Shipping cats?
Hej!
Jag vill gärna köpa en Scottish Fold men dem finns typ inte i Sverige?
så jag undrar hur mycket skulle det kosta att Shippa en kattunge från till exempel England till Sverige?
Vad jag förstått har dessa katter ofta problem med tex leder då deras bindväv är sämre därav att öronen rullar ihop sig. De är inte godkända av Sverak.
Hade jag varit du hade jag kikat på någon friskare kattras.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
1# Jasså? Dem som är uppföda av en bra uppfödare brukar ha små chanser av dessa sjukdomar men alla katter har ju sina hälsoproblem? :)
Men just nu håller jag på att kolla på olika raser så det är inte 100% bestämmt.
#2 per definition är scottish fold sjuka, dom föds med en broskdefekt som är orsaken till dom vikta öronen, så har dom vikta öron så är dom sjuka, och det finn en klar risk att mer än bara öron blir påverkade då man inte kan begränsa defekten till att endast angripa ofarliga områden som öronen. av den anledningen så bör man tex inte para 2 med vikta öron då det har resulterat i allvarliga fel hos kattungarna.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
#2 Nä alla kattraser har inte sådana omfattande hälsoproblem som Scottish fold.
#3 Är det bindväven som då är svag? Tänker att dessa katter då borde ha lättare för att bli överrörliga i sina leder tex vilket ger mycket smärtor. Är själv överrörlig i kroppen som leder till värk så skulle aldrig i hela mitt liv stödja en sådan avel där de medvetet avlar på dålig bindväv. Jättehemskt 😮
3# OJ! ok, detta skrämmer mig lite. Jag vill nog inte ha en katt med sådan hög sjukdoms chans. Får la kolla igenom "Cats 101" och se om det är någon katt där som jag kan vara intresserad av.
Men vet ni hur mycket det kostar att transportera katter?
#5 Bra att du tänker om både för din och kattens skull 🙂
Det finns en del iFokus sidor här tex ragdoll i fokus där många uppfödare håller till, får du inte svar här så kika på rassidorna.
Jag har själv aldrig importerat in någon katt men däremot afrikansk pygmeigelkott.
Importansökan kostade 500 kr. Men sen beror det ju på vilket land du reser till, om du åker bil, flyg, båt osv.
Sen skall ju katten vara vaccinerad mot rabies och det kan vara så att du skall stå för den kostnaden osv.
För att hitta raser som är godkända inom Sverak och även få en uppfattning om hur pass vanliga de är i Sverige rekommenderar jag den här sidan:
Sajtvärd Katter iFokus
6# Tack så mycket! Ska fråga där. :)
7#Man tackar! :)
Hur kommer det sig att du så gärna vill importera? Jag har sett din tråd inne på hundar.ifokus om samma sak (fast hundvalp då, såklart). Om du ska ha en kattunge till sällskap tycker jag att det är snällare mot katten att inte behöva transporteras så långt till sitt nya hem. Det föds otroligt fina katter på denna sidan havet också. :)
Ska man avla ser jag nyttan med nytt blod i sitt avelsarbete men eftersom du är så ung som 15 år antar jag att detta inte är orsaken till att du vill importera.
Efter att jag startade upp tråden"Tror ni era otränade hundar skulle skydda er" så började jag läsa men och mer om Alaskan malamute. Det är sant att jag först föll för hundarnas utseende men också på hur man skulle uppfostra dem. Hela hunden blev ett intresse. Desto mer jag läste om den desto mer märkte jag att om jag skulle köpa en sådan hund så skulle den inte ha ett bra liv med mig då jag inte är världens mest aktiva person. Så för att vara rättvis för både hunden och mig så la jag ifrån mig det valet och började se och söka om en Siberian Husky är något för mig?
Samma sak upprepa sig. Jag kunde ge hunden den träning den ville men dem är flockdjur så som en Alaska Malamute och klarar inte sig själva. Jag hade tänkt att ha en hund men eftersom dem är flockdjur så fick jag lägga ner tanken på att köpa Siberian Husky. Jag sedan började kolla upp andra hundar och se om det finns någon ras som passar mig. Jag kom över Samojedhunden. Jag började läsa om den och den matchade mig väldigt bra.
Men nu ligger det ett hinder framför mig. Jag hade tänkt att efter gymnasiet så ska jag till en högskola och tänkte då bo själv och ha en hund. Men jag vet inte hur långa dagar jag kommer ha och hur valpen kommer klara sig utan mig så länge. Jag försökte övertala mig själv att jag kommer ha tid, men man måste förr eller senare vara ärlig mot sig själv. Om jag har långa dagar kommer valpen att lida för det.
Så just nu har jag stoppat undan tanken om att skaffa hund till efter jag har studerat klart högskolan.
Jag tänker på att skaffa en katt. Katter behöver uppmärksamhet men inte lika mycket som hundar då detta är en bra match för mig.
Jag kommer börja högskolan om 2 år, ni kanske tycker jag är lite knäpp som planerar redan nu. Men jag vill helst veta vad jag gör och vara så informerad som möjligt så att inget går snett. :)
Varför jag just vill importera är för att visa raser finns inte i Sverige. Men om jag hittar en katt som jag är intresserad av ska jag ju givetvis kolla om det finns uppfödare i Sverige som jag kan köpa kattrasen av men om det inte finns så är ju alternativet att transportera.
Jag har inte tänkt att avla.
#10 isf kommer det bli en dyr sällskapskatt, att importera en katt får du räkna med några 1000 lappar utöver inköpspriset
Det är bra att du kommit till insikt gällande att katt passar dig bättre än en hund, det tyder på mognad. Jag skaffade själv hund tidigt i livet vilket i omgångar har inneburit mycket pusslande och huvudbry för att det skulle gå ihop, inte minst ekonomiskt vilket är en viktig faktor man ofta förbiser som ung. Med facit i hand skulle jag rekommendera folk att tänka mer som du gör nu. :) Hoppas att du ska hitta din drömkatt här i Sverige för enkelhetens skull. Lycka till!
11# Haha, oj jag trodde det skulle kosta ca 1000-2000kr. Detta gör så att jag ser situationen ur en annan synvinkel. Har nog bestämt mig. Jag ska inte transportera något djur. Svenska katter får det bli! :)
12# Tack! Man måste alltid vara rävvis mot djuret. :)
#10 Jag tycker du ska köpa två katter om du vet att du inte har tid för en hund
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
14# Ska jag vara helt ärlig så satt jag och funderade på detta nyss. Jag kommer nog få skuldkänslor om jag lämnar 1 katt ensam under tiden jag studerar. Känns som om den kommer vara för ensam och vill helst att den ska ha någon kamrat. Så jag kommer att köpa 2! :)
Asra1, har du tänkt att bo hemma medan du pluggar på högskolan eller är det studentrum som gäller? Bara så att du tänker på vad som händer om du måste vara inneboende hos någon eller bo i studentrum/studentkorridor. Jag vet att sådana alternativ kan bli svåra att förena med djurägande. Om du skulle ändra dig och vilja plugga annat (alternativt plugga mer efter högskolan fast på annan ort); är dina föräldrar villiga att ha katterna boende hos sig under tiden om ditt boende inte tillåter katter?
Frågorna menar jag i all välmening som du säkert förstår. Det är inte lätt att veta hur livet ska bli när man bara är 15. :)
16# Jag uppskattar att du visar mig hänsyn och vill hjälpa mig. Jag kommer bo i en lägenhet när jag studerar. Eftersom det ligger så långt borta där jag bor så kommer jag bo ensam. :)
Asra1: En liten tanke ang att läsa på universitet/högskola…
Jag gick själv på någonting som kallas collegeår, där man läser halvtid på universitet och halvtid på folkhögskola/komvux. Det var ett jättebra sätt att känna på universitetslivet och blir man godkänd har man förtur in på utbildningarna sen.. (Åtminstone var det så i Karlstad när jag gick där)
Skaffar du två katter tror jag inte tiden blir något stort problem med tanke på att man pluggar mycket hemifrån 🙂
#17 Det låter bra tycker jag. Önskar dig lycka till med kattletandet. Ett litet tips är att även hålla lite utkik på katthemmen - de får in massor med katter i alla möjliga former, storlekar och färger. Kanske hittar du en av dina katter där, man vet aldrig. Sedan är det en god gärning, inte minst. :)
19# Tack! Det var smart, ett katthem ska jag definitivt besöka. Vem vet kanske blir jag förälskad i 2 gulliga katter där. :)
18# Det är smart, fast tror nog inte det är något för mig. Men tack endån! :)
#20 Det beror ju på hur man känner.. Men nu känner du iaf till det så kan du fatta ett beslut själv 👍