Skaffa kattunge
Hej! Jag är en djurgalen tjej som haft djur omkring mig i hela mitt liv. Jag flyttade hemifrån i våras och tog med mig min lilla hund. Min katt fick stanna hos föräldrarna då han är van att gå ut som han vill, något som han inte kan göra där jag bor i stan. Nu längtar jag över allting annat efter att skaffa en katt, en som kommer få leva inomhus. Men kommer försöka lära den att acceptera att gå i koppel. Kontrollerad utevistelse med andra ord. Min lägenhet är på ca 47kvm och är uppdelad i kök, ett stort rum, toalett samt ett mindre rum på några kvadrat. Tänkte kanske ha kattlådan där inne då toaletten är så liten och dumt uppbyggd att det inte får plats en kattlåda därinne. Katten kommer få sova i sängen och soffan, ska även ha ett eget litet krypin där katten kan få vara ifred.självklart ska katten ha ett klösträd också, dock inte ett alltför brett då jag inte har obegränsat med utrymme. Katten i fråga är en huskatt, och den kommer såklart kastreras, vaccineras, försäkras och få ett bra kvalitétsfoder. Chippad och veterinärbesiktigad är den redan. Samt blivit grundvaccinerad. Leksaker, låda, sand, catit foderstation samt kattbur har jag redan. Nu är det bara kattungen som fattas ;) Har läst i flera trådar här att det nästan är som ett krav att kattungen har en kattkompis att växa upp med. Men jag har ju en hund som är väldigt kattvan och som katten kommer ha som sällskap. Så jag tror katten kommer trivas bra ändå ;) Hunden är världens snällaste och brukar busa med familjens katter. Imorgon ska jag åka och hälsa på kattungarna och se om någon av dom skulle kunna tänka sig mig som sin matte. Dom är leveransklara nu, men då jag ska resa bort nästa vecka så kan jag inte hämta katten förrän om tidigast 2 veckor. Hoppas hon som har kattungarna kan behålla den två veckor extra. Mvh Carro
Det verkar som du redan hittat katt annars hade jag rekomenderat att hitta katt på katthem istället då Sveriges katthem är överfyllda med katter som vill ha nya hem. då är dom oftast redan vaccinerade och kastrerade och dom kostar runt 1000 kr var du nu bor. Det är till och med kö för katter att bara få komma in och bo på katthem.
/ Michelle
Lycka till. 🙂
#1 Jag ser absolut inget fel i att köpa en katt från katthem. Men jag föll för den här kullen då kattungarna är nästan 100% ragdoll, vilket syns på dom att dom verkligen är.Deras mamma har stamtavla och pappan är till största delen ragdoll och några % norsk skogkatt. Jag är fullt medveten om att det är en helt vanlig huskatt jag köper, men jag vill ha en katt med ragdollens temperament samt ha dokumenterat vilka kattens föräldrar är och veta att kattungarna haft en bra uppväxt. Jag har tagit hand om många oönskade djur och gett dom ett bra liv, både katter, kaniner, fåglar, hamstrar och fiskar. Så jag har inte dåligt samvete över att jag inte tar en katt från ett katthem. För en gångs skull vill jag ha en katt som jag verkligen drömmer om , för även om det här är en huskatt så har den ragdoll i generna. #2 tack :)
#3 varför köpte du inte en ragdoll då om det var det du ville ha? (inget dömande enbart nyfikenhet🙂)
Köp en renrasig då? Du vet aldrig im ens pappan är ragdoll bara "uppfödarens" ord
Tycker du köper precis den katt du vill ha :) tyvärr vill de flesta som säljer "raskatter" mest tjäna pengar. Tips är att du känner efter så att hemmet känns riktigt bra, att där är fräscht, fina fräscha katter och inte katter i överflöd. Får man fråga vad katten kostar? Jag kan dock tillägga att vi själva köpte en sk "oreggad" ragdoll (huskatt) i våras som bara överlevde i 1,5 månad efter hemkomsten. Hade jag kunnat gå tillbaka så hade jag inte tvekat utan lagt de extra tusenlapparna på en reggad Ragdoll från början, oavsett hur underbar lilla ängeln var. Då vet man ju att föräldrarna är friska och att uppfödaren har vissa skyldigheter i sin avel. Lycka till!
#3 hur mycket kostar katterna och är de veterinärbesiktade, avmaskade id-märkta och vaccinerade*2?
#5 kattungen ser precis ut som en renrasig ragdoll, så jag tror "uppfödaren" talar sanning. Vad jag hört så måste båda föräldrarna vara maskade för att få maskade kattungar. I alla fall vara maskbärare. Alla ungar i kullen är maskade och ser utom renrasiga ragdolls, så jag tror att dom har väldigt mycket ragdoll i sig. Det är ju annat med s.k ragdollblandisar där mamman inte ens ser ut som en ragdoll och inte heller ungarna. Det ger jag inte ett dugg för. #4 visst skulle jag kunna göra det, men jag vill inte betala det dubbla för att katten har en stamtavla och välmeriterade föräldrar. Visst att en riktig uppfödare hälsotestar sina katter före parning, men det är ju ingen garanti för att kattungarna inte ska kunna bli sjuka för det. Jag betalar hellre hälften av vad en renrasig kostar och lägger mer pengar för att skämma bort katten med allt den kan tänkas behöva och lite till. :) #6 självklart ska jag kolla hur "uppfödaren" håller sina katter och att dom har det bra. Tack! :)
Förlåt men en katt är aldrig nästan 100% renrasig. Antigen är den renrasig eller så är den 50/50. Om inte ungarna har olika pappor vilket är ytters ovanligt 😉
Tänk igenom vad för katt du söker. Vill du ha en social katt ska du nog välja den som det är lite fart i. De skygga kan bli mer framåt men man vet aldrig säkert.
Lycka till!
#6 visst var det du som hade köpt kissen från kattfabrikanten i Ängelholm?
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
#8 du glömde besvara mitt inlägg men om katten kostar ett par tusenlappar då bör katten vara allt jag räknade upp. Om inte, lägg då på priset för dubbelvaccination, vet.besiktning, avmaskning, ID-märkning och jämför sedan normalpriset för en sällskaps ragdoll. Är det inte mycket som skiljer är de värt att välja renrasigt då du får stamtavla, kunna veta föräldrarna och deras hälsoundersökningar. tror knappast uppfödaren du hittat scannat hjärtat och njurarna samt testat MYBPC3
#11 Läser du det första inlägget lite nogrannare så står det att katten är veterinärbesiktigad, chippad och grundvaccinerad.
TS Lycka till med din lille kattunge! 🙂
#8 ''. Visst att en riktig uppfödare hälsotestar sina katter före parning, men det är ju ingen garanti för att kattungarna inte ska kunna bli sjuka för det.'' Nu kanske jag tolkar det du skrivit fel och ber då om ursäkt om så är fallet…, men självklart kan ju även ungar från hälsotestade föräldrar bli sjuka, men de tester som görs innan en parning, är för att svart på vitt kunna see om föräldrarna har något genetiskt som kan smittas till ungarna. Så testerna är en typ av hälsoförsäkring mot genetiska fel eller vad jag ska kalla det.
Nu har jag tingat en liten hane! Om 2 veckor och 2 dagar ska jag hämta honom, längtar! Fick träffa hans föräldrar också, mycket trevliga katter. Pappan, som är 75% ragdoll och 25% norsk skogkatt, är blå mitted och ser precis ut som en renrasig ragdoll. Han har också det klassiska, avslappnade temperament som ragdollen är känd för. Mamman, som har stamtavla och helt renrasig ragdoll, är också väldigt framåt och kelig. Min lilla kille är brun bicolor och har såklart knallblåa ögon. Mycket busig och framåt. Ska bli så roligt att få hem honom så man kan få lära känna honom.
Lycka till :)
Söt :)
Vilken sötnos! Lycka till!