Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2944 ggr
Nasnas67
0

Hur vänja vid sele?

Hej - jag är nybliven matte till en liten busig kille på 15 veckor. Vi fick rådet i djuraffären att så sakteliga vänja honom till att bli utekatt genom först ett antal veckor bara inomhus så att han förstår att  "här är hemma". Sedan skulle vi gå ut med honom i sele en tid för att lära sig omgivningarna och kunna hitta hem. Men  tanken är att sele bara ska vara en tid o att han sedan ska gå fritt. Stämmer det att småkillar lättare springer vilse??  Vi har inte tänkt gå utomhus riktigt än - han bor nu i ett ganska stort hus jfrt med att han är född o uppvuxen i en liten trång etta. (Det kan bli för mycket stora ytor på en gång?)

Nu till bekymret - han blir skogstokig av att få sele på sig. Hur gör vi?

Går det ö.h.t att få sele till att bli något positivt….?

vinteralvan
4

Så länge han är okasterad så bör han inte gå fritt ute alls. Hur länge har han varit hos er? Vänta några veckor så han har känner sig hemma först.

[Elinors]
3

Sätt på honom selen inomhus. Om han sedan försöker krångla sig ur den är det normalt :) försök distrahera honom med lek då att han glömmer av selen och låt den vara på länge. Låt honom äta och sova med den på så kommer han troligtvis till slut vänja sig :)

Cazzos
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

cBrodin
0

Kanske börja med bara halsband först? Min lilla tjej blir tokig bara av det, så vi har det fem min då och då och så sakta accepterar hon det.

Jessicahagstrom94
0

Seltränar en kattunge just nu :)

satte på honom selet bara och lät honom gå ner för trappen i sin egen takt, sedan var vi ute en stund tills han ville in. Sedan har vi upprepat det några gånger och han tycker det är väldigt roligt att vara ute redan :) selet tror han alltid är en leksak först - men han är ju kattunge!

ElinaPersson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag skulle träna mina killar att vänja sig med sele så satte jag på dom de inomhus och låtsades som ingenting.. Båda två blev dock som två avslappnade gosedjur, de kunde helt plötsligt inte gå utan välte omkull hejvilt 😃 Sen när dom väl kunde börja röra på sig i selarna så tog vi ut dom precis utanför porten och lät dom lukta på omgivningen (jag och min kille höll varsin katt i famnen). Sen satte vi oss båda på huk och placerade katterna intill oss och lät dom bara göra som dom ville.

När de visade att de ville upp i famnen så fick dom komma upp, när dom ville gå så följde vi efter sakta och prata med dom bara 🙂

Nu 1 år senare så ÄLSKAR dom att vara ute i sele och blir bara ännu mer exalterade när dom väl får på sig den (mer som hundar faktiskt…) Tips är att köpa så kallad Puppia sele som man inte behöver dra över huvudet på katten utan spänner i både hals + midja så komforten blir den bästa för katten 😉 

Bifogar en bild på mina herrar i koppel!

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

[LoveUnite]
0

min lilla pojke fungerade bra i både sele o halsband första gången.

vi r ute några ggr i veckan med selen och han vandrar omkring. Han är inte helt van när det tar stop i selen då kopplet e så kort, ska köpa flexi. Men det går framåt. så jag vet faktiskt inte hur man ska göra med någon som inte gillar det.

Med hunden när hon var valp så satte vi bara på kopplet o gick ut även om hon strejkade och skulle tugga på kopplet.

Dem vänjer sig.