Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4458 ggr
Lynx_
0

Katterna biter sönder allt.

Har två kattungar som är fem månader gamla och de är innekatter. Den första veckan vi fick katterna hade den ena katten bitit sönder sladden till min mobilladdare och sedan dess har detta beteende fortsatt.

Katterna äter på väggar,sladdar och kläder. De lyssnar inte när jag säger till utan börjar igen tugga på sladden/kläderna.  

Vet inte hur jag ska göra, jag aktiverar dem två gånger per dag och de har två stycken klösträd. Varför gör de så? Vad kan jag göra för förhindra att detta sker igen?

[tesswashere]
0

Min kompis som är uppvuxen med katt tipsade mig om att man kan kladda tigerbalsam på främst sladdar, katter gillar varken lukten eller smaken så testa med det. Då får du i alla fall ha sladdarna i fred :)

MonicaLagerquist
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mobilen laddas i ett rum där katterna inte har tillträde.

Ge katterna råa köttiga ben att gnaga på.

Silvertejpa de sladdar som inte går att ta bort/gömma.

Stolt ägare till tre La permer

Plingen85
0

Här får jag lära mig ett och annat då mitt vardagsrum kryllar av kablar till tv och data och tv spel.. inte ens tänkt på kablar!

Uppkatten
1

Min erfarenhet är att beteendet brukar lugna sig med tiden. Mina katt-tjejer fick kartonger (typ flyttkartong med utsågad ingång) som de kunde bita sönder bäst de ville. De fick också papperskassar (klipp av handtaget först så att ingen katt fastnar i med huvudet!) som de kunde leka i och bita i småbitar. Det var väldigt populärt!

När de var just kring halvåret gamla tuggade de gärna på stolar, fönsterbrädor och lite av varje. När de var kring året gamla hade det mesta av det beteendet gått över. I dag är de tre år, och tjaa… det är väl papperspåsar och enstaka krukväxter som de kan ge sig på ibland, annars är beteendet helt borta.

Se till att ha många olika aktiveringsleksaker. T ex pingisbollar, lite tyngre bollar i samma storlek, myntamöss, kanske ett jättestort blomfat med vatten + några flytande leksaker o s v. Och byt ut leksakerna då och då så att det finns nya (eller ny-gamla!) leksaker att upptäcka.

Verkar beteendet vara stress-relaterat så sätt en Feliway doftavgivare i vägguttaget och se om det kan dämpa beteendet. Men annars skulle jag ge dem kartonger och papperskassar som de kan få leka i, bita i och riva och bita sönder i lugn och ro. Det har fungerat utmärkt med mina missar. Och dra ut eller tejpa alla farliga sladdar!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

jollycox
0

Såg denna leksak i en annan tråd och tänkte att den kanske funkar för sladdbitande katter, den är ju i gummi precis som sladdarna. http://www.supercat.se/kattleksaker/petstages-orka-wiggle-worm.html

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Lynx_
0

Tack för alla svaren! Jag hoppas de lugnar ner sig med tiden, de har sina perioder då de börjar tugga på allt.

Det konstiga är dock att hanen tuggar aldrig på sladdar annars förutom på morgonen då vill han tugga en massa, är det för att han vill ha uppmärksamhet eller kliar det i tänderna?

#1 Jag har endast voltaren hemma undrar om det går lika bra?

#2 Det var ju smart med silvertejp! 

#4 Ska gå och fixa en större kartong och se om de gillar det.

#5 Ska kolla mer på den leksaken, är orolig dock att de ska tro att det är okej att bita på sladdar.

MonicaLagerquist
2

Använder du Voltaren så har du ihjäl katterna.

Stolt ägare till tre La permer

Lynx_
0

#7 Tänkte bara på lukten när jag skrev, så nej jag ska inte använda det.

OberonsMatte
5

Tänk på att varje gång du uppmärksammar katterna när de tuggar på något de inte får tugga på lär du dem att det är precis vad man ska göra för att få uppmärksamhet.

Ta bort möjligheten att tugga på sakerna (genom att gömma dem) och erbjud tuggvänliga alternativ om det beror på kliande tänder och mer övrig stimulans om det beror på rastlöshet.

Sajtvärd Katter iFokus