Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1430 ggr
emilialinnea
0

Snabba svar tack katt+hund

Hej det är som så att jag och min sambo har nu fått hem min tik på 7år till våran lägenhet vi hade inget annat val än att ta henne och hon har inprincip noll erfarenhet av katter och är en riktig jägare. Jag måste nu få henne att funka ihop med våran lilla kattunge på 5mån tips på hur jag ska gå till väga??? Vågar inte släppa ihop dem så klart då hunden visat att det inte alls skulle fungera för då hade vi inte haft någon katt kvar. Katten är bara van med jätte snälla hundar som man kan hoppa på och smälla till på nosen hur som helst utan att dem flyttar på sig och i och med att de är en kattunge verkar han inte förstå att ta avstånd ifrån hunden. Läget just nu: hunden ligger i köket med kompostgaller för dörröppningen och katten springer runt och försöker hälsa på hunden som ligger snällt och tyst och tittar på medan han försöker komma in till henne. Har lite halvt panik då vi inte trodde att vi skulle bli tvungna att ta hand om hunden nu men vi kommer behöva ha henne här i minst 1vecka om inte på heltid så är viktigt att dem vänjer sig vid varandra.

/Emilia

jnielsen
4

Jag hade genast skaffat munkorg till hunden för kattens skull. då kan ingen olycka hända. Sedan blir det ju träning, tträning, träning, träning av hunden. Med klicker eller hur du nu brukar göra, att man får inte jaga. Se dessutom till att vovven är välrastad, ordentligt välrastad hela tiden, då har den mindre ork till annat.

emilialinnea
0

Jo men nu är det som så att allt har stängt så vi kan inte få tag på en munkorg och olyckan kan ju vara framme ändå hon skulle ju lätt kunna smälla tassarna på honom så han skadar sig. Nå väl jag och hunden sitter nu i vardagsrummet hunden i koppel och katten springer runt här lite då och då hon tittar men rör sig inte ur fläcken känns faktiskt som om detta skulle kunna fungera tillslut! :)

/Emilia

jnielsen
2

Jo det är sant att tassar också kan göra en hel del skada, men jag hade nog skaffat en ändå, var faktiskt i en situation häromdagen där det blev tal om att vi en dag kanske tar över en jakthund vi känner, vi har två katter, så vi pratade faktiskt om hur vi skulle gå till väga för att ge hoinom den grundträning han idag inte har samt vänja honom.

Det enda du kan göra ikväll och inatt är nog att sitta med koppel så som du redan gör.

Hundar kan ju reagera väldigt annorlunda på katter inomhus jämfört med när de möter dem utomhus, och inte alls jaga efter dem som de gör därute.

sagan
3

Ha hund och katt åtskilda tills den ska hem. Finns ingen anledning att låta dem träffas eller lära känna varandra närmare om dem bara ska vistas tillsammans en vecka.

Om dem ska fortsätta bo ihop gör ni en långsam introduktion. Kompostgaller mellan dem och låter katt och hund äta på varsin sida om gallret. Vart tiden lider kommer dem att ha vant sig med varandra och då kan man börja ha hunden med sig men kopplad om ni inte har 100% pli på den. I ett hushåll med både katt och hund ska katten vara den som bestämmer. 

Ni har tagit in något ovant och otäckt in i kattens trygga miljö. Och den ska få fortsätta vara trygg genom att den långsamt lär känna hunden och tvärtom.

Rumblebee
0

Kanske prova att skvallerträna hunden? Dock är ju det något som kräver att ni kan få kontakt med henne, så att hon inte låser sig helt och hållet på katten. Så fort hunden enbart får syn på katten och inte gör något annat, så beröm henne med något gott.
I slutändan ska det ju bli så att hunden söker kontakt med dig när den får syn på katten.

Rafflan
0

#4 lydnad (pli) på hunden hjälper inte när man inte är hemma, hunden och katten måste funka ihop så man har en balanserad flock, ibland kan det ta tid dock.

SuperLimm
2

Jag håller med #4, ska dom bara vistas i samma hem en vecka är det bättre att ha dom helt åtskillda. Alltså med en stäng dörr emellan. Onödigt att utmana ödet om ni inte är hemma med enbart kompostgaller. Ska dom bo ihop även i framtiden så bör man ändå börja med att låta de vänja sig vid varandras lukt i början med en stängd dörr emellan. Sen man kan använda sig av kompostgaller och tillslut koppel på hunden. Men i vilken takt är väldigt svårt att säga om man inte ser djuren själv, hur de beter sig osv.

Mvh Linn

emilialinnea
0

Alltså ja hunden sover ju i sovrummet med stängd dörr tillsammans med oss och den andra hunden medan katten får vara lös i resten av lägenheten. Och att hålla dem isär i 7år lär ju inte gå alltså vi kanske måste ha hunden boendes här så vill ju få det att fungera så klart och sen att de tar tid vet jag ju och jag är ju beredd på det oxå. Och dem är ju så klart aldrig ensamma har inte behovet av att lämna hundarna hemma dem är med mig hela tiden

/Emilia

SuperLimm
1

#8 Jag uppfattade det som att ni bara skulle ha hunden där en vecka.

Men se till så att ni vänjer dom vid varandra långsamt. Men kompostgaller tex emellan så att det inte händer något. Svallerträning är även en bra metod som du kan använda dig av. Annars önskar jag dig lycka till och hoppas det kommer gå bra! :)

Mvh Linn