Everclean vs Extreme Classic
Hej!
Efter att ha varit kattägare i drygt en månad är jag nu inne på min andra paket Kattsand.
Den första jag köpte var Everclean, som dammade jättemycket men det luktade inget alls från lådan.
Nästa sort jag köpte var Extreme Classic lavendel, som jag i början bara fyllde på i Everclean-lådan med, och det luktade fortfarande ingenting. Den dammar dessutom inte alls och klumpar bättre, så tjohoo tänkte jag och beställde ytterligare en säck som ska komma imorgon.
Men, sedan ett par dagar kör jag 100% Extreme Classic i lådan, och fastän jag rensar hela tiden luktar det nu kattlåda så fort jag kommer innanför dörren.
Vad har ni för erfarenhet av Extreme Classic? Googlar jag tycker jag bara att jag hittar positiva omdömen angående lukt.
ikrisblog.wordpress.com
Upplever att extreme classic börjar lukta relativt fort. Inte jättestarkt men ändå viss lukt.
Everclean har jag aldrig upplevt att man behöver byta av den anledningen alls.
Jag har bara använd Everclean och det luktar aldrig något och det är olika hur mycket det dammar, en del kartonger dammar inte alls. Så prova Everclean igen om du tyckte att det funkade bättre vad gäller lukten. Även om det dammar mer så lägger sig ju det efter en stund.
Jag använder extreme classic oparfymerad och känner ingen lukt alls.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Har använt båd extreme classic och everclean. Både både med och utan parfym.
Extreme började lukta ganska snabbt, men dammade väldigt lite och är ganska dryg.
Everclean använde vi inte så länge då det är lite dyrare, men egenskaperna motsvarar annars ganska långt extreme classic.
Har varit väldigt nöjd med extreme classic, men man måste ju tyvärr putsa flere gånger per dag för att hålla det luktfri.
Har också provat flera sorter i tron att jag ska komma billigare undan med med tanke på hur dryg Ever Clean är så blir den inte så dryg i slutändan. det är någon av de stora webbbutikerna, tror det är Animail, som dessutom säljer Ever Clean extra strenght unscented för endast 159: - för 10 kilo.
Det stämmer nog att ibland dammar den och ibland inte men det är bara när man häller upp den.
" Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "
// Nalle Puh//
Jag använde förr Vitacraft Compact (då jag läste ett test där den fick bra betyg) och bytte nyligen till Everclean Less Trac. Jag är jättenöjd! Visserligen är Everclean rätt mycket dyrare/förp men upplever den som dryg och relativt dammfri. Vår katt drar inte heller med så mycket sand ut ur lådan alls! Upplever ingen lukt heller.
angående #6 Jag menade givetvis "så blev den inte så DYR i slutändan.😮 ibland lägger sig tryckfelsnisse i när man skriver.
// Nalle Puh//
hahaha , 😂vilken härlig bild. Sån söt liten kisse
// Nalle Puh//
Jag kör med everclean och visst den dammar om man häller fort men lukten finns inte där, jag byter sand varannan månad och fyller på vid behov och jag har 2 katter som använder lådorna
Jag förstår inte ni som säger att det luktar när ni har extreme classic. Är det katternas avföring som luktar då? För mina katters avföring luktar ingenting och då är det klart att det inte luktar oavsett vad jag använder för sand.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag tyckte att själva sanden luktade konstigt nog..! Jag rensade bort allt som katten hade lagt där och det luktade ändå låda.
ikrisblog.wordpress.com
#12 Jag tycker att det luktar kiss. Bajs luktar ju alltid lite grann precis när de har bajsar men när de täckt över så försvinner det. Det är ju kisslukten jag stör mig på. Känns väldigt snabbt och nej, mina katters kiss luktar inte mer illa än andra katters.
// Nalle Puh//
Sanden börjar lukta skumt. Tror det är kissdoften men det luktade inte mycket.