Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2156 ggr
mamelie
0

Kattmamma "rymmer"

Halloj! Natten till lördagen kom det 4 små vackra bebisar här hemma.
Mamman va otroligt duktig och har varit enda tills.. nu? 
Vet ju inte hur det brukar gå till, detta är min första gång med kattungar och likaså mammans. 

Hon lämnar bebisarna i lådan, iofs när dom sover, dom skriker inte eller liknande, men har två gånger i dag fått gå ner med henne till ungarna för jag tyckte hon varit borta för länge. 

Är jag knäpp? Kan hon verkligen lämna dom sådär? Jag tycker att en timme är ganska mycket.. eller? 
Hon kanske känner på sig när dom behöver henne..? 

Hjälp :)

Zepp
1

En timme.. skojar du?

Och alla katterna är inne?

Hon kommer när de gnäller!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

mamelie
0

Nej jag skojar inte, jag sa ju att det är första gången för mig, så jag vet egentligen inte.
Därför jag frågar er. 

En timme, en & en halv.. jag vet ju inte riktigt hur länge hon skulle va borta från dom om jag inte hämtade henne.

Zepp
0

Har ju alldrig haft kattungar inne, men är uppväxt på bondgård, där katterna jagar sin egen mat.. då får de vara borta en del.

annzoo
3

Gnäller inte ungarna utan sover är det lugnt även om mamman är borta. Du han alltid testa lyfta en kattunge så den gnäller lite så kommer förmodligen mamman i ett skott.

Ökar kattungarna i vikt varje dag?

mamelie
0

Okej #3 då är ju mamman borta ett tag när hon jagar. Hur ofta behöver envisares mat? #4 ja dom växer så det knakar & jag ser ju själv att hon är superduktig med ungarna & ger dom mat, kanske bara jag som är för Nojig :-)

Zepp
0

Passa du på att ge kattmamman lite uppmärksamhet när ungarna sover, hon har oxå behov.. och så länge hon sköter ungarna och de växer så är hon bäst på att ta hand om dem!

MonicaLagerquist
0

Mina långhåriga mammakatter kan ibland tycka att det är lite för varmt att ligga hos kattungarna hela tiden och då passar de på att lägga sig utanför medans kattungarna sover.

Stolt ägare till tre La permer

mamelie
1

Tack snälla för era snabba svar!! Kanske bara jag som är lite för orolig. Har en fundering till, eller två.. Hur ofta behöver dom äta? Och i morgon måste jag iväg mellan 9-14.. Är det alldeles överjävligt eller klarar dom allt själva ??

Zepp
0

Katter äter när de får tag i byte.. i vilt tillstånd!

Och det är inte säkert att det blir varje dag.. de är rovdjur.

mamelie
1

Jag menar förstås kattungarna, hur ofta de ska äta :-)

Zepp
0

Tror du inte mamman sköter det under tiden du är borta?

mamelie
1

Såklart hon gör. Jag bara undrar hur ofta de behöver äta, så jag kanske kan sluta oroa mig när hon är iväg från dom 1-2 timmar.

Jalking
16

Du ska nog tänka så att om mamma katt lämnar ungarna anser hon att hemmet är en trygg plats där hon lugnt kan gå ifrån ett tag.

För många år sen hade jag  en honkatt med ungar samtidigt som jag hade två ganska vilda kattpojkar. Mamma katt var nog lite bekymrad över de vilda pojkarnas lekar, så hon valde att ha ungarna i en byrålåda ganska nära min säng. Hon brukade passa på att äta och gå på lådan på kvällen när jag låg och läste. Då lyfte hon upp ungarna i nackskinnet till mig i sängen innan hon gick. Jag var betrodd som barnvakt! Snart fick vi som rutin att jag själv lyfte upp ungarna till mig i sängen och hon gick iväg ett tag. När hon kom tillbaka lyfte jag ner barnen igen.

mamelie
0

#13 vilken underbar historia!! Känner mamman på sig när det är dags att gå tillbaka? Hon är egentligen utekatt men har hållit henne inne sen ungarna kom. Är de ok att låta henne gå ut en sväng å göra sina behov i frihet istället för en tråkig kattlåda?

MonicaLagerquist
12

Håll mammakatt inomhus fram tills dess att kattungarna är tolv veckor. Dels kan hon bli dräktig igen och dels kan hon ju faktiskt komma bort eller bli överkörd ute och då står du där med en kull kattungar som ska matas varannan var tredje timme dygnet runt.

Stolt ägare till tre La permer

annzoo
5

#14 lite nyfiken om det är en renrasig kull då du skrev i en tidigare tråd att honan var en bengalkatt?

Oavsett ras/huskatt/blandras ska du inte låta honan gå ut förrän kattungarna är 12v då så mycket kan hända. Har du riktigt otur kan hon förolyckas och du sitter där med en kull som måste nappas av dig var annat/var 3e timme, Hon kan också rymma eller se till att bli dräktig om du släpper ut henne.

mamelie
0

#16 ja de är renrasiga. Jag håller henne inne absolut, va bara tvungen att fråga. Märker att hon gärna vill komma ut ibland.

Imasy
1

Men gud vilken härlig historia ❤️

Djurälskaren87
0

17: du har ingen balkong du kan näta in eller liknande som hon kan gå till när hon känner för frisk luft

IceJossan
0

Absolut kan du låta henn gå ut, på det villkor att du är med henne :) Träning med sele inne först, sen ut med sele på så riskerar du inget men att hon ändå får komma ut lite :)

CatchFatch
0

Man kan också bära katten på en liten promenix, det gjorde vi innan katterna vant sig med selen. Du kan också göra så att hon har selen på sig men att du bär henne och sen släpper ner någonstans där det är lugnt och då går efter henne.

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

mamelie
2

Tack för tipsen! Har tyvärr ingen balkong då vi bor i enplansvilla.. Altan har vi.. Kanske ska näta in den!

Djurälskaren87
1

22# de tycker jag:)