Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 870 ggr
MolnBlomman
0

Mjällande katt

Hej,

Jag har två katter och den andra katten har inte detta problem. Dem är syskon och äter samma foder (Orijen).

Problemet är att min honkatt mjällar på hela ryggen. Hon har gjort det då och då i perioder och jag vet inte var som utlöser det.

Ska jag ge henne mer olja i kosten eller ska jag bada henne med mjällshampoo? Kanske ta henne till veterinären och leta efter kvalster? (Men om det vore kvalster skulle väll brorsan oxå få detta?)

Har ni några förslag?

Jag har precis beställt ett nytt foder som jag tänker börja med så smått nästa vecka. Carina Lynx. Hoppas det ger någon förändring.

SuperLimm
0

Ett foderbyte kan absolut hjälpa. Om katten är nervös och rädd ofta kan även det vara en orsak till Mjäll. Jag vet inte om det finns mjällschampo för djur men jag tvivlar på att det skulle hjälpa, bättre att ta reda på orsaken istället. Är du orolig kan du alltid kontakta en veterinär och fråga vad de tror det kan vara.

Mvh Linn

Rumblebee
0

Tycker det är underligt om det är på grund av fodret hon mjällar, i och med att hon gör det periodvis…
Jag har hört att Mjäll även kan bero på att huden inte kan andas som den ska, har du provat att borsta henne för att få bort lös päls som kanske ligger och ''kväver'' huden?

Silvestris
0

Mjällkvalster och andra parasiter som kan orsaka Mjäll smittar så båda katterna borde vara drabbade. Jag känner dock till ett fall med ett hushåll där bara en katt av många hade mjällkvalster. Det kan ju vara bra att kolla upp det hos veterinären.

I övrigt kan det beror på stress, årstidsfällning, B-vitaminbrist, Omega 3-brist eller brist på vissa mineraler. B-vitaminer är väldigt lätt att ge tillskott av, katter brukar gilla det och det är inte farligt.

Sedan kan regelbunden pälsvård avhjälpa lite av problemet också.

MolnBlomman
0

hmm.. Kanske ska kolla upp om det kan vara kvalster då… Kan man kolla upp brister på olika saker hos veterinären?

Jag har en furminator som jag använder försiktigt ibland men det verkar inte hjälpa.

Silvestris
0

Veterinärer brukar inte ta prover på näringsstatus, de brukar bara dra ramsan "om katten äter ett helfoder får den i sig allt den behöver". Jag skulle mao inte hoppas på att en veterinär börjar kolla näringsstatusen via prover.