Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 6659 ggr
hamstris
0

Vit långhårig katt

Jag är intresserad av att köpa en helvit långhårig katt, gärna mes blåa ögon. Vilka raser finns det att välja mellan då? Eller finns det bondkatter med längre päls?

MonicaLagerquist
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

La Perm

Stolt ägare till tre La permer

MonicaLagerquist
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

S*Blå Katten Tangerin eller Ludde som han heter till vardahs.Vit blåögd La Perm.Son till Cissi på bilden ovanför.

Stolt ägare till tre La permer

bubbelbruden
1

Självklart finns det bondkatter med långpäls och som är vita.

Då många parar sina katter hejvillt så finns det tyvärr många sorters blandningar men vita bondkatter är tyvärr inte jätte vanligt.

[Mustangcab]
0

# 1 # 2 Så vackra de är😃

[MyCassie]
2

Många raser, skogkatt, perser, turkisk angora, Sibirisk katt…

Nerdysiamese
4

det finns flertalet raser att välja på, även bondkatter/huskatter finns i vitt och långhårigt, det du bör se upp med är att vita, blåögda katter har en större tendens till att bli döva, risken är mycket mindre om du köper en raskatt då man ofta är mer medveten om hur man bör avla för att undvika defekten.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Thaeri
3

En sak med vita långhåriga huskatter är att man ska vara noga med att inte betala för färg och pälslängd utan för de omsorger som katten har fått. Det är inte ovanligt att skrupelfria säljare tar gaska stora pengar trots att kissen på sin höjd är avmaskad.

Så det bästa man kan göra är att aldrig köpa en katt som inte är vaccinerad efter alla konstens regler, ID-märkt och veterinärbesiktigad, samt testad för mask och om nödvändigt avmaskad. Och besiktningsintyget ska inte vara äldre än 7 dagar när man får hem sin kisse.

Handlar det om en vuxen katt ska den vara kastrerad, men det kan även vara gjort på kattungar. Och i och med att du vill ha en vit katt så skulle jag slänga in ett hörseltest i kravlistan.

Är allt detta gjort är ett rimligt pris 1000-2000 kronor för en huskatt, kanske såpass mycket som 2500 om den är kastrerad.

[Mustangcab]
0

# 7  Besiktningsintyget ska inte vara äldre än 7 dagar.

Thaeri
0

#8, blev visst ett typo där☺️Ändrat nu🙂

[Mustangcab]
0

# 9 Jo jag vet att du kan det så det var inget illa menat😃

EvaSe
0

Jag vet att åtminstone Luna Fortuna har vita kattungar till salu

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se