Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5050 ggr
[Geekinblack]
1

Kattungemat?

Gör bozita någon annan kattungemat än kyckling? Jag hittar bara den på nätet och djuraffären här verkar inte ha koll på något annat än hundar. Min ena kattunge verkar ha tröttnat på kycklingsmaken så han äter mest torrisar. Han tröttnade på äggula också :/

Frågade på djuraffären om det fanns någon annan smak än kyckling, diskussionen såg ut ungefär såhär:

-Nej bozita gör bara kyckling till kattungar, men du kan ju köpa royal canin istället.

-Men jag har hört så mycket om spannmål i royal canin och jag vill undvika det så gott det går.

-Spannmål finns ju i allt, men du ska ju inte bara ge blötmat till katten.

-Nej dom har torrisar också, men blötmat är ju bättre eftersom dom ska få i sig så mycket kött som möjligt.

-Nej köttet spelar ingen roll, det är taurinen man kollar på.

-Men bozitas kattungemat innehåller ju 91% kött, därför undrade jag om det fanns någon annan smak till kattungar.

Då höjde hon ena ögonbrynet, studerade förpackningen några sekunder och sa

-Men du ska ju inte bara ge blötmat.

Suuuuck… 

om det bara finns en smak på bozitas, kan man köpa något annat märke och variera med som är ungefär lika bra? Mjau har ingen kattungemat va?

[Lilyz]
5

Du behöver inte ge kattungemat, den vanliga "vuxenmaten" fungerar också alldeles utmärkt och just Bozita har massvis med olika smaker! Mjau är ju också bra annars så det finns att variera mellan :)

Och ja man kan få spunk på personal som man tycker borde ha koll men som verkligen inte har det…. 😕

Sarah-S
5

Kattungar kan äta all blötmat så köp vilken smak du vill
På mataffären finns även Mjautetra som är billigare än Bozita

Enda skillnaden på kattungemat när det gäller blötmat brukar vara storleken på köttbitarna eller att det är paté/mousse

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

VildaVittra
3

Varför skulle inte katter kunna leva på enbart blötfoder?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sarah-S
2

#3 Den frågan kan du ju gå in i en djuraffär och ställa så kan du få en miljon olika anledningar

Vad sägs om den här
http://www.simbi.nu/katt/160-burkmat-en-miljobov

eller den här
http://www.simbi.nu/katt/161-att-banta-en-katt

VildaVittra
0

#4 Vilket inte svarade på frågan jag ställde.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[ElisabethYL]
0

#TS Har aldrig sett Bozitas kattungemat i någon annan smak än kyckling

Mjau har kattungemat med lammsmak, finns i de flesta mataffärer här omkring.. ICA och Coop har jag iaf sett det - finns i tetra…

Sarah-S
5

#5 Det kan ju varken jag eller TS svara på eftersom det är djuraffärspersonalen som har den inställningen, inte vi
Jag har för flera år sen slutat ta debatten med dem och handlar heller inte kattmat i butik längre (förutom Mjau i mataffären)

[Geekinblack]
1

#1 #2 Är det så? :O jag frågade nämligen på djuraffären förra gången jag var där vad det är för skillnad på kattungemat och annan kattmat. Svaret blev då att kattungar behöver en massa extra protein och dylikt och att kattungemat innehåller allt extra som dom behöver för att lägga på sig ordentligt och växa bra. Att man även brukar ge kattungemat till för smala katter för att dom ska lägga på sig lite. Det var alltså väldigt viktigt att jag köpte just kattungemat till dom det första året.

Förvirrande! Min förra katt växte upp på vanlig blötmat tills han tröttnade och vägrade alla sorter/smaker och hellre bara åt torrisar :/ 

Vill undvika att detsamma händer mina nuvarande katter då jag hellre ser att dom äter blötmat än torrisar. En av dom har ju som sagt redan tröttnat och börjat frossa i torrisar istället :/ jag ska köpa vanlig bozita och se om han börjar äta blötmat igen! Tack för svaren! :)

# 3 Ja det undrar jag också. Det är väl något personalen på djuraffären har fått för sig….

#6 Mjau kattungemat? :O här omkring finns ingen kattungemat alls från mjau :/ jag ska hålla utkik! Kan väl inte skada att variera både kattungemat och vuxenmat ifall det nu innehåller mer protein osv i kattungematen :)

AnnaFagerell
0

Mina kattungar är uppfödda på kött och andra proteinkällor. Köttfärs, äggula osv. Men när de uppnått högre ålderåt de gladeligen av sin mors torrfoder.

Undrar dock… Ni som bara ger blötmat, hur underhålls tänderna på katterna? Har själv en katt som på 15 år aldrig uppsökt veterinär utom vid vaccination. Aldrig haft tandsten etc. Och aldrig ätit blötmat. Finns annan form av kött man kan ge dem och mina får alltid fisk, kyckling etc i "vanlig" form.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[ElisabethYL]
0

#8 Ja, ger själv växlande Mjau kattungemat med lammsmak och Bozitas kattungemat med kycklingsmak, just för att det är två bra foder med olika smak. Mina älskar båda sorterna. (Mina får även fri tillgång på torrisar, men det var inte det den här tråden handlar om)

Här kan du se bild och läsa om mjaumaten

[Lilyz]
2

#8 För det mesta skiljer det så pass lite mellan kattungemat och den vanliga maten så det inte gör någon skillnad om vuxna katter äter kattungemat och viceversa. När det gäller torrfoder brukar det vara mindre bitar för kattungar, vet inte hur det är med blötmat men det spelar ju ingen större roll då man kan mosa den om det behövs :)

Vuxna katter behöver också jättemycket protein osv så ger man bra kattmat är den väl anpassad för alla katter och både Mjau och Bozitas blötmat ä väldigt bra.

Sen gör man givetvis som man vill eftersom det inte skadar att ge särskild kattungemat så kan man fortsätta med det om det känns bäst. Men om katten slutat äta den så är det mycket bättre att bara ta en annan sorts blötmat som ändå är mycket bättre än torrfoder :)

[Geekinblack]
0

#10 Ja men titta! Nu när du säger det så tror jag att jag har sett det någonstans! Tusen tack :)

#11 Jag ska titta på ica/coop efter mjaus tetraförpackningar och även köpa bozitas förpackningar, sen får jag väl varva mellan mjau/bozita/kattungemat plus att dom har torrisar och får kyckling, köttfärs, råbiff ibland :) det blir nog bra!

Tack så mycket för alla svar!

Thaeri
6

#8, grejen med många torrfodersorter är inte att kattungematen är fel att ge till vuxna katter utan att vuxenmaten är skräp och kattungar är mer känsliga för det. Bra foder behöver med andra ord inte finnas i massa olika varianter, utan det räcker med en sort, precis som det i naturen varken finns "kattungemöss", "siamessorkar" eller "seniorsparvar".

Men kattägare i allmänhet är så inkörda i det här med att kattungar måste ha specialfoder (på grund av de stora och inte så bra märkena och deras marknadsföring), så tillverkaren till Mjau och Bozita har valt att skriva ut "kattunge" på en av smakerna för respektive märke för att inte gå miste om kunder som inte har så bra koll och råkar ha unga katter. Men som redan sagts är skillnaden noll i sammansättning, utan det är möjligtvis storleken på bitarna som skiljer.

Sarah-S
4

Angående katters olika behov: I naturen finns inga möss märkta "endast för kattungar", "endast för innekatten", "endast för kastrerad hankatt" etc En katt är en katt är en katt Blötmat kan man ge till katten i alla livets stadier, däremot skiljer sig energibehovet hos en kattunge jämfört med en vuxen och det reglerar man med mängden mat, inte olika mat

[Lilyz]
1

#12 Blir säkert jättebra! :)

[Geekinblack]
1

#13 #14 Aaaah ni har så rätt :) inte tänkt på det sättet. I naturen kanske kattbebisarna diar längre men efter 12 veckor bör ju rimligen katter kunna äta detsamma som kattmamma äter eftersom det såklart inte finns speciella möss för just kattungar :P

Jag tycker att kattungarnas torrisar ser ungefär lika stora ut som övriga torrisar för vuxna :/ just nu har dom Iams kattungefoder, men jag tänkte övergå till hills, porta 21 eller eukanubas vanliga foder så snart jag kan.

Blir dock aldrig klok på vilket som är bäst men jag överväger att beställa från internet beroende på vilket som blir billigast. Djuraffären ligger inte så långt bort så jag får jämföra priset när det kommer till det och när jag har bestämt mig för vilket märke som är bäst.

Sarah-S
3

#16 Av de torrfodren du nämner så är Eukanuba bäst
Men ännu bättre är foder som Applaws, Orijen, Taste of the Wild. Finns att köpa både i butik och på nätet

[ElisabethYL]
2

Jämförde näringsinnehållet på Mjau kattungemat och Mjau vuxenmat (kollade däremot inte vilken vuxensmak) och enligt "näringsdeklarationen" är fodret identiskt oavsett kattunge eller vuxenkatt.

Så på Mjau kan vi nog bortse helt från ålderbenämningen 😉

Med Bozita kan jag inte jämföra, då jag bara har "bebismat" hemma.. 🤪

[Geekinblack]
1

#17 Okej! Då ska jag kolla upp dom istället :) tack!

#18 Det var som --- 🤔 haha ja men dåså :) jag köpte hem några förpackningar mjau idag! Den ena åt som vanligt som om han aldrig fått mat men den andra var skeptisk mot mjaus lammsmak. Får fortsätta testa tills någon smak faller honom i smaken ;)

[ElisabethYL]
1

#19 Ja, var faktiskt tvungen att läsa några gånger själv… (Kände mig lite dum.., borde ha kollat det tidigare 😞)

[Geekinblack]
2

#20 haha :) men då är det väl bara att "tuta och köra" då 😎 Alla mjaus smaker i tetra, here i come 😂

IceJossan
1

Mjaus kattungemat innehåller lamm av anledningen att det tydligen ska vara lättast att vänja kattungar vid lammsmakande mat när de ska börja äta fast föda. Så står det på förpackningen iaf, om det stämmer har jag ingen aning om och vet inte heller om jag tror på :P

fvanilla
4

#9 Eftersom ingen har svarat på din fråga.

Mina katters tänder är jättefina, särskilt när jag la av med torrfoder. När de fick torrfoder så fick de problem med tandsten, tandlossning, gingivit, stinkande andedräkt och flera tänder fick dras ut, men nu är problemen borta. Jag tror definitivt att sockret i torrfodret bidrog till mer problem med gingivit. De får blötmat + rått kött ibland och så borstar man också tänderna, som man bör göra. Det är som att fråga en person som aldrig äter knäckebröd hur deras tandhälsa här - torrfoder gör knappast något för tänderna, särskilt inte för ett djur som har vassa tänder och kan tugga sönder råa, sega ben.

gulzebra
0

#13: Innebär det att min grabb (5 månader gammal) lika gärna kan gå över till torrfoder för vuxna redan nu alltså? Ger mestadels Mjaus blötmat men på sidan av torrfoder från Porta 21, och där är väl funderingen att gå från kitten till sensible isf iom att sistnämnda tydligen ska vara spannmålsfri, men jag trodde att jag var tvungen att vänta tills han är 1 år 🙂

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Sarah-S
0

#24 Nej det är större skillnad på torrfoder, kattungefoder är oftast bättre än vuxenfoder. Iom att de flesta tillverkare vill undvika att den vuxna (kastrerade) katten går upp i vikt genom att minska på energiinnehållet

gulzebra
0

#13: Innebär det att min grabb (5 månader gammal) lika gärna kan gå över till torrfoder för vuxna redan nu alltså? Ger mestadels Mjaus blötmat men på sidan av torrfoder från Porta 21, och där är väl funderingen att gå från kitten till sensible isf iom att sistnämnda tydligen ska vara spannmålsfri, men jag trodde att jag var tvungen att vänta tills han är 1 år 🙂

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

IceJossan
2

#26 Ja du kan gå över till den bättre och spannmålsfria Sensible redan nu :)

Thaeri
4

Det viktiga är inte vad som står på påsen utan innehållet.

De flesta märkens torrfoder fungerar som så att vuxensorterna varierar från godkänt till riktigt uselt, medan kattungesorterna varierar från med nöd och näppe godkänt till helt OK.

Men de bättre märkena brukar inte följa samma formula riktigt, vissa har inte ens olika mat för kattungar och vuxna, och bland de som har det brukar skillnaden inte vara så stor. Och i vilket fall är deras vuxenfoder bättre än ett sämre märkes kattungemat.

Porta 21 är lite speciellt, när jag tittar på kattungefodret ser jag ett vanligt konventionellt torrfoder, det är inte totalkatastrof men det finns betydligt bättre. Sensible däremot är ett helt OK foder, hör till de bättre torrfodren på marknaden till och med. Hade jag bara fått se innehållsförteckning och analysvärden hade jag inte ens gissat att de två fodren kom från samma märke, och visste jag att ett var för kattungar och ett var för vuxna hade jag gissat att Sensible var kattungefodret.

gulzebra
0

Ser man på, tackar! Då blir det byte till Sensible vid nästa kattmatsbeställning då! 🙂