Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1457 ggr
gulzebra
0

Kattmat och flugor?

I fredags flyttade en katt in, och sen dess har jag fått in en massa flugor (typ husflugor eller nåt, inte typ blomflugor) som främst håller till i köket - där katten har fri tillgång på torrfoder och får blötmat dagligen.

Hur sjutton bär man sig åt för att bli av med flugorna utan att behöva ta bort kattmaten? 🤔

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

cosmonita
0

En fet flugsmälla :)

Skämt åsido. Ger mina katter enbart mjukmat som ju borde attrahera flugor men jag har ite flugor i köket mer än någon som råkar flyga in av misstag. Ger 2-3 gånger per dag men de äter inte alltid upp maten utan den kan ligga i skålarna i flera timmar utan att attrahera flugor.

Har du mat framme så länge att det ruttnar? (Tror inte det men det skulle kanske kunna förklara det)

gulzebra
0

Nä, ingen rutten mat. Blötmaten står framme ett par timmar bara, sen är den uppäten och tallriken diskas. Torrfodret står ju framme dygnet runt däremot.

Jag brukar förvisso få in flugor den här årstiden om jag lämnar öppet nånstans, antar att det är därför och att de helt enkelt dragits till maten - jag kan liksom inte ens klippa gräset med altandörren öppen på sensommaren/hösten, då får jag in rovflugor som bits direkt. Innan har jag fått bort eländena med bland annat sånahär klisterspiraler men det går ju inte nu med en kattunge som säkerligen skulle uppskatta att leka med spiralerna 🤔 Får gå runt med flugsmälla men jag kan ju inte stå där och vakta jämt sas.

Nåja, om inte annat kan jag frysa ut de så fort jag hägnat in altanen och det börjar bli lite kyligt ute! 😛

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

IceJossan
0

Sätt kliaterspiraler i takhöjd? :)

gulzebra
0

#3: Flugorna håller inte till på takhöjd tyvärr, de är främst vid golvet, med kattmaten. De är dessutom i köket där det inte finns nåt i takhöjd att hänga upp spiralerna i :/