Lucka eller inte lucka??
På dessa katttrådar finns det mycket folk som har bestämda åsikter, till exempel varför man bör göra si eller så när det gäller katters skötsel. Det kan vara bra om man vill lära sig något, ifall inläggen verkar vettiga. En sak som jag märkt att en del personer bestämt hävdar att man inte ska ha den svängbara kattluckan på om man har en kattoalett med huv. Nu vill jag veta varför man inte ska ha kattluckan påmonterad. På vilket sätt är den till men för katten?
Vi har en stor kattoalett med huv och lucka. Min man vill absolut ha lucka på toaletten, då vi har lådan i köket; nån annanstans får den inte plats, för det är en jättestor låda.
Katterna som använder toan är snälla och godmodiga ragdollkatter, halvsyskon varav honan är ett år och hanen fem månader. Dom har aldrig protesterat emot något som gäller toaletten, inte ens när den var ett snäpp mindre. (Vi köpte en så här stor för lite sen, för att de här katterna blir så pass stora så småningom.) Men jag har alltid rensat lådan cirka fyra gånger varje dag, så det hinner aldrig bli grisigt. Vi har haft kattluckan både av och på, men det verkar inte bekomma dom vilket.
Tacksam för svar brukar man visst säga!
Det blir instängt och dålig lukt i en låda med huv och har man dessutom luckan på så blir det ännumer instängt. Därför rekommenderas det att man plockar av den.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Ja när du säger det kan man faktiskt tänka sig att det kan vara så! Nu är mina katter så snälla så de har väl inte mage att protestera, men eftersom det viktigaste för mig är att katterna mår bra, så får väl min gubbe stå ut med att luckan är borttagen!
Jag tog bort min för att kattungen visste inte hur man använde den. Men jag tror också att det blir för instängt om man har den på.

Tänk dig en överfylld bajamaja på en festilval en hel julidag.Skulle du vilja gå på den?
Stolt ägare till tre La permer
Med tanke på hur ofta du rensar lådan så tror jag inte att det skulle vara något problem med att ha luckan på, du luftar den ju ordentligt när du rensar den, så det borde inte bli så instängt :)
Ja Echo88, det trodde jag ju också, så ofta som jag rensar den. (4 gånger om dan är det minsta!) Men jag är ju lite orolig för den där klumpande sanden, om den dammar så är det kanske risk att katterna kan få stendammlunga (jag har varit inne på den frågan tidigare i en tråd), men eftersom jag slutat med den rekordmycket dammande EverClean, så tror jag inte det dammar så mycket nu. Förut när vi hade den mindre lådan och bara en katt i början i varje fall, så hade vi lucka på den, men lik förbaskat hade vi damm överallt i hela huset - dessutom var den EC-sanden parfymerad så man kände precis när man torkade på hyllor, ovanför dörrposter och ja precis överallt, den där "havsbris"-lukten av EverClean, som låg som ett lager på allting. Då var det nog risk att vi alla skulle få stendammlunga!
Jag har i alla fall tagit bort luckan på den här toan nu.
Men, Monica, nån överfylld bajamaja en het julidag kan man knappast likna våran kattoa för! Inte ens med luckan på!
#7 Stick in huvudet genom kattluckan när katten har bajsat och känn efter hur trivsamt det känns… Tänk dig sedan att luckan slår igen bakom dig och att du börjar gräva i sanden så att dammet yr.
Eventuellt kan din ärkefiende stå utanför och vakta så att du inte kommer ut igen, eller så kan någon börja putta på luckan för att ta sig in, medan du sitter inklämd där med brallorna nere. Inte kul, inte ens för en katt.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag måste ha luckan på, annars skulle hälften av sanden ligga på badrumsgolvet efter varje besök. Bulldozerkatt!
ikrisblog.wordpress.com
Många katter luktar också på sitt bajs innan de gräver över det, så tveksamt om de har samma åsikt som vi har om bajslukt. :)
ikrisblog.wordpress.com
Hittade detta: Katter gräver ner sina exkremiteter, inte på grund av renlighet utan för rangordningen. En dominerande utekatt gräver inte ner sin avföring, detta för att hålla främlingar på avstånd från sitt revir. Men en katt som lever med en människa krafsar gärna över för att dölja denna hotlukt, precis som underordnade och vänliga katter gör i det fria.
ikrisblog.wordpress.com
#10 Eftersom lådor med svänglucka är orsaken till att många katter börjar kissa och bajsa på andra ställen än i lådan, kan man nog utgå ifrån att deras åsikt om kattbajslukt, kisslukt, damm och instängdhet inte är alltför olik den vid själva upplever.
Sajtvärd Katter iFokus
#11 ja, det finns mycket katter signalerar genom avföring och urin. Har man fler än 1 katt bör man därför desstom ha fler än en låda. Tänk dig en ranglåg katt som ska försöka tvinga sig själv att bajsa i den låda en ranghög katt redan använt. Det är totalt tvärtemot katters natur att göra så och skapar en enorm stress och onödiga spänningar katterna emellan.
Sajtvärd Katter iFokus
Ja det kanske är olika från katt till katt, min kan smita in där bara för att leka lite i sanden så han har inget problem med luckan.
ikrisblog.wordpress.com
#14 Ja, det finns katter som inte bryr sig ett dugg, t.o.m. katter som lever i grupp utan att bry sig om hur lådsituationen ser ut, men jag har sett så många trådar på olika forum om felkissande katter och desperata kattägare att jag känner ett enormt motstånd till lådluckor och allt elände de har ställt till med. Detsamma gäller för övrigt kristaller, pellets och PeeWee…
Sajtvärd Katter iFokus
#6 Vad har du för sand istället för EC? Jag tycker att den är överlägsen när det gäller klumpbildning, men som sagt den dammar ju något så otroligt!