Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2299 ggr
Yolo91
0

Funderar på ras

Hej går i katt tankar och funderar på antingen en brittisk korthår eller en raggdoll. Jag bor ihop med min sambo i lägenhet och söker därför efter en innekatt. Studerar på distans så är hemma om dagarna. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa två raser?

[trh]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äger en ragdollhane på närmre 5 månader :) Enligt mig är han väldigt "ragdollig": Han är väldigt lugn och cool i princip alla situationer. Otroligt kelig, och busig emellanåt. Väldigt kontaktsökande; söker ögonkontakt och pratar med oss på ett charmigt sätt. Han vill vara med oss överallt som en liten hund och är inte alls reserverad mot nya människor. På vägen hem från uppfödaren låg han på rygg i buren i bilen och spann. Han har en silkig päls som ännu inte tovat något. Jag borstar den flera gånger i veckan för att få bort överflödig päls och något bad ibland. Bifogar en bild på min stjärna, en blå mitted raggis.

[Mustangcab]
1

Gå in på britter iFokus och fråga. Själv har jag 3 britter.

Yolo91
0

Åh rikitgt stilig :)

litettrassel
0

Både britter och ragdoll iFokus finns, du är hjärtligt välkommen!

Yolo91
0

Har läst runt lite, och vad jag kan hitta så ska både britter och ragdoll fälla en del. Är det någon som vet vilken av raserna som fäller minst?

[trh]
0

#5 Skulle tippa på Brittiskt korthår i och med att den har kortare päls. Tycker dock inte hårandet är något problem, och då har vi ändå en mörk tygsoffa som vår katt ligger i på dagarna. Jag dammsuger 2 ggr/vecka. Ibland rollar jag av soffan lite lätt. Det märks ju dock på svarta kläder då Enzos päls är ljus. Men som sagt, inga problem här och jag/vi är ändå rätt noga med att det ska vara rent och snyggt.

OberonsMatte
1

#5 Alla katter som har vanlig päls fäller ganska mycket, det är något man får stå ut med och anpassa städningen efter när man har katt.

Skillnaden mellan Ragdoll och Britter är väl möjligen att det är olika färg på katthåren och att ragdollhåren är längre.

Har man ragdoll rekommenderar jag ljus inredning och ljusa hemmakläder så syns håren iallafall mindre.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
0

Britter har en fantastisk underul som jag tror att ragdollen saknar. En av min britter, den som är blå hårar något otroligt.

Yolo91
0

Ja nu hade jag ju inte tänkt att katten skulle vara fäll fri utan undrade mest eftersom det stod mellan dom två raserna för mig och min sambo och eftersom vi tyckte olika kan sånt som fällning vara av betydelse :). Men har nu lyckats få honom över på ragdoll sidan så förhoppningsvis blir det en liten kille snart :).#1 Har verkligen fastnat för blå mitted med bläs nu. Så tänkte fråga dig hur svårt det är att få tag på ? :)

OberonsMatte
0

#9 Ragdoll är den ras som ligger i topp när det gäller antalet nyregistreringar hos Sverak, så en ragdoll är relativt lätt att hitta. Dock finns de ju i tre olika varianter beroende på vitfläck (Colorpoint, Mitted och Bicolor), så att hitta en otingad ragdoll som är Mitted (med bläs dessutom) som är just blå kan förstås ta lite tid.

Kolla på Ragdollklubbens sida så ser du en stor del av de ragdollkattungar som är planerade, väntade eller till salu:

http://www.ragdollklubben.com/uppfodning/kattungartillsalu

Blå Mitted har beteckningen RAG a 04

Sajtvärd Katter iFokus

[trh]
0

#10 Det beror nog helt på hur långt ni är villiga att åka :) Jag började dock med att titta över vilka uppfödare som fanns i närheten (bor i Skåne). Mejlade och läste på hemsidorna. Det viktigaste för oss var en frisk kattunge! Därefter fastnade vi hos vår uppfödare då vi helt enkelt tyckte att föräldrardjuren där var så otroligt vackra, och goa i verkligheten, utöver hälsoaspekten. Hanen som också är blå mitted med bläs förde vidare bläsen till 2/5 kattungar i kullen. Det var han som fick mig att falla för just den typen.

Yolo91
0

Tack ni båda för tipsen och råden! Får helt enkelt hålla ögonen öppna. Tänkte vänta tills i början på nästa år med att köpa katt, så med lite tur kanske drömkatten dyker upp :).