Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3815 ggr
Caifig
0

Avföring i rumpan!

Hej!

Behöver lite råd innan jag ev. ringer till vettis. Har en liten birmakille på 5 månader som till och från är dålig i magen. Inte sprutdiarré men kan bli väldigt lös och det luktar verkligen pyton! Även det fastna luktar ofta pyton. Det fastnar också nästan alltid avföring i pälsen så har nu fått klippa ner honom i rumpan, men efter varje toabesök så hänger det liksom kvar lite i rumpan. Och han är alltid smutsigt med avföring runt analöppningen också. När han ligger och gosar i knät så har jag också på sistone märkt att han luktar avföring/kiss, inte jättestarkt men tillräckligt för att jag inte behöver stoppa näsan i stjärten!

Min andra 5 månaders kille har inte alls samma problem och är jätterenlig. Han har t.o.m börjat slicka den andra i rumpan för att göra rent honom också antar jag.

Kan det vara fodret? De får just nu RC kitten som alltid står framme samt Mjau blötmat två gånger per dag. Trodde först det var överkänslighet mot fisk då han kräktes när de fick Mjau med fisksmak men som sagt är han fortfarande dålig i magen och det var flera veckor sedan. Förövrigt äter han som en häst, är pigg som en mört och är halvt galen :P. Hoppas nån kan hjälpa eller känner igen problemet då han redan varit inne hos vettis för kattsnuva i början av augusti :(.

AnnaFagerell
0

Avmaskad med Banminth?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Caifig
0

Han var avmaskad när jag hämtade honom med Axillur vilket de gjorde i juni. Sen dess har inte jag avmaskat dem eftersom de bara är innekatter. Har inte heller sett något konstigt i avföringen (för att vara äcklig så har jag tittat riktigt noga Skrattar)

AnnaFagerell
0

#2 För det första litar jag inte på andra… och för det andra så föds katter i stort sett alltid med en viss mängd spolmask. Katten skall maskas vid 3 v ålder och upprepas efter 4 veckor dåmedlet inte tar ägg. Även innekatter. Mask är en vanlig orsak till lös avföring.

Caifig
0

Ja jag får väl testa, men som sagt har han haft detta ett tag och finns ingenting varken i avföringen eller i rumpan. Borde väl ha sett en mask vid detta laget? Han är också fin i pälsen och växer så det knakar. Det är inte heller varje gång han är lös i magen utan det kan gå några gånger med fast avföring och sedan lös/halvlös.

[silkesnosen]
0

Prova James Wellbellowed, min katt blev super i avföringen av det.

Djurälskaren87
0

jag tror att det kan vara fodret att han är extra känslig för just det.

AnnaFagerell
0

#4 Kattungens spolmask är inte alltid man kan se. Katungar drabbas som sagt väligt ofta och kan bli riktigt dåliga och skabbiga. Bäst att utesluta det… Och kissen ska ju ha flera avmaskningar som liten så en räcker inte

MonicaLagerquist
3

Kattungar efter inne levade honor drabbas inte alls på samma sätt av spolmask som utelevande honkatters kattungar gör.

Jag tror mer på att TS har varit för snabb med foderbyte.

Stolt ägare till tre La permer

AnnaFagerell
0

#8 Jaså, märkligt. Då borde inte mina haft mask och veterinären sagt att det är lika vanligt på innekatter. Bandmask var däremot mer ovanligt på innekatter. Men visst kan det vara fodret… säger bara att om man maskar utesluter man masken först och kan ge sig på att byta foder sen

[Lilyz]
7

Man kan ju alltid köpa ett Kolla Masken på apoteket för säkerhetsskull, det skadar ju inte :)

MonicaLagerquist
3

#9 Saxar från SVA.

Spolmask hos katt

Förekomst - smittvägar

Det finns två arter av spolmask, kattspolmasken Toxocara cati och spolmasken Toxascaris leonina. Mellan 5 och 15 procent av katterna uppskattas ha spolmask. Oftast påvisas kattspolmasken T. cati. Hos kattungar till utekatter är kattspolmasken vanligast. Hos kattungar efter katta som levt strikt inomhus förekommer inte spolmask.

Mer finns att läsa här .http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Parasiter/?lid=25120

[ElisabethYL]
2

Tycker själv Axilur är ett bra avmaskningsmedel.. Den enklaste åtgärden om man funderar på om djuret har mask är att köpa en "kolla masken"som #10 skrivit.

Däremot så går min magkänsla mot foderbytet.. Så jag tror det är ett ganska "enkelt" problem…

#3 Varför skulle avföringen bli lös av mask? Katten behöver ju lika mycket vätska även om den har mask i magen..

[Mustangcab]
2

Be vetten kolla analsäckarna på den katten. Men som MonicaLagerquist säger så är det inte vanligt med mask hos strikta innekatter. Köp en kolla masken på apoteket. Skulle också ge Diarsanyl till den katten mot diarrén.

AnnaFagerell
1

#11 Har haft spolmask på mina kattungar… däremot kan jag inte läsa mig till att ovan nämnda mor till kattungen är innekatt… Bara att kattungen nu är inne, vilket ju inte säger så mkt.

Lös mage på katt kan visst vara orsakat av mask…  finns att läsa överallt faktiskt
http://www.katt.nu/veterinar/kattsjukdomar/nar-katten-ar-dalig-i-magen/

Men visst, man kan ju spekulera i hurvida katten har en allvarlig tarmsjukdom eller dålig vattenhygien, e-coli i vattnet kan ju göra mkt för alla individer. Men istället för att analysera sitt vatten och börja rota i katten så är ju lite maskmedel ganska ofarligt och ofta behövande ändå. Fungerar inte det kan man ju alltid fundera över foderbyte etc. Men katten är ju ganska ombytlig i det vilda vad gäller foder så den tål nog en del byten. Att ge diarsanyl för att stoppa diarren är ju bra, men det  tar inte bort problemet OM det är mask.

[Mustangcab]
4

# 14 Så du menar att det är bättre att på försök avmaska en katt istället för att kolla om katten har mask med en "Kolla masken" som finns på apoteket. Har du hört talas om resistens mot olika mediciner? Det är precis vad som onödigt avmaskande ger.

AnnaFagerell
0

#15 Själv anser jag inte det onödigt, snarare behövligt

Thaeri
7

#16, och vad gör du den dagen maskmedel inte längre biter när katten verkligen har mask för att för många överanvänt det under för lång tid?

Och på vilket sätt kan det vara nödvändigt att ge maskmedel till en katt som inte har mask? man stoppar i kissen ett hyfsat starkt gift för… ja för vad? 

Kolla masken behöver man inte "rota i katten" för, man tar helt enkelt bajspluttar från kattlådan, lägger i en påse och skickar till ett labb.

[Emma--]
3

TS. Hur snabbt började du ge blötfoder? Mina var väldigt svåra i början innan magen hade vant sig vid blötmat. Jag fick börja med någon tesked/dag i början. Sen efter ett tag så bytte jag bort RC och min ena katts magproblem försvann i princip helt. 

#16 Man ska väl aldrig behandla i förebyggande syfte när det gäller mask? Känns lite onödigt att ge medel mot mask om katten inte har mask 🙂 Resistens hos mask skulle ju inte vara så roligt.
Har inte avmaskat mina katter sen dom var små och när jag lyssnade på veterinären att jag borde avmaska dom när det var vissa problem med magen.

[ElisabethYL]
3

#16 Varför behandla först med maskmedel när man kan kolla med ett enkelt prov? Man ska aldrig överavmaska sina djur.., det är lika tokigt som att ge djur antibiotika i förebyggande syfte… (och ja, det sker fortfarande..)

Resistenta bakterier är ett jätteproblem idag - ska vi ha multiresistenta inälvsparasiter också?

Om inte katten är underviktig/tappat i vikt på kort tid hade inte jag börjat med avmaskning utan att först ta reda på om det behövs eller ej 🙂

MonicaLagerquist
6

Jag kanske är fördomsfull men TS har en birmakattunge och birmauppfödare brukar inte låta sina fertila katter gå lösa ute och jaga på egen tass

[ElisabethYL]
0

Låter inte troligt när det är en raskatt, nej… 🤔

Caifig
1

Oj vad många intressanta inlägg!!

(Sorry vet inte hur man länkar till olika svar så får skriva till alla)

Är faktiskt inte jättesugen på att avmaska honom heller innan jag vet att det är mask. Skönt att andra känner lika dant! Enligt kontraktet är han avmaskad två gånger men att senaste gången var i juni. Sedan dess har de i alla fall inte varit ute och jagat utan bara varit ute i en inhägnad.

Jag har kört på samma foder som uppfödaren hade dvs RC kitten. Han fick även blötmat hos henne dock inte just Mjau men mousser och annat gott. Han fick även kött ibland vilket båda får av mig då  och då när jag ändå lagar något gott själv.

Jag är inte 100% om hans mamma varit helt innekatt eller inte då hans lilla familj hade varit hos en fosterfamilj. Vet egentligen inte varför… Men känner ändå att hon är en seriös uppfödare som hållit på i minst 20 år. En av hennes katter är även nämligen också mormor till min andra (fast annan uppfödare). Det jag vill få fram med seriös uppfödare är då att jag har sett så många andra uppfödare ha katter från just henne.

Jag vet inte hur han var exakt i magen när jag hämtade honom då jag bara hade haft honom i 2½ dag innan han blev jättedålig i kattsnuva och fick läggas in. Ända sedan dess har jag varit mer uppmärksam på hur han mår och då lagt mer märke till även hans toavanor. 

Han är mitt lilla "problembarn" så måste ändå in till vettis nästa tisdag pga en jätteläskig sätta-i-halsen hosta så får kolla med henne då. Men sist när jag tog upp ämnet om foderöverkänslighet fick jag svaret "fortsätt med samma tills han får värre symtom" vilket inte kändes jättekul från en veterinär. 

Har nu också märkt att den andra har tendens att vid vissa tillfällen också bli dålig i magen så börjar verkligen bli misstänksam mot RC. Är jättesugen på att testa Applaws då det är helt spannmålsfritt och bra kötthalt samt även fiskfritt förutom oljan men den ska ändå vara helt ok.

Måste ändå säga TACK för alla superfina svar, det har gjort en orolig matte lite lugnare! RC åker ut och annat foder åker sakta in! 😃 Och hoppas verkligen det lugnar den stackars lilla magen.

[ElisabethYL]
2

Mina håller just nu på att vänjas över till Applaws kitten och verkligen älskar det, det är drygt och inga konstiga magar här… (Mina får iof även blötfoder från bozita/mjau)

När de fick bara Lidl-mat åt de mycket mera torrfoder, vilket jag tror beror på alla "tomma kallorier" som spannmålet för med sig…(Lika bra att säga det, men jag fick med den maten när jag köpte katterna och har börjat vänja över de så att de ska få bättre foder)

Caifig
0

Ok, nu måste jag verkligen testa Applaws! Tycker mina äter hur mycket som helst men det är kanske spannmålet som du säger. Tråkigt att behöva betala dyra pengar för ett märke man tror är jättebra då de säljs hos vettis… Men så är det så mycket skit i!!!

[ElisabethYL]
1

Gör du det! Det kostar 499 kr för den största säcken på Animail.se och beställer du för ytterliggare 1 kr får du fri frakt. Bara bra erfarenheter därifrån och har köpt foder, strö och djurtillbehör därifrån i många år…

Finns nog andra ställen som är billigare, men det ska ju fungera med leveranser och om något krånglar ska man kunna komma fram till en bra lösning för alla parter…

Caifig
0

Tack! Ska jag göra :) Såg att Grizzly Zoo har ett litet paket på 400 gram..Vågar inte köpa storpack nu..Gjorde det med RC och se hur det gick 😃 haha..Pengarna i sjön!

[ElisabethYL]
0

Hehe, vet man vad de stora kostar så vet man vad man ska vara beredd att betala för de små 😉