Kattungens ras.
Men varifrån kommer infon att det ska vara någon ras i honom då?
Huskatt, har den ingen stamtavla så är det en huskatt.
Infon kommer från "uppfödaren" dom har omhändetagit tusentals kattungar, men denna färg och utsende är något de aldrig sett på sina vanliga hus/bondkatter dvs. ett tabby mönster och den silvergråa nästan vita färgen (dålig bild?) Men ni skulle se min lille i verkligheten!(kattungen i högra hörnet) :D Därav misstanken om att antingen mamman eller pappan möjligen är en raskatt. Han är adopterad av en annan honkatt då mamman saknas.
Ja han är en huskatt enl. mig med. Men ena föräldern verkar vara raskatt.
Tycker det ser ut att vara ett gäng supergulliga huskatter :)
Hur menar du när du säger att ena föräldern verkar vara en raskatt?
Bara säga att det är Norsk skogSkatt precis som alla andra "seriösa" wannabes raskatter.
Så kommer alla som vet bättre fatta direkt och alla som vet mindre bli imponerade, mission accomplished!
/Fridaybrew
Tack :D
Utseendet helt enkelt, jag ser katter varje dag och har aldrig sett något liknande bland huskatter :P
Han är huskatt med MÖJLIG ras förälder. Jag vet inte om det äns stämmer! Vill bara veta att OM det råkar vara en ras i honom så vore det intressant att veta vilken. Jag har inte stämpla honom som raskatt och planerar inte heller göra reklam för honom som en raskatt!
Den färgen kan även huskatter ha, den är inte bunden till någon speciell ras :)

Jag antar att det är färgen svartsilvertabby du menar. Där färgen är svart, med tabbymönster så att den blir typ marmorerad, och att underullen är alldeles vit. Häftig färg! Inte den vanligaste på katter, men absolut inte ovanlig :) Så färgen antyder inte på nån ras, den färgen finns bland de flesta raser och huskatter. Och raskatterna härstammar ju från huskatterna, så :)
Okj. Var bara fundersam då jag ej stött på färgen bland huskatter förut. :P
Svartsilvertabby är en ganska klassisk huskattfärg och förekommer därför hos i princip alla raser som har skapats för att bevara ett områdes typiska kattsort. I Norden har vi tex. europen och norsk skogkatt som är gamla hederliga huskatter bevarade i raskattform. På de brittiska öarna har de brittisk korthår och manx. I USA har man maine coon och american shorthair. Hos alla dessa raser förekommer svartsilvertabby. Silver är ett dominant anlag så det sprids ganska lätt. Tabbymönstring däremot är recessiv och därför mer ovanlig, men förekommer absolut på huskatter om än inte lika ofta som tex. spotted.
Är i samma sits som du, jag har en katt som väldigt många tror är en siames, men han är en huskatt. Många säger att pappan bara måste vara en raskatt, men det behöver han inte alls vara.
Huskatter kan se ut hur som helst och behöver inte ha en renrasig förälder bara för den ser lite ovanlig ut.. :)
#5 Haha klockren. Så kan vi göra med vår lille Rufus med, långhårig och väldigt pratsam men en helt vanlig bondkatt, men vill vi så kan vi ju kalla honom norsk skogskatt :)
Det är huskatter du har. För att sätt en annan ras så måste du har stamtavla på föräldrarna och de i samma ras. Och kattungar ska reg i godkänd ras. Att gå ut med att man har olika raser i sina kattungar är falskmarknadföring. ( många gör det för att sälja dem dyrare) En huskatt ska likställas med alla andra raser.
S*PascuumSilva's burmor
http://www.pascuumsilva.se
Ser att du redan fått bra svar angående färgen.
Ville bara säga att jag hoppas vi får se fler bilder sen när du fått hem honom 🙂
# 12 Om katten är maskad så är det något utländskt bakom för det finns inte bland våra europeiska katter men det är som du säger ingen raskatt för det.

#11 Bra förklarat!! Men för att vara petig så är tabbymönstret betydligt vanligare på huskatter än vad spotted är :p
Tack till alla svar. :) #12 Låter intressant :) Har du bilder på kissen? :D #15 Javisst ska du få se mera av min Fixi :D
#16 Ja, men menar att ingen av föräldrarna måste vara maskad :) utan det kan väl ligga längre bak i släkten så att säga.
#18 Massor :) http://huskatter.ifokus.se/discussions/51d33532ce12c478a70001fb-bildtrad-oskar han har en egen tråd inne på huskatter🐱
Nej, det tvivlar jag högst på eftersom tabby är recessivt gentemot alla andra mönster medan spotted är dominant (och några äkta tigré är svåra att finna, spigré betydligt vanligare).
#19 Han är en riktig sötnos :3
#19 visst är han😍

Vill också se fler bilder, han är ju supersöt!
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

#20 Jag jobbar på katthem och ser att "äkta" spottade katter är ovanliga, "spigré" är som du skriver däremot väldigt vanligt. Klockrena tigrerade katter är inte supervanligt, men tabbymönstrade är vanligt.
Det katthem jag jobbar på har totalt 43 katter som är just mönstrade, och av dessa är 8 st tabby och enbart 2 st spotted. Resten är tigré eller "spigré" (vilket av det kan jag inte se på bild).
Typiskt spottade huskatter är inte så jättevanliga har jag märkt då jag träffat/sett säkert ett par tusen katter på dessa 7 år.