Varför är dom döva?
Hejsan!
Jag & min kusin satt just & diskuterade om att många vita katter är döva. Varför är det så egentligen?
Och jag är lite nyfiken på hur man gör om ens katt är döv. Måste den bo på ett speciellt sätt? Måste den behandlas på ett speciellt sätt?
Tacksam för svar :)
Jag har en vit katt - Hon är döv. Kommer inte ihåg vad det beror på att det oftast händer med vita katter?
Jag behandlar henne inte så annorlunda, pratar "teckenspråk" när jag lockar på henne :) Man får försöka tänka på att inte dyka upp för hastigt för då blir hon skrämd men annars känner hon av "vibrationer" osv väldigt bra så hon brukar märka när man kommer. Sover som en stock gör hon :) Och när man leker med henne måste man kasta leksakerna så hon ser vart de hamnar.
Nu är båda mina katter innekatter och kommer så förbli men skulle kännas extra riskfyllt att släppa ut en döv katt än en med hörsel.
Att just vita (och höggradigt vitfläckiga) katter ibland blir döva beror på att de (som blir döva) saknar de pigmentbildnande cellerna i hörselorganet. Dessa celler är viktiga för att hörselorganet ska utvecklas normalt.
Okej tack! :)
Men går det att gå ut i sele med dom?
Jaha, tack så mycket! :)
#1 Jadå sele går bra :)
# 2 Tack, det hade jag ingen aning om😃
Okej tack :)
Men hur är det när man försöker att lära dom tricks?
Förstår att man måste göra teckenspråk typ, men ger man dom bara något gott & skiter i klickers?
Älskar vita kissar & vill någon gång skaffa en! :)
Men eftersom att dom är döva så vill jag inte vara helt oförberedd.
Det går bra att träna döva katter också.
De flesta vita katter är inte döva så du kan lätt få tag i en vit katt som hör.
Nej jag vet, men jag menar ifall jag skulle fastna för en :)
#7 Istället för klicker kan man använda en liten lampa, typ nyckelringslampa.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#7 Jag har inte tränat min döva katt alls, den andra har jag lärt att sitta men har egentligen inget behov av att lära dom tricks :)
Okej tack! :)
Jasså?
Jag älskar att lära mina kissar tricks men vi får se om jag ens skaffar mig en döv katt. Det kanske inte blir förens några år :)
Tack för alla svar!