Katt som inte bajsar
Min katt opererade bakbenet i tisdags (sövdes med narkos) och kom hem i onsdags eftermiddag. Hon var fastande när hon kom in till veterinären, dvs fick sista måltiden vid 22 på måndagen. Åt dåligt hos veterinären. I början tyckte jag därför inte att det var så konstigt att hon inte bandade, tänkte att det tar lite tid för magen att komma igång. Hon har även kräkts två ggr sedan jag fick hem henne, troligtvis pga medicinen. Men, nu lördag kväll har hon fortfarande inte bajsat, och hon har inte gjort några försök att bajsa. Inte ens krafsat i lådan som hon brukar göra innan. Hon har dock luktat lotenprutt några gånger senaste dygnet. Hon verkar därför inte förstoppad i den mening att hon försöker bajsa och det inte går. Utan hon bajsat helt enkelt inte. Jag har börjat ge henne laktulos idag och har kletat lite messmör på hennes tass. Hur lång tid kan hon gå utan att bajsa utan att jag behöver oroa mig? Jag har såklart varit i kontakt med vet som sagt att jag kan komma in om jag är orolig. Men att jag kan prova att behandla själv. Vill helst inte störa dem i onödan då det finns mycket mer akut sjuka djur. Annars bor vi nära djursjukhuset och det ekonomiska är inget problem, vill bara inte stressa upp henne och störa akuten i onödan. Hoppas på era erfarenheter.
Hon får Aplaws blötfoder ca 2-3 burkar (70 g). Hon har börjat äta lite sämre idag.
Om en katt har fastat och sedan ätit dåligt på tom mage och även kräkts upp mat ett par gånger, finns det kanske inte så mycket i tarmen att katten verkligen behöver bajsa.
Så länge katten äter utan att kräkas, även om det kanske inte är med samma goda aptit som vanligt - tror jag inte att du behöver oroa dig.
Sajtvärd Katter iFokus
Parafinolja är klassiker. Man kan köpa den på apotek , djurhylla, fråga tanterna .
Nu har hon äntligen bajsat! Tack för bra input.