Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 1897 ggr
Luna.Simba
0

Puppia sele

Hej! Jag har beställt två puppia selar till mina katter, och undrar om det är någon som har sådana på sina katter och kan berätta hur pass säkra dom är och era åsikter om dom? Jag är lite orolig att dom kan backa ur dom som jag har läst att vissa kan. och vilket koppel skulle funka bäst till dom?

ElinaPersson
0

Jag har 2 stycken puppia selar av modell Ritefit Harness och min ena herre som kan börja backa och hoppa bakåt har inte lyckas ta sig ur, det är viktigt att man har rätt storlek och ser till så att man bara får in 1 finger mellan kroppen och selen, då ska det vara omöjligt för dom… I och med att jag har 2 aktiva bengaler så har jag flexi koppel som kan bli upp till 5 meter långa, fördelen är ju att dom går att spärra till kortare 😃

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Luna.Simba
0

tack för svar.

det var lite tryggare att höra, min ena hona är lite nervig och kan få för sig att springa och är rätt så smal och slingrig som en ål.

Jag har funderat på flexi koppel men funderar om man förlorar kontrolen lite då.

ElinaPersson
0

#2 Ja, förslagsvis att du håller dig nära henne så hon helt enkelt inte hinner flippa ur totalt, att du lugnar henne.

Du kan ju alltid spärra flexikopplet till önskad längd/plocka bort spärren när du känner att du har koll + att handtaget på dom är väldigt sköna.

Luna.Simba
0

Ok, ja det kan man ju göra.

Vi får se när dom kommer hem hur dom sitter. Annars kan man ju köpa ett lite längre vanligt koppel också. Jag beställde den vanliga soft till hanen och det kanske var lite dumt, kanske vore bättre om han också hade ritefit modellen som jag har beställt till honan.

Mullemu
1

#2 Med flexikoppel har man mer kontroll tycker jag eftersom det är så snabbt gjort att trycka på stoppknappen om något händer.

Luna.Simba
0

Vad är bäst flexi koppel eller sen finns det väl något som heter rullkoppel också? eller något liknande.

ElinaPersson
0

#6 http://www.zooimporten.se/flexi-mini-basic-p-2496-c-185.aspx Flexikoppel är så kallat rullkoppel 😉 jag tycker dom är toppen iallafall i och med att jag kan spärra katterna från ½ meter upp till 5 meter… Är jag till exempel nära en väg så spärrar jag dom på 1 meter så går jag nära dom, är vi på fotbollsplanen och kutar järnet så kör vi 5 meter 😃

Luna.Simba
0

Jaha du det var samma sak😞Jag trodde det med runt koppel var flexi och det som hade platt koppel hette rullkoppel, men då finns det flexikoppel som har platt koppel är det någon skillnad på dom?

[Elinors]
0

ElinaPersson: Vilken storlek har du på dina puppia selar? Tänkte köpa en nya sele till min bengal Theia, men är lite osäker på hur magremmen sitter. Vet iof inte hur stora dina katter är, Theia väger ca 5kg. Men problemet är ju att bengaler har så lång kropp :) Selen hon har nu sitter nämligen tajt runt frambenen pga att magremmen är för kort.

ElinaPersson
0

Jag har S på mina herrar som väger 6,5-7kg vardera. Beställde en M till min största herre (grövre benstomme och längre kropp) men den var på tok för stor så jag skulle chansa på S om jag var du 😉

[Elinors]
0

#10 Ja det låter ju som att den borde passa iaf! :) Ska ta och mäta hennes nuvarande sele. Vart köpte du dina och vad kostade dem? Hittar inte den modellen :/

ElinaPersson
0

#11 http://www.pupstore.se/se/art/puppia-ritefit-harness.php

Jag fick hem selarna i rätt storlek, men de blev krångel när jag skulle byta en av dom då dom skickade ut på tok för många paket och 2 selar istället för 1 osv… Men men…

[Elinors]
0

Tack för länk! :) Men tror det får bli en S iallafall, hon mätte visst 35 över bröstet ;)

ElinaPersson
1

#13 Ja, jag skulle anse att det är viktigast att puppiaselen sitter bra över midjan, att hon ej är för liten däröver.. Att den skulle vara något lösare i halsen ser jag inte som något problem eftersom de då har möjlighet att röra sig bättre och springer dom med ett ryck så blir de heller inte samma tryck över halsen… 😉
Hoppas du blir nöjd, dom är grymt snygga på katten!