Stämmer åldern?
Hej, På söndag ska vi kolla på en lekkamrat till vår ungkatt. Kattungen blir tolv veckor den 21 augusti har ägaren angivit i annonsen, men den 28 augusti vill dom göra sista vaccineringen och då blir kattungarna leveransklara. Jag har haft mailkontakt med uppfödaren och frågat en hel del frågor om hur kattungarna växt upp, uppfostran osv. Allt har känts bra tills nu när hon sa att vi kunde hämta katten redan på söndag om vi ville då "mamman redan avvisar ungarna från di och har tröttnat på dem." Nu blev vi väldigt oroliga, tänk om katterna inte alls blir 12 veckor den 21 augusti. Tänk om dom är för unga. Det har varit väldigt svårt att hitta någon katt som skulle passa vår katt, många oseriösa annonser på blocket och oroväckande samtal har vi haft denna vecka när vi letat efter en passande lekkamrat. Tips och råd önskas i detta läge, hur kan vi ta reda på om åldern uppfödaren säger stämmer?
Kan det inte vara så att säljaren menar att kattungen är leveransklar när den är färdigvaccinerad, och att det inte har med åldern i sig att göra?
Om de t.ex. får sin första vaccination vid 9 v ålder, och nästa vaccination 4 v senare så är de ju ca 13 v gamla.
Om du får vaccinintyg och om katten fått 2 sprutor så verkar det ju säkrare. Men uppfödaren ska ju inte släppa förrän 21 om dom blir 12 veckor då.
Det låter ju inte lovande om uppfödaren säger att ni kan ta katten redan på söndag och med anledningen att mamman gör precis som en kattmamma ska göra.
Fråga om hur det blir med vaccineringen då? Ta inte katten före vaccineringen är klar.
1# Så uppfattat jag inte annonsen då det står att man kan hämta kattungen redan den 21 augusti då den är 12 veckor. Svårt när man inte får länka annonser :), men meningen lyder såhär "Från den 28 augusti kan de flytta när som helst, men de är 12 veckor redan den 21 augusti." På söndag är det den 18 augusti, tre dagar för tidigt. Det var det vi blev oroliga för.
#2 Vi kunde få katten tidigare för ett reducerat pris, kostnaden för vaccination. Men det är inget vi har önskat, vi vill hellre vänta lite längre och hade ändå planerat att hämta efter den 28 augusti om vi väljer att köpa den.
Titta på kattungarna på söndag och fastnar ni för någon så tinga den till den 28 augusti då den är färdigvaccinerad och chip-märkt. Eftersom uppfödaren uppgivit i annonsen att de är 12 veckor 1 vecka före planerat leveransdatum tror jag att åldern stämmer.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag tror som #5, det är inget med åldern som är lurt, men jag skulle också vänta med att hämta hem katten tills den var fullvaccinerad om jag fastnade för någon.
Jag tycker att ni skall tänka till ett varv till med denna kattunge. Det låter som en väldigt oseriös avlare som inte alls har några kunskaper om det den sysslar med. Självklart släpper mammakatt taget lite grann om kattungarna när de slutat dia, men bara för det är de ju inte redo att flytta. Lika lite som ett tolvårigt människobarn är redo att flytta hemifrån när föräldrarna börjar släppa taget lite grann. Uppfostran sker ju fortfarande.
Jag skulle inte välja denna katt om jag vore er. Varför inte besöka ett katthem istället och göra en god gärning? Då behöver du inte gynna någon oseriös avel.
Tack för svaren! Vi kommer åka ut på söndag för att se om vi fastnar för någon av kattungarna. Man blir ju bara lite fundersam när man inte får ihop datumen helt plötsligt :). Det är skönt att få seriösa svar på frågor så snabbt, det är så bra att det finns ett forum som detta.
Förmodligen blev uppfödaren lite överivrig och angelägen om att ni verkligen skulle köpa en av kattungarna, men håller ni fast vid att endast eventuellt tinga katten nu på söndag är det inget som kommer påverka er eventuellt blivande familjemedlem.
Sajtvärd Katter iFokus
#7 Vi har kollat upp olika katthem. Men då vi redan har en katt med ett visst behov så har det varit svårt att hitta en bra matchning. Annars var det vårt första val. Ingen av katthemmen har haft det vi söker, men vi har nära kontakt med dom ifall dom skulle få in någon.
#9 Ja, att tinga katten är det enda alternativet. Vi kommer ha en del frågor vid mötet, även repeterande frågor för att se om det blir annorlunda svar. I såna fall åker vi raka vägen hem.
Det låter bra att ni är noggranna iallafall! 🙂