar. Kan du sedan släppa ut och in via köksfönstret (om du bor på bottenvåningen) är det ju toppen. Fungerar det inte att släppa ut honom i resten när du är hemma låt båda bo i köket ett bra tag utan tillgång till dem andra rummen. Efter ett tag öppnar du så dem får tillträde till ett till rum. Lägg då plast och se till att skydda det som kan bli nerkissat i det rummet. Sköter han sig är det bara att successivt öppna upp resten. Finns även ett preparat Clomicalm som använts och gett gott reslutat. Dock är det kemisk medicin. Ska användas under en begränsad tid och kan hjälpa mot kissproblematik. Dock är detta en sista utväg enligt mig när man verkligen testat allt ovan.
Ju länge tid en felkissning pågått desto längre tid måste du räkna med att få rätsida på det.
Ett annat förslag är att be en vän om hjälp. Be vännen prova att ha kissen i köket under en månad och se vad som händer. Inte mycket kan bli förstört och lätt att torka upp om olyckan är framme. Ta sen hem honom igen och se vad som händer.
Även sätta honom på pensionat en månad för att bryta beteendet, men det är ett dyrare alternativ.
För att jag sover i vardagsrummet! Bor i en två och dottern har sovrummet (Dit är det alltid stängt!) och ingen dörr till v-rummet…. :( Sovrummet och badrummet är de enda ställena med dörr….
Det är redan svinkallt i lägenheten som det är, vill inte ha några fönster öppna. Speciellt inte om jag inte är hemma! och ja jag bor på BV och även om det är ett lugnt område vågar jag inte ha fönster öppet när jag är borta!
Jag har inga vänner som kan ta katten heller. inte ens ett tag. alla har andra katter som inte går med katter, hund som inte gillar katter, allergier eller så gillar de helt enkelt inte katter alls…
och som jag sagt är jag arbetslös och har inte råd med pensionat och dessutom tror jag absolut inte han vill sitta instängd, det skulle han nog må ännu sämre av med tanke på att han vill ut och springa ute!
Att göra en dörr av kompostgaller är billigt och effektivt om man inte har en dörr. Så det går att ordna lätt.
Du skriver ju att han är inne och det är då han kissar. Vintertid antar jag att han hellre ligger inne i värmen och har det gott än är ute i kalla snön och fryser. Det är då du ska stänga om de rummen du har saker som soffa, sängar.
Menade inte att du skulle ha fönster öppet dygnet runt och absolut inte när du inte är hemma. Utan att du bara släpper ut och in den vägen om ytterdörren finns via de andra rummen. För nu släpper du väl ut katterna på något sätt.
Att man har katt som inte går ihop med andra spelar ingen roll om din katt ska stängas in i ett utrymme. Då är det ingen som har kontakt med honom ändå. Men har man inte vänner som kan ställa upp så går det inte.
Antingen ser man lösningar och inte bara problem. När man har försökt som du skriver i sex år och har hamnat i ren uppgivenhet då ter sig alla tips och råd som oövervinneliga. Men om du bara sätter dig ner och funderar så är det inte kostsamma saker, eller merjobb för dig som kan hjälpa. Ett kompostgaller mot att han inte finns mer. För mig skulle inte valet vara så svårt.
Jag har 75 kr att leva på nu den här månaden….. Jag har inte råd med kompostgaller! Dessutom är dörröppningen bredare än en normal dörr, ca 1,75 m…. Då behöver jag mer än ett galler och dessutom hoppar katterna 2 m upp, så jag behöver täcka hela öppningen med galler….
Jag försöker inte se problemen, jag säger bara som det är!
som sagt de bästa vore att han kommer till ngn som kan ha honom som utekatt samt han har tillgång till att vara inne också.
Nu kom jag på en idé! Har du testat att omplacera den andra katten ett tag (för att på sikt ge den ett annat hem)? Den verkar ju vara lättare att hitta ett nytt hem till eftersom den inte kissar fel? Och då kan din kissande katt få vara ensamkatt, vilket du ju annonserat att han vill vara? :) Och så är mit tips att bädda sängen med nåt som inte släpper igenom kiss (tex kisslakan) så länge.
#61 Jo det tycker jag med! men ingen är intresserad av en kissande katt, tyvärr… Även om han ev skulle bli bättre!
#62 Jag ska lämna bort den äldre katten till min mormor sen när den lilla katten försvinner (På ett eller annat sätt) och jag vill inte lämna lill-kissen ensam när jag åker bort över helgerna…. Han är inte så liten iof… men mindre och yngre än den andra!
63# men om du förklarar i annonsen att de beror på att han vill vara ute mer och vill vara ensam katt, finns ju folk som vill ha honom på prov och testa? har du annonserat överallt?
#63 Ok. Nej det är bra att du inte vill lämna katten ensam över helgen men tänk på att en katt som är van vid människor känner sig ensam även om den har en kattkompis. Det låter som att du åker bort "över helgerna" ganska ofta? Det kan stressa en katt. Du skrev att ni har en kattvakt men att den personen klappar en stund men inte kan stanna hela dagen. Hur ofta är du borta hela helgen och hur mycket är kattvakten där?
Felet med den här tråden är att den startades 6 år för sent. Varför den startades nu vet jag inte, men antagligen var det ägarens undermedvetna önskan om att få bekräftelse på att loppet var kört och att avlivning var det enda som återstod. Jag har sett det så många gånger förut och gemensamt för sådana trådar är att ägaren hamnar i försvarsställning och blir frustrerad när det kommer fram konkreta förslag på åtgärder. Det "ska" ju inte finnas något mer att göra!
Det finns några saker som jag tycker är viktiga att uppmärksamma när det gäller TS katt.
1. Katten kissade inte fel under de 3 veckor den levde som innekatt med familjen och kattkompisen i ett annat hem.
2. Katten kissar oftast fel när TS är bortrest över helgen och katten och kattkompisen endast kan göra sina behov inomhus i den befintliga lådsituationen som grannen rensar.
I dessa punkter finns det mycket information om hur katten och dess felkissande fungerar, men det skapar också ännu fler frågor. Hur ofta är TS bortrest över helgen? Är katterna inomhus hela tiden då? Hur ser lådsituationen ut då (med t.ex. antal lådor)? Hur ofta kommer grannen och rensar lådorna?
Att lösa felkissningsproblem som pågått under längre tid kräver att man vänder och vrider på allt för att hitta de utlösande faktorerna. Är man på rätt väg (t.ex. genom att förbättra lådsituationen eller hålla katten inomhus) innebär det dock inte (som #47 även skrev) att katten omedelbart ger upp ett felkissningsbeteende som hunnit bli invant. Man kan dock lugnt utgå ifrån att kattens behov inte skiljer sig nämnvärt från de beteendestudier som gjorts på katter när det gäller faktorer som spelar in angående lådsituationen och otrygghet i reviret.
För att urskilja ett mönster i felkissandet bör man även skriva dagbok där man dag för dag skriver upp hur kattens tillvaro ser ut, vad den är med om och hur, var och när den kissar och bajsar. Ju fler detaljer man uppmärksammar, desto större chans har man att hitta viktiga faktorer och därmed också hitta rätt åtgärder.
Eftersom felkissande sällan upphör över en natt är det oerhört viktigt att man skyddar stoppade möbler som t.ex. soffa och säng. Plastad frotté eller andra kiss-skydd över säng och soffa sparar både möbler, onödigt tvättjobb och inte minst den ilska och uppgivenhet som förstörda möbler innebär.
En sak som också skapar frågor är att du försökt omplacera katten utan att få ett enda svar. Var har du annonserat? När har du annonserat? Och framförallt - Hur såg annonsen ut?
Sajtvärd Katter iFokus
#64 Redan gjort! :/ Jag vet inte vart mer jag ska annonsera, så jag tror det?
#65 ja varje helg i princip! har min kille i en annan stad (och mina vänner) så åker dit då. och jag har slltid haft det så, i princip, så han borde ju vara van! En halvtimma kanske om dagen! Hon har ju ett eget liv att sköta oxå…
#60 Jag vet att du har det tufft. Under sex års tid hade du kunnat spara ihop till 300 kr för att kunna ordna en extra dörr. I alla kisstrådar eller om råd för att sammanföra katter som finns skrivs det om det olika lösningar som man kan tillgå. Och dem kan inte gått dig förbi.
Jag tycker inte det är konstigt att katten kissar fel om du är borta varje helg!
#67 Hoppsan! Där kom det plötsligt fram jätteviktig information!!
Hur länge lämnar du katterna varje helg? När åker du och när kommer du hem igen?
Sajtvärd Katter iFokus
#65 Jag lider med dig men jag måste vara rak: Jag hoppas du berättar för alla du känner att det var ett stort misstag att skaffa katter som du lämnar varje helg. Så kanske något gott ändå kommer ur denna historia, nämligen att inte fler gör så. Ett husdjur är en familjemedlem. Två katter är inte en garanti för att de klarar sig själva i två dygn. Din katt protesterar mot något, och min gissning är att den protesterar för att du är matte bara på vardagar. Dessutom, om jag fattat saken rätt, så är katten ute som den vill när du är hemma men så låser ni in den hela helgen varje helg för att kattvakten inte kan sköta in/ut-släpp? Därav frustrationen, kanske?
Min bedömning blir tyvärr att du har skaffat katter som du inte vill ta hand om 100 %. Du bör inte skaffa fler katter efter dessa.
men vad är de jag läser! du är borta varenda helg och katterna får endast lite klappning i 30 min? såklart han kissar inne för han vantrivs med att bli lämnad varenda helg och du tänker avliva honom för DINA misstag? fy!
du får tycka jag är elak men tyvärr sanningen svider ibland.
En liten fundering, om du ber din pojkvän att komma till dignågra helger kan du kanske spara ihop summan du lägger på resan dit till kompostgallret. Om du nu vill försöka lösa situationen och ha kvar din katt.
En sak som du kanske behöver tala om tydligare i tråden också, är att katten är en fd hemlös katt om jag förstått saken rätt från din profil här på sajten. Isåfall är det kanske inte konstigt att han blir extra stressad av att känna sig inlåst på helgerna?
Sen reagerar jag på den här formuleringen: "Han älskar att kela med Tindra trots att hon sliter i hans morrhår, öron, päls och svans och petar honom i ögonen och munnen." Är du säker på att din katt älskar att bli behandlad så av dottern? Katter kan vara hur snälla som helst fast nåt är jobbigt. Och katter spinner ofta när de blir störda/besvärade/stressade. Jag säger inte att det här med dottern behöver vara ett av skälen till hans stress, men det KAN vara så att det bidrar.
Jag tror inte något djur tycker om att bli dragen i morrhåren, öronen, svansen och att bli petad i mun och ögon… Vad hade vi tyckt om någon var sån mot oss?
Vilken typ av stimulans får katten när du åker iväg varenda helg?
Det är väl klart att han protesterar mot det på det sättet han kan tala om sitt missnöje på…
Men alltså, en dörr? På riktigt? Läser ingen vad jag skriver? Det går inte att sätta in en dörr och hade jkag kunnat spara 300 kr så hade jag gjort det!! Men nej, jag har inga pengar att spara!
och som vanligt får man bara skit på det här forumet.. JA jag är en dålig kattägare som inte ger upp hela mitt liv och ägnar det fullt åt mina katter….. så, nu lägger vi ner den här tråden1 katten åker på avlivning i slutet av månaden för allas bästa och så behöver vi inte siskuter mer! OK? :)
han kanske vill vara ute så mkt för att han inte trivs innne? att det är något inomhus som gör att han vill fly och vara ute?
#75 Tycker du verkligen att du "får skit" helt utan anledning?
Du skriver att du lämnar katterna ensamma i stort sett varje helg, utlämnade till sig själva och en bristfällig lådsituation som då endast rensas en gång per dygn av din granne. Tycker du verkligen att det är ett mysterium då att katten kissar fel och att det inte finns något du kan göra åt situationen, förutom avlivning?
Sajtvärd Katter iFokus
#77 fyi så rengörs lådan bara en gång per dyng ändå så skillnaden är väl inte så stor dfrån om jag vore hemma och inte på den fronten! Så ja jag tycker att det är ett mysterium….
och dessutom är det er attityd i inläggen jag stör mig på! Anklagande ton istället för en hjälpande ovch stöttande….
#75 "JA jag är en dålig kattägare som inte ger upp hela mitt liv och ägnar det fullt åt mina katter….." Vem skulle ha argumenterat för att man ska ge upp sitt liv? Nej, jag har inte gett upp mitt liv för mina djur (haft vanvårdsdjur i flera år med passning många gånger om dagen periodvis) En frisk och välmående katt tar inte mer tid än något annat djur.
MEN att åka iväg VARJE HELG är väl inte svårt att räkna ut att det skapar stress för alla djur…
Att avliva katten gör bara att signalen du förmedlar till din dotter blir "Det är ok att lämna djur ensamma varenda helg för om det blir problem kan man ju ta livet av de"
Att pengarna inte finns till ett galler kan jag ha viss förståelse för, men inte attityden att när viandra börjar ana orsaken till problemet, och därigenom lösningen såär det ännu mera problem än ursprungsproblemet…
Hoppas det stannar med den katten för din del.., blir riktigt ledsen av den typen av attityd..
Jag vet ju vad problemet är! att han inte trivs med den andra katten! men problem nr 2 är att jag inte får honom omplacerad! Så jag tror inte det spelar någon roll hur mycket kissmedel jag häller i lägenheten, hur många lådor med litervis av sand jag har, hur många kattvakter jag har, hur mycket jag stannar hemma osv.. För som sagt har han kissat trots att jag är HEMMA så det är inte bara det att jag åker! Hade jag kunnat bygga ett slott åt mina katter hade jag gjort det!
läser ni ens vad jag skriver eller ser ni bara det dåliga i det jag skriver?
#75 Önskar dig lycka till men snälla: Skaffa inte katt igen. Det kostar pengar och det tar mycket engagemang och energi att ha en katt. Jag får tårar i ögonen när du skriver att din katt gillar bli petad i ögonen och att det är helt ok att lämna utekatten inlåst och ensam på helgerna. Du verkar tyvärr ha väldigt små kunskaper om kattens behov.
78# men vi försöker ju hjälpa dig och ge dig råd men du skriver att du tänker avliva honom osv… och det är klart man blir upprörd och ledsen då att läsa det när det inte är han det är fel på.
jag har sagt till dig att anledningen till att han kissar inne är att du åker bort varenda helg och lämnar dom åt din granne som knappt är där det är nummer 1! och en skrev innnan här att kan inte han åka till dig? det har du ännu ej svarat på!
och har man skaffat en katt får man ju ta ansvar för den och inte hota med avlivning i var och varannan månad och att du dessutom haft detta i sex år är väldigt konstigt att du inte redan efter några veckor kissande inne av din katt bett om hjälp och råd? tycker jag är märkligt…
har du annonserat på blocket? hittade ingen annons där iallfall som var lik din katt…
och en till sak… vilka ställen har du annonserat på???
#79 jag var ju en dålig kattägare som skaffade katt fast jag åkte bort (Förutom att jag inte visste att jag skulle träffa min pojkvän för ett år sedan när jag skaffade katterna för 11 och 6 år sedan). jag kan ju lkixom inte välja pojkvän efter vart dom bor "KRAV: Du måste bo nära mig så jag inte behöver lämna mina katter ensama"
och nu kallar du mig en dålig mamma oxå…Nu minns jag varför jag lämnade den här sidan förra gången… *suck*
Jag kan skaffa galler, men jag tror inte det hjälper! Ska jag behöva bura in mig i min lägenhet!? Dörröppningen är:(Går och mäter) 115 cm bred och upp till taket hög… katterna hoppar upp på altanräcket som är: (Går och mäter) 160 cm högt! Vilket betyder att jag måste ha galler över 2 m för att de3 inte ska hoppa över!
#78 Att lådsituationen är bristfällig övriga dagar i veckan också är inte något försvar, tvärtom, men då har de åtminstone möjlighet att göra sina behov utomhus också.
Din egen attityd och bristande förståelse för katters behov är väldigt frustrerande. Att åka iväg varje helg kan knappast vara livsviktigt för dig, men för katten verkar den prioriteringen ha blivit en konkret fråga om liv eller död.
Sajtvärd Katter iFokus
#82 nej han kan inte åka hit.
Lämnar nu tråden! tack och hej! tack för alla tips!
Du skriver nu helt glatt att du bara tömmer lådan en gång per dygn. Så utöver att du låser in en utekat varje helg samt låter ett barn plåga katten med ögonpet och dragande i morrhår, så har du inte en optimal situation med lådorna.
Jag anser att din första inlägg om hur du har provat allt nu har tappat all sin trovärdighet.
Inte konstigt att din katt mår dåligt. Du har tyvärr väldigt bristande kunskaper om katter.
Snälla. Ring ALLA katthem i din del av Sverige och berätta att du inte klarar av att ta hand om en katt och be dem om hjälp. Katten dör för att du inte bryr dig tillräckligt.
När du lägger en glad smiley i en kommentar om att katten ska dö blir man bara chockad. Snälla. Skaffa. Aldrig. Mer. En. Katt…
84# har man djur så får man komprimissa helt enkelt och jag tycker han kan komma till dig också så itne du behöver åka varenda helg! har man djur så får man ju tänka på dom också, dom var där före honom! jag hade hund och katt innna jag träffade min kille och vi skulle flytta ihop och jag sa till honom att väljer han mig så får han mina djur på köpet,thats it!
tror inte hon menar att du är en dålig mamma, känns som du tar åt dig och vrider på de vi skriver. Men barn gör vad sina föräldrar gör och det är vitkigt att visa och förklara för dom att djur skall man vara rädd om och det är inte ok att du låter henne peta katten i ögonen osv?! hade du velat att ngn gjorde så på dig?
nej jag tycker inte du skall skaffa galler, jag tycker du skall göra ALlT som står i din makt för att omplacera katten för inget djur mår bra av att sin ägae är borta varenda helg…
har du annonserat på blocket?! har du inte råd att betala annonsen så kan väll jag göra de då!
kan någon låsa tråden? jag ska lämna detta forum för sista gången….
och självklart sticker du för att ja… vad skall man säga… vi kom på dig?
men pma mig all info om katten så hjälper jag dig sätta ut annons på blocket! ok? snälla gör de för kattens skull!
#90 Du har skaffat djur som du inte har ekonomi eller kunskap att ta hand om. det var inte medvetna misstag så där har jag empati. men när du själv nu inser att du stressar katten genom att åka iväg varje helg och låsa in honom, så reagerar du med värsta projiceringen. hallå, du missköter katten och har påstått att du gör allt perfekt. Ditt första inlägg stämmer alltså ej. Klart folk blir förfärade!
Ett kompostgaller är ingen dörr. Fyra delar räcker och täcker den öppningen. Du köper två dusdrapperistänger på IKEA för 100 kr och galler för 100 kr. Spänner upp stängerna i dörrkarmen och fäster gallret däri. Ena sidan som gångjärn och den andra där du kan fästa på ett bra sätt som är lätt att öppna på. Då kan du även öppna dotterns rum och då är det inte så instängt.
Blir smått fundersam då du skriver att du inte har 200-300 kr för en gallerkonstruktion och inte har kunnat spara undan men har pengar för en avlivning. Det rimmar riktigt illa.
Dessutom så är låd situationen nog det som är största boven. Försök även om du är trött på attityden du får att ändra denna, töm lådorna morgon och kväll. Se till att dem har mycket sand och att den inte luktar. Så tror jag att hälften är vunnet.
Det tråkiga är att din katt får lida för att du inte ser till att de basala behovet är tillfredställt på ett bra sätt för dina djur.
93# jag tycker inte hon skall ha några katter alls hemma… för hon är ju inte villig att lyssna på våra råd och göra därefter… så tycker synd om katterna hemma..
#84 "och nu kallar du mig en dålig mamma oxå…Nu minns jag varför jag lämnade den här sidan förra gången… *suck*"
Om du vill veta det, så tycker jag det är fel av föräldrar att tillåta barn vara elaka mot djur.. Bara i staden där jag bor sker det regelbundet djurplågerifall där barn (!) är gärningsmännen.. Ibland används djuren som fotboll, ibland spetsas de på en pinne, ibland någonting annat… Kan du ärligt säga att du inte lär ut tankesätt som kan leda till sånna här fall. Att tillåta barn vara elaka mot djur kan leda till ännu värre saker när de blir äldre/vuxna…
Men nu har jag sagt mitt om ditt föräldraskap, men ger mig inte i diskussionen om katten…
Fast där försvann väl du för att vi hittade en orsak som inte borde funnits där… Börja iaf med att göra rent kattlådan två gånger om dagen, så har du kommit halvvägs utan att det kostar en krona…