Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 10722 ggr
Rafflan
11

Klippa klorna?

Hur vänjer man en vuxen katt vid att få klorna klippta?

Hur klipper man klorna? tex min hund lägger jag ju ofta på rygg eller sidan när vi klipper

Hur ofta ska man klippa dem?

Ska man klippa både fram och bak klorna?

Annat jag bör tänka på ang klo klippning? :)

Sunset_luna
0

Viktigast att tänka på e att inte klippa pulpan som e det rosa röda länst in på klon, då kommer det att blöda å du kommer inte att få komma nära klorna igen.

Jag brukar klippa när ja känner att dom e vassa igen viklet e ca 2v mellanrum, men de e framklorna, bakklorna klipper ja mer sällan kanske 1 gång/mån.

Om du ger godis när du klippt några klor, eller efter varje klo kommer din misse att tycka det är kul att klippa klor för man får ju godis :) sedan när det går lättare kan du ju bara ge när du klippt färdigt så går det inte så många godisar ;)

Jag håller katterna olika beroende på vilket humör de är på den dagen osv.. Men ena katten e jättelätt att lägga på rygg i knät å så klipper ja, medans min andra inte riktigt gillar att ligga på rygg så hon brukar bara stå vanligt. Men om det e en riktigt bråkig katt kan du ju testa att vara två, en som håller å en som klipper.

Rafflan
0

#1 svarta klor så ser ingen pulpa ;)

Men klipper bara den spetsiga toppen :)

Han är ganska duktig att ligga på sidan, dock verkar han tröttna på det ganska snabbt om man inte kliar på honom ^^,

line84
0

Som #1 skriver: klipp inte för mycket!! Klipper du för mycket kommer du aldrig kunna klippa dom mer. Så ta bara spetsen eller om du ser var pulpan är. Mina är vana sen de var små så det brukar inte vara några problem. Vill dom inte sitta still brukar jag sätta på ute på tex balkongen så att katten fokuserar på annat. Bakklorna brukar inte bli vassa lika fort som framklorna så jag klipper inte bak lika ofta som fram.

Är inte katten van och du märker att den verkligen inte vill så börja mycket försiktigt. Medans den sover tex och räkna inte med att kunna klippa alla klor på samma gång. Sen kommer säkert katten vänja sig med tiden så tålamod och träning.. :)

Belöna katten efteråt.

teachingbirds
0

Jag vet inte om du ska det, men med tanke på tidigare trådar vill jag iaf säga att utekatter ofta behöver sina klor.

Lynxkissen
0

Jag brukar sätt vår kisse i knät när jag klipper klorna. Det går kanon för oss. Jag brukar berömma och ge godis efter, så för honom är det inga problem. Vi klipper framtassarna ca engång / vecka eller varannan. Baktassarna när det behövs.

Däremot brukar jag även hjälpa svärmor klippa klorna på hennes missar som inte är lärda sedan se var små. Det kan vara mycket bråkiga så man måste ge dem lite tid innan de vänjer sig. Tålamod.

Och som de övriga säger, klipp inte för mycket. oc har jag aldrig klippt på katt med svarta klor, men vi hade kaninuppfödning förr, då såg vi till att vara extra försiktiga och klippa mindre på de med svarta klor för att vara säker på att inte klippa i pulpan, så hellre mindre och oftare är mitt råd.

Är det en innekatt ni har? Annars har #4 rätt i att katten behöver sina klor till jakt och försvar ute om katter får vara ute, och bör då inte klippas.

OberonsMatte
4

Jag klipper bara den allra yttersta spetsen på framklorna när de (eller jag) blir besvärade av att de är så vassa, t.ex. när de fastnar i med klorna överallt, eller när det gör jätteont när de mjölktrampar på min mage.

På min gammalkatt brukade jag även klippa bakklorna eftersom de inte nöttes ner naturligt lika mycket som när hon var ung och aktiv. På henne märktes det att klorna var för långa när det hördes klick-ljud när hon gick på golvet.

Jag sätter katten halvliggande på rumpan i knät med ryggen mot min mage, trycker ut klorna med vänster hand och klipper med höger. För att öva kan man sätta katten så i knät, då och då, och pilla på tassarna utan att klippa.

Sajtvärd Katter iFokus

Rafflan
0

#4 vad syftar du på nu? han är innekatt

#5 han är innekatt ;)

Hawknestgrove
0

det allra viktigaste är att hålla koll på den där dumma lilla sporren, (tummen) som sitter en bit upp. Den kan ju fastna och ställa till hemska skador om den blir för lång. Sen Som Oberon, har man en latmask till katt, så får man klippa när man tror att man har en liten hund i huset…. För då gör det ju ont på katten att gå på de tassarna.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[silkesnosen]
0

Tja du kan ta mkt i tassarna när du kelar med honom, se till att det är mysigt, att han är van vid att bli hanterad. Sedan kan du klippa en tass per dag i början och ge ngt gott som beröm efter.

Du klipper både bak och fram, du ser tydligt pulpan på kattklor, så klipp med säkerhetsmarginal, var lugn, så går det bra!

AgnetaB
1

Min ena som ej gillar det klipper jag när hon halvsover/sover o då funkar iaf några.

Hawknestgrove
1

här kan jag bara klippa två katters klor och den ena får jag kämpa med. de två andra kan jag bara glömma…

Katthemsmatten
0

Svarta klor på en katt!? Har haft katter sedan -71 och har varit volontär på katthem sedan 1992 så jag ser i runda tal drygt 400 katter per år, men SVARTA klor har jag aldrig lyckats se.

Mitt tips. Sitt på golvet i skräddarställning. Ha katten med ryggen mot dig och tryck varsamt ut klorna en efter en när du klipper.

Mina katter klipper jag alla 18 klor/katt varannan vecka. Går katterna ute kan det säkert gå längre tid mellan klippandet. Självklart behöver katten hjälp med alla sina klor, men precis som hos oss människor växer de snabbare på framtassarna än på baktassarna. Du behöver alltså inte klippa lika mycket på bak- som framtassarna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[silkesnosen]
0

# 12 Tror hon menade sin hunds klor.

Katthemsmatten
0

Och det söker man hjälp för på en kattsida? OK, vad vet jag. Obestämd

Rafflan
0

Nej jag menar katten, katten har mörka klor, dem är ju lite genomskinliga, men ändå mörka så gör det svårare att se pulpan.

Hunden har vita klor hans pulpa syns jätte lätt.

Varför är det så konstigt med en katt med mörka klor? har alla/dem flesta katter vita klor?

#12 aldrig klippt klorna på mina utekatter på rutin, haft koll och har någon av dem blivit långa eller av annan orsak behöva klippa klorna har jag gjort det då, men inte på rutin.

#14 där tycker jag du hade en väldigt tråkig ton!

[silkesnosen]
0

Nåja, klipp som du gör på hunden bara, jag har klippt på allt från marsvin till hund, ta hellre och klipp ofta och mindre bara, det klarar du!

Katthemsmatten
1

Där kattens klor blir mörka, där har du pulpan. Klipp bara den genomskinliga delen. Om du känner dig osäker, klipp bara där klorna har vuxit sig spetsiga. Baktassarnas klor blir sällan spetsiga, där tar du bara någon millimeter. Tänk på att klorna på baktassarna växer ungefär hälften så fort som på framtassarna. (Som på människa där naglarna på händerna växer fortare än på fötterna.)

Hawknestgrove
0

Men snälla #17 har du aldrig sett klorna på en svart katt, eller svartsköldpadda? Där är de MÖRKA. Vilket gör mig livrädd när jag ska klippa Esther, som är just svartsköldpadda. OCh hennes klor måste klippas, för de blir för långa.

teachingbirds
3

Måste alla vara så fientliga?

[Emma--]
1

Ett tips är att lysa med en lampa. Funkade på min kanins klor som var mörka. Kan dock vara lättast om man får hjälp då :P

Katthemsmatten
0

#18 Jag har bara svarta katter och de har ljusa klor.

Rafflan
0

#20 jo typ nåt sånt jag funderat på, kanske kan lägga katten på sidan och vågrätt genom klon och se om det funkar :P

Hawknestgrove
0

20 och 22 Jo, men då borde man vara bläckfisk…..Skrattande Ha 8 armar. illa nog att försöka trixa med bråkig kinkig katt i knät hålla tass och trycka fram klo, med den ena handen och  klippa med den andra. En arm mitt i pannan vore toppen…det finns annars väldigt bra kloklippare med sensor, men de är väldigt dyra.

Backstromdaniela
0

#2 Funkar det kanske att lysa med ficklampa på klon så ser du pulpan? Om man får rätt vinkel ser man lätt hur pulpan går, åtminstone är det så på kaniner, hehe.

Mina katter gillar inte att få klorna klippta, brukar vira in dem i en filt och lägga dem på rygg på benen och ta ut tassen man klipper på, har resten av tassarna inlagda i filten :)