Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 938 ggr
Zorbaaa
0

Tömt analsäckarna?

Jag tror min kille tömt analsäckarna, känner igen lukten från att vi gjort det en gång hos vet då vi trodde att han ev hade förstoppning, vilket han inte hade.

Annars är han helt normal, men han känner ju själv att han luktar snusk så han tvättar rumpan mycket. Han är inge skitig eller svullen i rumpan. Kan dom tömma analsäckarna iblanda ba utan anledning? Eller varför gör dom så?

OberonsMatte
0

Dom kan göra det ifall de blir väldigt rädda/skrämda av något. I annat fall kan de "läcka" om de är överfulla (t.ex. p.g.a. för tjockt sekret eller för lös avföring) och då kan man få dem tömda hos veterinär.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
0

de kan göra de om de tex blir rädd.

hur är han i magen? det kan också ha en inverkan på överfyllda analsäckar

Zorbaaa
0

Han har bara legat å sovit inatt, det var imorse jag kände att han lukta. Inte att bli rädd för alltså. Han är som vanligt i magen, fina korvar.

Ok men det kan a så att dom ba va lite fulla och då tömde han dom själv?

OberonsMatte
0

#3 Om de är överfulla töms de inte automatiskt som de ska när katten bajsar utan läcker lite då och då eller proppas igen så att en inflammation uppstår.

Om min katt lämnade spår av sekret från analsäckarna upprepade gånger utan någon direkt förklaring eller luktade illa om baken i flera dagar skulle jag låta en veterinär kolla upp det.

Sajtvärd Katter iFokus

Zorbaaa
0

Ok tack för svar. Ska hålla koll på om det sker igen, nu har han tvättat sig och lukten är borta.