Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1348 ggr
ivanhoe81
0

börjat bråka

nu har mina 2 katter helt enkelt börjat att bråka med varandra, fram tills i natt var de oskiljbara och där den ena var gick även den andra, men jag blev väckt av att de började slåss och allt, just nu är den yngsta av dem under en byrå och bara morrar så fort som han ser den andra katten

vad ska jag göra??

båda 2 är kastrerade, de har stänkt urin där de bråkat och även på varandra

den yngsta är ju den som stort sett varit mest dominant medan den äldre har tillåtit precis allt

det skiljer på ca 8 månaders ålder mellan dem och den yngsta är 1 år och 2 månader gammal just nu

jag har ångest för att jag nästan tror att jag inte gett dem tillräckligt med tid eller något (de sover hos mig och jag kliar dem plus att jag kelar med dem så fort som de vill upp i knät)

Sagolika
1

Dela upp dem i två olika rum, gärna med en nätdörr. Båda ska ha tillgång till toalåda, mat och vatten. Kontrollera så att de inte är skadade. Använd Feliway. Låt det ta tid. Vissa blir vänner igen efter ett tag. Andra inte. De som inte blir det får man fortsätta ha uppdelade eller omplacera en av dem. Men som sagt för det mesta så går det över. Låt dem inte slåss. Då blir det bara värre.

ivanhoe81
0

den äldre katten har slutat jaga den yngre men den yngre är skärrad som tusan, jag har ju tyvärr ingen nätdörr och har inte möjlighet att fixa någon heller då jag snart ska flytta och i det huset som jag ska flytta till finns det inte en enda möjlighet att sätta upp någon heller pga konstiga planlösningar och så stora öppningar att jag hade behövt att näta in hela huset

den äldsta katten har slutat bry sig men jag kan inte förstå hur de börjat bråka bara sådär, jag var vaken en halvtimme innan de började bråka och då låg de tätt ihop och den äldsta tvättade den yngsta som han brukar

ivanhoe81
1

kan säga att efter några dagars allvarligt bråk så är de nu sig själva igen och ligger tätt intill varandra och tvättar varandra

enda skillnaden är att den ena har lite sårskorpor men inget allvarligt