Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5622 ggr
Caroline L
0

Tappat tand

Min ena honkatt på 10 år har tappat ena "hugg" framtanden, underkäken. Kan detta ställa till med besvär? Kan "gamla" katter tappa tänderna? Dom har ätit torrfoder hela sina liv och tuggar aktivt på leksaker. Innekatter.

LinaLj
4

Katter brukar inte naturligt tappa sina tänder när de är vuxna. Om de förlorar sina tänder beror det på att tanden är skadad eller på en olycka som slår ut tanden. Därför kan det vara bra att ta katten till veterinär så att de kan kontrollera att hela tanden verkligen är borta. Det kan hända att det sitter kvar rotbitar som kan orsaka infektion och smärta.

[Mustangcab]
1

Ta med katten till vetten det kan vara allvarligt då det kan vara FORL

http://www.agria.se/katt/artikel/forl--tandsjukdom-hos-katt

Caroline L
0

Jag ringde och bokade en tid hos vet på fredag. Förövrigt verkar hon må bra och tandköttet har växt igen. Är lite orolig att hon kommer få problem med att äta torrfoder, hon äter ju betydligt långsammare än vad systern gör. Bör jag kanske blötlägga maten tills jag varit hos vet och fått henne kollad samt kunnat fråga om hon ska kunna äta normalt? Det är bara en tand som tappats men hon tuggar maten på andra sidan.

jollycox
0

#3 Hon kan nog äta torrfoder. Min äldsta katt har fått dra ut 5 tänder och tuggar kycklingvingar lika fort som min andra katt som har alla tänder kvar. När han drog ut tänderna fick han komplikationer och var tvungen att äta torrfoder och det gick bra ändå.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Mustangcab]
0

Så länge hon äter är det OK. Men se till att de röntgar hennes tänder. Jag har också en katt med FORL som fått dra ut tänder men har sina hugggtänder kvar.

Caroline L
1

Ja men det är skönt. Sålänge hon ändå får i sig maten även om det kan ta lite tid. Då slipper jag oroa mej för stressätande ;)

Men är dock orolig till varför hon tappade tanden och hoppas det inte är något allvarligt.