öronskabb själv
hej. min katt har fått öronskabb. vad heter den där medicinen man tvättar öronkanalen med?
Har du inte varit hos veterinär och fått det utskrivet på recept?
Mvh Linn
inte om jag vet hur man behandlar det? jag glömde bara namnet på medicinen.
okej såg nu att du ändrat till öronskadd, det är ju lite skillnad :) Gå till apoteket och prata med dom där. Jag fick iaf droppar mot öronskabb utskrivet på recept av veterinären.
Mvh Linn
Jag använde Frontline :) Sånadär löss-droppar.
Funkade fint, katten har varken ont, skabb eller är döv nu :)

Man använder monosulfiram eller disulfiram mot skabb i öronen, och jo, det är irriterande för djuret. När jag har behandlat katter, så har jag trätt en tröja över och låtit den komma ut med huvudet genom ärmen och hållit i om framtassarna så att den inte kommer längre.
Jag behandlade också räven som brukade komma och leta efter mat, och en vild katt som brukade stryka omkring och så båda mina hundar. Det smittar, och katten får det från någonstans och kan få det igen om man inte behandlar den som smittar.
det är bara stronghold som biter mot skabb, det sätts i nacken! Det är skrämmande att folk fortfarande rekommenderar frontline i öronen som även de är ett medel som är ett spoton medel i nacken, inte gjord att droppa i öronen! Testa i era egna öron så får ni se hur det känns.

Den här länken pekar på ett dokument som säger det mesta som är värt att veta om öronskabb.
http://stud.epsilon.slu.se/5319/12/lindberg_e_130311.pdf
Där finns uppgifter om vilka preparat som är aktuella nu.
När man behandlar ska alla katter och hundar i hushållet behandlas.
Håller med #6! Det ska droppas i nacken på katten och inte i öronen! Frontline är mot löss och fästingar och är inte gjort för invärtes bruk, står även i bipacksedeln att det bara ska användas på skinnet.
När mina katter hade öronskabb bad jag veterinären att skriva ett recept i samband med kastrering. Paketet man får innehåller 3 pipetter med medel och det brukar räcka med en så jag behandlade båda mina katter och ingen av dom fick tillbaka det (innekatter).
Mvh Linn
Du skall använda dig av Stronghold, har du även hundar måste även de behandlas även de andra katterna om du har fler.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#9 Thanx!!
Min kusin är jobbar som veterinär så jag behöver bara fråga om recept.
Ja, lyssna på #7 och se NY forskning/länk:
http://stud.epsilon.slu.se/5319/12/lindberg_e_130311.pdf
Jag har också effektivt behandlat mina katter mot öronskabb med Frontline - som då SKALL appliceras i öronen OCH på skulderbladet. Inom 14 dagar är de fria från öronskabb!
Och till skillnad från de andra preparaten mot öronskabb så är de dessutom receptfria!
Se sid. 6 - Behandling - mellersta stycket:
"Ytterligare ett behandlingsalternativ är fipronil spot on (Frontline). Preparaten används, till skillnad från de ovanstående prparaten som används enligt tillverkarens rekommendationer, för behandling LOKALT i hörselgången (Mellgren 2004)."
Då det ej gick att bara kopiera texten - så läs själva vidare. Det fanns heller INGA biverkningar.
#11 det du citera var från en studie 2004 och en annan studie om fontline var från 1999..det vill säga väldigt mycket har hänt efter det!
Senaste studien om stronghold var från år 2012.
De veterinärer jag pratat med avråder från Frontline antingen så droppar man advocate eller Stronghold i nacken på dem..
Jag tycker man har hört mycket om att frontline inte rekommenderas.
Stronghold är ju jättelätt att använda. Har bara använt på mina råttor, men det är lätt det bästa vad för ohyra det än handlat om.
Studier från 1999 och 2004 är inte relevanta referenser.
Frontline ska INTE användas mot öronskabb, använd då istället olivolja i öronen på katten eftersom det är konsistensen på formulan som gör att skabbdjuren druknar av Frontline, inte det verksamma ämnet.
Annars be veterinären om recept på Stronghold som är den effektivaste behandlingen mot just öronskabb
Varför kan man inte ta in NY INFORMATION? istället för att vidhålla gamla metoder?
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Stronghold tar även bort spolmask
Vad har ni referenser/forskning om att Frontline är skadligt, eller att veterinärer avråder från att använda ngt (frontline) som enl. studier visat sig fungera - och utan biverkan!?
Bara för att det finns andra preparat som också funkar, varför skulle det vara fel att använda Frontline?
Den aktuella rapporten var sammanställd i år 2013!
Jag har behandlat katterna o hundarna med Stronghold de veterinärerna avrådde med det bestämdaste att anv Frontline mot öronskabb.
Frontline anv jag endast på hundarna för hålla fästingar borta.
#18 - Jo, men jag är intresserade av vilka studier/forskning som motsäger de tidigare två studierna - som visar att Frontline funkar ypperligt + utan biverkan!?
Att diskutera studier kring behandling av öronskabb hos katter är väl ok. Men här har vi en tjej vars katt "har fått öronskabb" och som glömt namnet på "den där" medicinen - och har en kusin som kan skriva ut om så vore. Vi vet väl inget om den här katten, eller tjejen. Om en förälder skulle skriva "min unge har fått öroninflammation, vad heter den där medicinen som man kan ge?" så skulle väl ingen störta till google och länka till studenters examensarbeten i medicin, eller tycka att så käckt att kusinen kan skriva ut whatever?
I den länkade studien fr 2013 (bland annat där) påpekas att inga dylika medel ska ges vid icke intakt trumhinna. Vad vet vi här om FlyingSalamis katts trumhinna/or? Eller annan bakgrundshistoria.
FlyingSalami - ta din katt till veterinär för en koll (fast det är jättebra att ha läst på innan också!). Så får katten hjälp. 💋
Ska försöka hitta var jag läst om frontline, har inte hittat det jag läst innan men råkade hitta den här artikeln istället http://www.skanskan.se/article/20100730/HASSLEHOLM/707299889/-/fastingmedel-kan-ge-djur-cancer Och läs kommentaren i #9 här http://rattor.ifokus.se/discussions/4d9350f0c5c6a72bda000d00-behandling-med-frontline-mot-loss Inget jag skulle våga använda mig av i alla fall.
Gå till veterinären och få Stronghold utskrivet - det appliceras i nacken och tar bort all ohyra. Inte ska man droppa massa skit i öronen på de stackars djuren när det finns betydligt bättre mediciner för det.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Jag var med min kattunge hos veterinären igår och han har öronskabb, han har fått behandling med stronghold.
Jag hade även hunden med mig och sa: Jaha, då ska väl hunden också få behandling.
Veterinären sa att om hunden inte har några symptom behövs det inte och att det är inte samma skabbdjur som katten har som smittar till hund.
Hmm… Hon är ju veterinär så jag lyssnade självklart.
Hunden har superfina öron och har alltid haft, kan inte påstå att jag ser några tecken på öronskabb hos henne.
Jag blev bara så paff eftersom på internet läser jag överallt att alla djur i hushållet ska behandlas om ett djur har öronskabb. Finns det kanske olika skabb som är öronskabb?
Några åsikter om detta?
#23 Mina hundar åkte på katternas öronskabb då 2 av mina katter hade öronskabb då de kom hit, fick behandla 4 hundar och katterna med stronghold. Hundarna hade inget skabb innan katterna kom.
Djur kan smitta varandra med skabb. Jag har kollat skabben hos veterinär och där sa de att det finns olika skabb. En gång fick hela huset skabb, andra gången bara katterna, ett flertal par gånger bara illern.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Men då måste hon ha menat att jst den skabben katten har inte borde smittas till hund. Men men, det är bara att lyssna på vetten och hoppas hon kan vad hon pratar om.
Får hunden problem så blir det bara ett samtal och ett recpet.
Hunden fick skabb och är nu behandlad med stronghold.
Är redan lite bättre då kliandet nästan är helt borta., Från att skaka på huvudet och klia konstant till kanske 1-2 ggr per dag är ju väldigt bra. Samt att det knappt är nån smuts kvar i öronen. =)
Kattens öron börjar också bli väldigt fina, är bara det ena örat som har lite smuts kvar, den andra nästan tomt =)
Men igår, uhm… myste vi lite och jag hade en tidning på sängen, katten skakade lite på sig och så såg jag små vita kryp krypa på tidningen, totalt 4 st och en såg jag på honom.
Hur ser en öronskabb ut?
Kan de komma ut sådär? Jag har inte sett några idag. Sedan kan det ju ha varit att han varit i någon växt som har ohyra har kollat men inte kunnat sett nåt, men det påminner om småkryp man kan se på växter ibland.
Låter som små skabbdjur.
Vad händer om de kryper ut… vad menas med det?
Dör de ute i lägenheten lr måste jag springa runt med förstoringsglas och krossa dem??
Vill ju inte ha dem i sängen :(
De överlever inte utanför öronkanalen, men eftersom de smittar är det bra att dammsuga upp dem. Låt inte infekterade djur vara i sängen, tvätta liggunderlag och dammsug soffor och liknande. Men något omfattande saneringsarbete ska inte behövas.
Okej =)
Ja, igår knuffade jag ner honom efter jag såg att det kröp små kryp. Men han smyger fint upp i sängen när jag sover :S
Men jag dammsugar flera ggr i veckan nu (också för han stökar ner med mina växter) och det inkluderar mattor, soffa och idag dammsugade jag även hans lilla klöspelare med liggplats. Ska tvätta till helgen så då ska allt in.
Så storstädning några gånger i veckan lär det väl bli ett tag till hehe. Skönt att veta att de dör om de är utanför örat i alla fall. Har dock hunden att tänka på också men hon har också fått stronghold så hon borde väl vara hyfsat säker Oo