Takhögt klösträd
Jag ska köpa nytt klösträd och skulle behöva ha tips! Jag vill ha ett takhögt som inte får vara alltför dyrt men i bra kvalitet då mina 2 katter är av den lite tyngre varianten. Kvaliteten är dock det viktigaste då katternas säkerhet går i första hand och så vill man ju gärna att det ska hålla några år. 2000kr kan jag nog tänka mig att lägga max. Kom med förslag och egna erfarenheter!
Kattens no 1 sägs ju vara riktigt bra.
Har själv köpt mina via ebay, billiga, snabb leverans men kvaliteten kan man ju diskutera. Inte för att det är skräp men det finns de med bättre kvalitet.
Har beställt via zooplus och särskilt bra kvalité är det inte. Så tror faktiskt det är värt att lägga lite extra och köpa kattens no1. Ska visst vara bra kvalité samt att man kan köpa reservdelar ifall nån del blir nött.
Jag har kattens No 1, modell "Rundetorn" och har tagit bort den nedersta hyllan så att katterna kan klättra ordentligt. Det används väldigt flitigt vid både busrace och klovässning. Min skogishane på 6,3 kg hänger med hela kroppstyngden och kloar som en galning när han vässar klorna, men trädet står stadigt ändå.
Jag har dock behövt byta ut enstaka sönderkloade pelare ett par gånger under de 4-5 år jag haft trädet, men det beror nog mest på att Moltas kloar så våldsamt. Vanliga klöspelare av lindat sisalrep går sönder betydligt snabbare.
Har man större katter rekommenderar jag de Kattens No 1 -modeller som har extra stora hyllor. Rundetorn-hyllorna passar min lilla Birma, men är i minsta laget för mina större katter.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för svar!
#3 Varit inne och tittat på den förut, och gjorde nu igen och hittade då samma typ men med större hyllplan och den fick det bli; http://www.swecat.com/katten-no1-klostrad-eifel-vit
Exakt det har jag. Jag och katterna är mycket nöjda. Har haft en billigare variant av samma typ tidigare men på det gick pelarna sönder ganska lätt. Jag kunde visserligen laga dem själva så trädet höll flera år, men det är bättre med ett träd jag inte behöver laga.😃
Själv har jag satt fast klösträdet i väggen och min man har förstärkt det med järnstänger invändigt så det håller fortfarande efter 13 år. Vi har fått byta repen givetvis. Tre katter som väger över 6 kg och det håller när de tar sats och springer från golv till tak.
Vi har två träd från petfun.de och haft dem i flera år, de ser fortfarande likadana ut och är av strålande kvalitet. Rekommenderas starkt!