"Klumpar" under magen
Min katt (kallas mamma katt) har fått konstiga klumpar/knölar under magen. De sitter vid de fyra bakersta tuttarna och när jag tar runt om dem går det nästan att separera från övriga kroppen, de sitter alltså utanpå magen. De är ganska stora, hårda och ojämna (någon är avlång och sträcker sig längre, någon är mer rund o.s.v.)
Fakta om katten som kan vara relevant:
Hennes kattungar flyttade förra veckan, de snuttade fram tills flytten. Mamma katt kastrerades 8/8. Någon katt i hemmet (vi tror mamma katt) har kissat i soffan flertalet gånger.
Jag har redan planer på att ringa veterinär men ville höra här först om vad det kan tänkas vara? Det känns inte som att det "bara" skulle vara svulla tuttar p.g.a. mjölk i dem då klumparna är så stora. Någon som vet vad det kan vara?
Jag är ledsen att skriva det, men för mig låter det som juvertumörer, alltså cancer. Du bör nog ringa en veterinär omgående.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
… å andra sidan, så borde man ju ha sett antydan till det vid kastreringen i så fall?
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Hur gammal är katten och har den fått p-piller?
Det låter som en hormonell reaktion i samband med kastreringen.
Det brukar lägga sig ganska snart
Angående kissadet tycker jag att du ska söka veterinär så inte katten fått en UVI men mer sannolikt är en cystit i samband med förändringarna som skett
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Vi vet inte hur gammal hon är eller om hon fått P-piller, det är en hittekatt som vi tog hand om i mars. Usch, hoppas det inte är juvertumörrer :( kan dessa växa så snabbt? Kan även tillägga att hon här vart halvlös i magen ett tag, men detta har vi trott beror på foderbyte. Vet inte när jag upptäckte dessa knölar, men det var bara några dagar sen. (Sen kan hon ha haft dom längre, vi tar inte på magen så ofta) men som #2 säger, de kan ju inte funnits den 8/8. Hon var hos vet den 5/9 med för andra vaccinsprutan, de klämde ju iof inte på magen, men höll ju fast henne lite och kollade öron och så, men nämnde inget om magen, så dessa borde kommit nu. Blir till att ringa vet i eftermiddag.
#4 Vi har faktiskt funderat på om det kunnat vara detta. Tar jag något slags urinprov hemma då eller gör veterinär det på kliniken?
Vad är cystit?
Det bästa är att be veterinären om ett urinprovsset, så blir det lättare att ta med urin till besöket
Cystit är inflammation i urinblåsans slemhinna och brukar utlösas av stress/förändringar. Ger samma symptom som en urinvägsinfektion men orsakas alltså inte av bakterier
Det krävs ett urinprov för att veta skillnaden.
Okej! Ska ringa i eftermiddag och höra om både klumparna och UVI. Känner mig iafall lite mer lugnad över att det inte behöver vara juvertumörer.
För övrigt: att kolla urinprov, vad kostar det (så jag vet vad jag kan vänta mig), mamma katt är nämligen inte försäkrad då tanken är att hon ska omplaceras nu efter ungarna flyttat (men självklart inte förens hon är frisk!).
#8 Priser varierar mellan veterinärer så bättre att du får prisuppgift från den veterinär du anlitar
#9 Jo det vet jag ju :) Är mest fundersam på om det kostar som en vanlig undersökning d.v.s. 500-1000kr eller om det kostar mer som ett ingrepp/inläggning, vilket ju kan sluta på 4000 trotts att det bara kollar ngt "enkelt".
Men ja, ska ju såklart höra med våran vet och se vad dessa tror det hamnar på.
Aha du menar så, det kostar inte som en inläggning
Du får skaffa ett set för urinprovtagning om du ska ta det hemma. Kristaller plus pipett och rör till urinen. Be din veterinär att katten får metacam så slipper den att ha ont. Min hade en urinvägsinfektion men sen fortsatte detta i en ideopatiks cystit så nu ska jag ta ett urinprov och lämna in. Köpte ett set igår för detta det kostade 40 kr😃Kan du göra det själv så slipper du ta katten till vetten och så slipper du kanske sövning också. Det blir billigare. Men du får låta katten vara ensam med just den lådan till hon har kissat.
#12 Om katten inte har varit hos veterinär innan behövs även en klinisk undersökning, en veterinär får inte skriva ut recept utan att ha träffat patienten innan.
# 13 Men katten har varit hos en veterinär nyligen då hon kastrerats om jag förtått saken rätt och T.S ska ringa till veterinär angående knölarna.
Har pratat med vet nu, de lät inte så oroliga. Skulle komma förbi imorgon för att köpa ett urinprovskitt och boka tid för att kolla på knölarna :)
Bra, du ska se att det ordnar sig🤗