Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1592 ggr
Ellenfyrkant
0

Småtjock 5-månaders

Har en pojk på 5 månader som börjar bli lite rund. Övervikt i mycket idigt stadie skulle jag säga. Han är absolut inte fet på något vis alls. Men jag tror mig se att han kommer att bli om vi fortsätter i samma mönster. Vad gör jag bäst åt detta när han nu är kattunge? Begränsa fodergivan? Byta foder? Fysisk stimulans går knappt att öka. Han har idag fri tillgång på Four friends kattungemat.

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Blötfoder får han någon gång i veckan, ej dagligen.

Mvh Ellenfyrkant

OberonsMatte
4

En kattunge är aldrig för tjock. Den växer för fullt och behöver all energi den får i sig, särskilt om den dessutom är väldigt aktiv, vilket kattungar brukar vara förutom när de sover.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
4

#1 Ge kattungen en större andel blötfoder dagligen så kan du låta honom äta så mycket han vill även i framtiden utan att oroa dig över vikten.

Sajtvärd Katter iFokus

Ellenfyrkant
0

#2 Det är över huvud taget inte frågan om att banta en kattunge här. Men jag tänker på kattens hälsa. Om han fortsätter i den här takten blir han en väldigt rund 1-åring (tex). Självklart vill jag inte begränsa den normala tillväxten. Men det är ju inte värst hälsosamt med överviktig (inne)katt heller. #3 Får de i sig mycket mindre energi för att de äter blötfoder? I så fall borde strikta blötätare vara undernärda?

Mvh Ellenfyrkant

OberonsMatte
4

#4 Blötfoder-katter äter större mängd mat (med högre vatteninnehåll och mindre kolhydrater) och behöver därför inte alls bli varken överviktiga eller undernärda.

Sajtvärd Katter iFokus

Sarah-S
2

Blötmat innehåller det katten är gjord för att äta = kött
Med ett mycket begränsat kolhydratintag minskar man risken för övervikt. 

Energiinnehållet är baserat på rätt ingredienser i blötmat, det är skillnad på om en kcal kommer från spannmål eller protein

Här finns massor av bra information
http://www.kattstatus.se/page1.html

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Ellenfyrkant
0

Att de rent volymmässigt skulle äta mer förstod jag, vad jag inte reflekterat värst över är faktiskt kolhydraterna. Men tänkvärt absolut! Tack för rådet. :) känns dock som att tandmotion är en viktig del som kommer med torrfoder.

Mvh Ellenfyrkant

vinteralvan
6

Vad gäller tänderna så ge kycklingvinge 1-2 ggr/vecka istället, mycket bättre och nyttigare.

kattig
3

att torrfoder ska hjälpa tänderna nåt är väl bara en myt vad jag förstått det som?

Ellenfyrkant
0

#9 Varför skulle det vara det? Allt lite hårdare man tuggar bidrar till bättre tandhälsa.

Mvh Ellenfyrkant

Sarah-S
4

#10 Torrfoder hjälper tänderna lika mycket som om vi skulle käka kex istället för att borsta tänderna
Kolhydraterna i torrfoder lägger sig som en sockerrik beläggning på tänderna och bidrar till plackbildning
Ge som #8 föreslår hellre en kycklingvinge som tandmotion

Det finns dock ETT(!) torrfoder som har effekt och det är veterinärmedicinskt och heter Hill's t/d

Ellenfyrkant
0

#11 Tycker nog torrfoder är ganska mycket hårdare är kex. Märklig jämförelse.

Mvh Ellenfyrkant

Sarah-S
6

Säg knäckebröd då. Allt är stärkelserika spannmålsprodukter som inte bidrar till bättre munhälsa hos din katt Katter har i alla tider ätit och gnagt på köttstycken och mindre ben, den mekaniska nötningen av att tugga på kött håller tänder i god kondition och minskar mängden plack Att tugga på spröda torrfoderkulor gör det tyvärr inte men används ofta som argument när man vill framhäva fördelar(?) med torrfoder

Ellenfyrkant
0

#13 I jämförelse med blötmat så är ju fördelen given. Men allting är relativt.

Mvh Ellenfyrkant

Sarah-S
0

#14 Hur kan torrfoder som lämnar en gegga av stärkelse på tänderna vara bra?

Ellenfyrkant
0

#15 Måste ju bero på vad man jämför för foder, ellerhur? En katt som lever på gelesåsen "jelly" i blötmaten får antagligen inte värst fina tänder. Är det alternativet ger jag hellre ett torrfoder särskilt framtaget för god munhälsa.

Mvh Ellenfyrkant

jollycox
1

#16 Varför inte en rå kycklingvinge 1-2 ggr/vecka?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Ellenfyrkant
0

#17 ja det är en jättebra ide! Bättre för tänderna än torrfoder, nåt annat har jag aldrig hävdat. :) Reagerade bara på att någon här gör mycket märkliga jämförelser.

Mvh Ellenfyrkant

Sarah-S
5

#18 Du får gärna tycka att det är märkliga jämförelser men torrfoder lägger sig på tänderna precis som hos dig när du äter kex eller knäckebröd. Oavsett tuggmotstånd kommer det inte att främja en god munhälsa om du nu inte ger just Hill's t/d. Snarare är blötmat och avsaknaden av den stärkelserika beläggning mer positiv för munhälsan

Men allra bäst är att ge katten naturligt tuggmotstånd i form av kött och ben

Ellenfyrkant
1

#19 Det är vågat av dig att slänga dig med uttrycket "blötmat" i positiv bemärkelse. Eftersom det finns sorter som innehåller överdrivna mängder både socker och salt.

Mvh Ellenfyrkant

Rumblebee
1

#20 Just därför som man ser till att välja de sorter som inte innehåller salt eller socker 😉
Dessutom, en kan tar inte heller många tuggor på en torrfoder bit inan den sväljs, så även av den anledningen blir det inte så värst mycket motion för tänderna.

Ellenfyrkant
0

#21 Just därför man inte jämför foder rakt av hur som helst. :)

Mvh Ellenfyrkant

Sarah-S
6

#20 Det finns inga blötfoder som innehåller socker i den mängd att det är skadligt för katten, knappt under 1% har jag hittat
Jämför med torrfoder som innehåller 40-60% "socker" i de flesta fall

Halten salt är inte heller den skadlig med tanke på vätskeinnehållet i blötmat, i ts är den inte högre än torrfoder och som förebyggande mot urinsten så är vätskehalten viktigare

Så jag vågar påstå att ALLA blötfoder är bättre än torrfoder och det går alldeles utmärkt att jämföra foder rakt över om du vet hur man gör

Sarah-S
0

#21 Måste bara fråga om du ger din katt torrfoder eftersom du skriver att du väljer bort blötmat med socker i

Ellenfyrkant
0

#23 Jag har i alla fall läst om vissa fodeemärken som innehåller salt i såna mängder att det är skadligt för njurarna. Både blöt och torr. Och jag tänker varken mata min katt med salt eller sackaros. Sen får du gärna spekulera hur du vill.

Mvh Ellenfyrkant

Sarah-S
0

#25 Jag är jätteintresserad av att se länkar till de fodren

Och sockerarter i form av torrfoder går bra? Bara det inte finns i blötmaten?

Ellenfyrkant
0

#26 torrfoder är ingen form av en sockerart. Googla du så hittar du nog, det gjorde jag. Jag har fått rådet att öka blötfodergivan och minska torrfodergivan samt ge råa kycklingvingar. I #0 bjuder jag inte upp till disskution. Du får leta andra trådar där det finns folk som orkar hålla på att skriva pingis.

Mvh Ellenfyrkant

Sarah-S
1

#27 Jag ville rätta till din missuppfattning som kom i samband med förbättrad munhälsa av torrfoder

Ditt senaste sakfel att torfoder inte är en sockerart besvarar jag endast med denna länk http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolhydrat

Ellenfyrkant
0

#28 Kolhydrat = torrfoder stämmer inte riktigt. Men visst finns det kolhydrater i torrfoder.

Mvh Ellenfyrkant

mitzerl
7

Katters och människors tänder är ju lite olika konstruerade. Människor kan ju inte slita sönder benbitar på samma sätt som katter kan, så det som vi människor tycker är jättehårt - som torrfoder - är inte alls så hårt för katter. Så därför tycker jag inte alls att det är någon konstig jämförelse att torrfoder för katter skulle motsvara knäckebröd för oss människor. 

Torrfoder innehåller mycket kolhydrater och det riskerar att göra katter överviktiga (precis som med människor och kolhydratsrik kost). En annan nackdel med torrfoder är att katten då inte får i sig lika mycket vatten som den skulle behöva. Katter är dåliga drickare, och med blötmat får den i sig mycket vatten naturligt. 

Här är en sajt jag själv har lärt mig mycket av:

http://www.kattstatus.se/nyapierson.pdf