tester hjälp
om man ska testa för Mycoplasma felis/ klamydia och även Giardia/Tritrichomonas Vilken är igentligen viktigaste att testa för först och börja behandla för ifall hon nu skulle ha något utav dessa?
Dvs ska jag tsta för Giardia/Tritrchomonas först och ifall hon har någon utav dessa då behandla hon för det först och efter det testa för klamydia/Mycoplasma felis.
Eftersom man inte kan behandla för tex två sjukdomar samtidigt.
varför jag ska testa är för att jag fått veta att där jag köpte hon ifrån har många kattungar/katter haft problem med illa luktande avföring och även rinnande ögon och min kisse har även det.
fått reda på det bara några dagar efter att jag köpt henne från uppfödaren.
så vilken sjukdom är viktigast att få behandlad för först?

Jag skulle börja med Giardia/Tritrchomonas.
Stolt ägare till tre La permer
okey då börjar jag med det
Jag skulle nog också säga att det är viktigast att behandla mag/tarmbesvär.
Men testa för allt samtidigt går såklart. Sedan borde det väl gå att behandla med ögonsalva för att lindra symptomen även om man behandlar med tex. ronadizol.
T.S har du något besiktningsprotokoll på katten? Det förefaller som om uppfödaren har ansvaret både för betalning av tester och av medcinering.
Jag hade också begärt att uppfödaren skulle ansvara för åtminståne den ekonomiska biten i det här fallet..
Om katten var sjuk när TS köpte den och TS visste om det har uppfödaren ingen juridisk skyldighet att ersätta. Det har uppfödaren bara om katten inte var sjuk vid överlåtelsen.
Går man med på att köpa en sjuk katt går man tyvärr även med på att betala för behandlingen.
Om man däremot köper en frisk katt som insjuknar senare faller det under dolt fel och då är uppfödaren ersättningsskyldig.
Jag skulle gissa på att om katten testar positivt (d.v.s. är sjuk) så har ts köpt katten under inkubationstiden (tiden det tar från att man blir smittad tills man blir sjuk)
Men vi får verkligen hålla tummarna för att ts katt är frisk!
# 7 Det var därför jag frågade om T.S har ett besiktningsprotokoll.
Nej, men tyvärr så har jag pratat ned en som har köpt kattungar från henne och som min katt är mamma till och dom blev veterinärbesiktad ua, men har tyvärr samma problem som min katt har och har haft det sedan dom köpte dom och det var hon som berättade för mig att dom flesta katterna som var för hade rinnande ögon. Så vi funderar på om inte dom har betalat veterinären för att skriva UA på papperna. Även hon ska skicka in prover på kattungarna och har beställt tid till en annan veterinär och inte samma som uppfödaren använder. Har iaf skickat in ett avföringsprov nu. Jag köpte henne dom avelskatt och hon tyckte jag skulle ta kattungar på hon inom 2 månader. Frågade henne även im att ögonen rann och fick till svar att det var vanligt på rasen. Men vet att det inte är det. Fick även veta från en annan person att denna uppfödare är avstängd från sverak pga olika saker. Kan jag ändå begära att dom ska betala för medeciner och prover?
Hon har haft sina kattungar i 5 månader och jag har haft min katt i 1 vecka.
OM veterinären har fått betalat för att skriva ua är det riktigt illa, tyvärr är sånt nästintill omöjligt att bevisa..
Hoppas verkligen att det inte är så, men f¨råga efter den aktuella veterinärens namn och gärna var han/hon jobbar och kolla upp honom/henne.
Önskar jag kunde hjälpa till, för den sitsen du hamnat i kan inte vara rolig. 🤗 (Skickar en virtuell kram iaf till dig och katten)
#10 vilken ras är det normalt att ögonen rinner?
bra att du skickat avföringsprov, det är en bra början. Hur gamalt var besiktningsintyget då ni köpte henne, är den max 7 dagar och katten var frisk (u.a) är det uppfödaren som ska betala.
Sphynx och jag vet att det inte alls är vanligt.
Har du stamtavla på katten? Ifall inte så är det en mycket oseriös uppfödare och du ska inte ta några kattungar på den katten. Lämna tillbaka den skulle jag ha gjort.
#14 Rinniga ögon ska dom inte ha men lite klet finna på nästan alla sphynxar efter dom har sovit.
Det var negativt, underbart skönt