Katter iFokus

Katter

Etikettandra-djur
Läst 2711 ggr
emma2
1

Katt och kanin?

Hej Jag undrar om man kan ha katter och kaniner i Samma hus? Är det sant att kaniner kan stressa ihjäl sig? Om det är det, stressar katterna ihjäl kaninen?

[silkesnosen]
0

Beror väl på katten och kaninens sinnelag och om du har möjlighet att alltid finnas nära om de är lösa, annars behöver ju kaninen en trygg plats att vila och bo på.

Min katt vill inte bo med andra katter, men trivs väl med marsvin, som jag hade när han var liten… och kanin …den senare har vi haft på besök.

Nerdysiamese
0

Hade katt och kanin samtidigt när jag var mindre och det gick ju bra på den fronten.

Kaninen var dock väldigt förtjust i vår katt som inte uppskattade kaninens försök till mys, så man kunde se kaninen skutta fram till katten och kura ihop sig nära in till henne för att sedan se katten flyta sig någon halvmeter åt sidan, rinse and repeat.
det var nog mer synd om katten i det förhållande än kaninen för att vara helt ärlig.

kaninen fick sedan flytta till en annan tjej som också hade en katt och den katten och kaninen sov tillsammans i buren.

men det är från katt till katt och kanin till kanin, det är nog lättare om du har en djur som är vana vid andra av andra djursorter.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Jessicahagstrom94
1

Våran gammelkatt har alltid gått bra ihop med kaniner, förr hade vi två stycken som han funkade med, sedan dog båda två efter fem år och vi skaffade en ny kanin, som gammelkatten också accepterade. Sedan skaffade vi en till katt, som inte alls tyckte om den här kaninen. Hon tyckte att kaninen var läskig eller nåt.

Så det beror på individen, men man kan ha kanin och katt i samma hus utan att någon dör, om de båda djuren accepterar varandra.

emma2
0

Tack för alla svar! Katterna får gå lösa i hela huset men kaninen skulle bo i mitt rum. Om katterna inte skulle vara i mitt rum, skulle kaninen ändå känna lukten av katterna ock bli stressad och sen dö?:(

Jessicahagstrom94
0

#4 Så lätt dör inte kaninen.

emma2
0

Bra, tack. Men känner inte kaninen lukten av kaninerna?

Jessicahagstrom94
0

Dom känner troligtvis lukten av varandra eftersom dom bor i samma lägenhet/hus men ingen lär dö av att känna lukten av den andra :)

Kaniner kan dö av stress men knappast så lätt som att den dör av att känna lukten av en katt.

Man lämnar aldrig en katt och en kanin tillsammans obevakade, då kan det hända grejer som stressar ihjäl kaninen trots att katten kanske vet att man får titta men inte röra.

emma2
0

Tack! Vad bra.:-)

Cazzos
0

Jag hade en katt förut och när en kanin var här i 1-2 veckor så var kaninen lös på golvet flera gånger om dagen, katten och kaninen kom bra överens på det sättet att min katt nöjde sig med att nosa lite på avstånd och sen gå och göra något annat. Kaninen var lite på sin vakt när katten var i närheten men annars var det inga problem! Jag var alltid närvarande såklart!

Så det beror mycket på hur katten är tycker jag, då kaniner agerar som bytesdjur (undantag finns alltid) och vill "hellre fly än illa fäkta" 😉

emma2
0

Haha, ja. En helt annan fråga: hur gamla blir kaniner? Har hört massssssor av olika åldrar…

Cazzos
0

#10 De kan bli 6-7 år vad jag vet, men det finns väl de som blir 10 år 🤪

emma2
0

Tack! Men många kaniner dör ju när dom är väldigt unga? Typ 1,5:'(

Jessicahagstrom94
0

Får de vara friska kan de väl bli uppåt 10 år gamla :) det är så himla individuellt, vi hade två som blev strax över fem bara pga tandproblem, våran sista som dog i juni i år hade en återkommande varböld (m.m.) och blev endast 2 år och 4 dagar gammal.

Cazzos
0

#12 Om en kanin avlider vid 1,5 års ålder så måste det bero på något som sjukdom etc. Men jag är ingen expert på kaniner så jag vet inte, men 1,5 år är på tok för tidigt för en kanin att avlida vid, tycker jag. 🤔

emma2
0

Ååå, stackarn.. Är det vanligt med sjukdomar hos kaniner…?

Jessicahagstrom94
0

Tandproblem är ganska vanligt tyvärr, vad jag har fått höra :/

emma2
0

Ååå, typiskt… Och stackars kaniner…

martdat
0

jag har katter och en kanin tillsammans. går hur bra som hellst. de ligger och sover ihop i min säng på nätterna. Dock kunde kaninen innan han var kastrerad bråka med katterna lite väl. men efter att han kastrerades har det inte varit något problem alls. han går på låda . har en egen med spån i stället för sand.  en sovpåse där han lägger sig när han vill vara ifred och en bur med sitt hö i , men burdörren är aldrig stängd. messt för han ska ha något som är hans eget.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

emma2
0

Vad kul att dom gillar varandra?:) och tack !;)