Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2055 ggr
kattkaos
0

Katten är psykotiskt

Hej. Jag har fyra stycken "huskatter" en utav dessa är helt fullkomligt sinnessjuk! Han välter/knäcker stolar, hoppar på väggarna. (framförallt dörrpost och skarvar) Det har gått så pass långt att jag överväger omplacering/avlivning. 

Tips mottages vad som kan göras! 

Den galna katten:

Kön: Hane (kastrerad)

Vikt: 5-5,3 kg

Ras: Huskatt

ålder: 1,5 år

[Iyen]
1

Lek/aktivering?

OberonsMatte
3

Har han bara en hög och intensiv aktivitetsnivå eller verkar han obalanserad i psyket också? Har han visat tecken på aggressivitet, hur då i så fall?

Hur ser hans miljö (bostadsyta och stimulans) och kontakten med de övriga katterna ut?

Sajtvärd Katter iFokus

kattkaos
0

Laserpekare då och då, mjukisdjur (råttor,fiskar) samt 3 stycken kompisar.

kattkaos
0

Är nog inget större fel på psyket. Förmodligen bara vääääldigt intensiv. Hemmiljön finns det kattleksaker, klösträd osv. Funkar bra med de andra katterna. Normalt beteende, jagar och "slåss" lite ibland.

[Iyen]
0

Promenad utomhus?

kattkaos
0

Nej ingen utav katterna promeneras utomhus. Ibland för att avstyra katten brukar jag köra med laserpennan på golvet, katten springer tills den stupar. (flåsar som en hund med tungan utanför) fem minuter senare sliter den sönder en tapet.

tlover
2

#6 kanske katten behöver mer mental stimulering?

det är ju skillnad mellan mental och kroppslig träning.

l'm back

kattkaos
0

Hur tröttar man ut en katt mentalt? Enda aktiveringen jag kan komma på är att gå med den i koppel, (många nya intryck)

OberonsMatte
2

Hur stor är bostadsytan? Har du anpassat miljön så att katten har möjlighet att klättra, hoppa, spana från högt belägna platser och få stimulans och utlopp för sin fysisk aktivitet på det sättet?

Sajtvärd Katter iFokus

tlover
0

#8 jag är inte helt säker, jag har aldrig haft en innekatt men det finns ju "tänka leksaker" för katter på samma sätt som det finns för hundar (det går säkert att göra själv också men eftersom vi inte behöver det har vi aldrig testat)

l'm back

kattkaos
0

3 ROK. Klättring finns inte särskilt mycket. Endast klösmöbler. Finns plats i fönster, många bänkar där de brukar hoppa upp/ner från.

OberonsMatte
14

Jag tror inte att det är något fel på din katt, så avlivning ska du inte ens börja tänka på.

Katter kan ha väldigt olika aktivitetsnivåer och stimulansbehov. Hade du beskrivit din katt på t.ex. ett Bengalforum hade han varit helt normal. När det gäller huskatter kan de ha vilka aktivitetsnivåer som helst, allt ifrån Perser till Bengal, så där finns det inget som är förväntat, rastypiskt eller fel..

Din katt råkar höra till den kategori av katter som behöver mycket aktivitet och stimulans och då får du göra ditt bästa för att anpassa hans tillvaro efter det.

Ytan är ok, men det finns säkert saker när det gäller inredning och möblering som kan anpassas mer. Katten bör kunna ta sig upp på alla bokhyllor genom att man ställer en lägre möbler brevid som avstamp. Väggfasta hyllor kan bli spännande att hoppa runt på eller ligga och spana ifrån.

River han på tapeterna behövs många klösvänliga alternativ som är rätt utformade, stabila och strategiskt placerade.

För att klättra rekommenderar jag takhöga klösmöbler från Kattens No1, med mycket klösyta och få liggplatser.

Koppelpromenader är antagligen ett måste. Näta även in balkongen om du har en.

Det man får komma ihåg är också att din katt är UNG! Han är bara 1,5 år och räknas (i mina ögon) fortfarande som en ungkatt. Helt vuxen blir katter först när de uppnår social mognad vid 2-4 års ålder.

Sajtvärd Katter iFokus

Clariiz
2

Äter de torrfoder eller blötmat? 

Ett väldigt bra sätt att aktivera katten är ljus när det gäller mat. Äter han blötmat kan du servera den i små plastburkar, precis så han får ner tassen och kan fiska upp maten. De bör vara tillräckligt djupa för att han inte ska kunna sticka ner näsan utan han ska verkligen använda tassarna. 

Äter han foder kan du servera detta i en boll eller någon av de mängder av aktiveringsleksaker som finns, tex denna: 

http://www.zoo.se/produkter/katt/kattleksak/aktivering/senses-food-maze-cat-it-kattoder-aktivering.html

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Sagolika
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För att rädda tapeterna kan man använda klöshörn samt ställa fram klöspelare också.

kattkaos
0

Tack för alla svar! Katten äter torrfoder. Det roliga är att katten plockar redan i dagsläget upp mat från skålen. en efter en. ska testa de där klösgrejerna som sitter på väggen!