Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 787 ggr
[MyCassie]
0

Riktigt orolig

Lämnade min älskade ögonsten hos veterinären i morse då han ska få sina tänder sanerade, röntgade och några utdragna. 

Nu sitter jag här hemma så orolig och nästintill gråtfärdig pga oron. Är så rädd något skall hända honom som bara inte får hända. Hur lugnar man sig? 

Min störta oro är väll den där infektionen de hitta på hans första blodprov. Han lever, njurar, hjärta osv är kanonfina men han hade tydligen för många vita blodkroppar i blodet vilket tydde på infektion. Veterinären misstänkte att det beror på tänderna men eftersom de inte är säkra så gnager det mig vad det verkligen kan vara. Nytt prov skulle de ta i alla fall för att se vad det säger denna gång och visar de fortfarande infektion skickar de väll in provet för analys. 

Oroar jag mig i onödan? Ni som haft/har katter som dragit tänder satt ni orolig? Hur hantera ni det?

OberonsMatte
0

Man får försöka göra en objektiv riskbedömning av ingreppet och då är det ju så att tandutdragningar är ett ingrepp som i de allra flesta fall går helt enligt planerna utan komplikationer.

Jag både känner till och har läst och hört om massor av katter som fått tänder utdragna utan några som helst problem. Det enda fall jag känner till där det inte gick bra, var min egen Harry för ett par år sedan, men i hans fall berodde det antagligen på att hela hans immunförsvar blev skadat i väldigt ung ålder p.g.a. kattsnuva.

Trots att jag själv varit med om att det inte gått bra, kan jag se att det berodde på väldigt särskilda omständigheter i hans fall, så skulle någon av mina andra katter behöva dra tänder i framtiden skulle jag nog ändå känna mig trygg inför ingreppet. Det går ju bra i de allra, allra flesta fall.

Sajtvärd Katter iFokus

jnielsen
0

Min kompis har en katt med FORL, hon får åka in och rensa tänder och dra ut några 1-2ggr/år, han har knappt några tänder kvar nu.

Det går hur bra som helst var gång, trots att han någon gång varit riktgit dålig med tandkött som varat och kraftig inflammation.. Han piggar poå sig snabbt och mår alltid mycket bättre efter var gång.

OberonsMatte
0

#2 Ja, en av mina kompisar har två katter som har Forl båda två, och de katterna har knappt heller några tänder kvar och det har aldrig varit några problem med alla de ingreppen.

Sajtvärd Katter iFokus

[MyCassie]
0

Tack för era svar. 

Hur lång tid tar det egentligen?

För jag lämna in han vid halv åtta i morse, de skulle ringa när de gjort sanering och röntgen så vi får höra hur många tänder som behövs dras men än har ingen ringt. 

Tidsmässigt är det ju inte heller gratis att ha katten där vad jag fatta det som på dem eftersom de sa att kostnaden beror på hur lång tid det tar. 

Nu har de lunch och jag misstänker att de inte ens har börjat med han för lunch vet jag hela personalen tar vid 12 och då är det ju osannolikt att de börjat med han då han måste sövas och de kan ju bara inte lämna en sövd katt rätt upp och ner.

[MyCassie]
0

Men bra. Ringde de precis och de sa att han är klar, opererad och allt, trots att de sa de skulle ha ringt innan de utförde operation så vi fick veta hur många tänder som skulle dras. Så nu kan vi åka och hämta honom helt ovetande i va som gjorts. 🤔😐

OberonsMatte
0

Ni kommer ju få veta hur många de tog. Hade det förändrat något om ni fått veta innan vad som behövde göras?

Sajtvärd Katter iFokus

[MyCassie]
2

#6 Nej absolut inte.  

Men de lovade och skrev det i hans journal att de skulle ringa om hur många tänder de såg på röntgen som behövdes dras och framförallt uppdatera oss om en tand som hade vuxit igen ifall de behövde kapa kronan eller om andra åtgärder behövdes tas samt hur blodprovet såg ut iom infektionen i kroppen han hade och om de iom det kunde fortsätta till operation eller inte.

Jag hör väll till den skaran av personer som anser att har man kommit överens om en sak så är det de som gäller och att det är en veterinärs uppgift att informera ägaren om kattens status.

Sen att vi ska behöva ringa för att få reda på att vi kan hämta vår katt anser inte jag är vår uppgift precis. Han hade tydligen varit klar långt innan redan.