Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2359 ggr
[postmortum91]
0

Vill ha katt!

Hej, jag skrev här för några månader sedan också, men det ändras hela tiden :)

Hur som helst, jag vill fortfarande ha en katt. Dock är det ju inte så enkelt alltid.

1. Jag har blivit övertygad om att jag inte vill ha en utekatt. Jag tycker det är synd om katterna som man bara släpper ut och vet inte vad som händer dem, dessutom kommer vi inte bo lägligt alls att ha utekatt om vi skulle velat.
2. Min sambo är övertygad om att det är djurplågeri att ha innekatt. Han har alltid bott på landet och haft utekatt. Enligt hans mening finns det inte ens "innekatter", eftersom de SKA vara ute. 
3. Vi har hund, han är jättesnäll så han blir inget problem, men vi orkar inte ha tre husdjur, så därför kan vi inte skaffa en katt som måste ha kattkompis.
4. Jag vill INTE köpa en "vanlig" huskatt som säljs för 500lappen. Jag tycker det är fel och vill veta vad jag får och så blir det roligare att få vara med under hela processen, från födseln istället för att en dag få erbjudande om en katt och nästa dag hämta den. 
5. Jag såg nu er "plansch" om att man dödar hemlösa katter, vilket är fruktansvärt. Därför känns det samtidigt taskigt om vi inte tar hand om en hemlös katt, dock vill jag ju helst ha en renrasig kattunge.

Kan ni ge mig tips om en kattras som inte måste ha en kattkompis, men som fortfarande är kelig, tillgiven och snäll mot hundar :P

Sedan får jag försöka ta ett snack med sambon om innekatt, man kan ju ta ut den i koppel. Hur ska jag kunna övertyga honom om att det är humant att ha en innekatt?

Mullemu
10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en ensam huskatt som är innekatt men som går ut i koppel/sele varje dag. Funkar alldeles utmärkt.

På fotot är vi vid sjön och jagar krokodiler. 😃

[Mustangcab]
2

Om du har hund så får katten en kompis. Prova med att sök på brittiskt korthår. De är lunga och tacksamma att ha. Sjäv har jag 3 stycken av dem och de kräver ett minimum av insats då det gäller kamning utom på våren de fäller. Då kanse du får kamma dem oftare än en gång per vecka.

Thaeri
6

Tja, bor ni i hus eller radhus kan ni ju hägna in trädgården så får katten vara utekatt men på ett säkert sätt.

Bor ni tättbebyggt område – oavsett om det handlar om hus, radhus eller lägenhet – eller nära väg med någorlunda mycket trafik på ska det dessutom mycket till för att en uppfödare eller ett katthem överhuvudtaget låter er köpa katt av dem om ni ska ha den som utekatt🙂

cBrodin
2

När det kommer till raskatt/huskatt så börja med att fundera på vad du ska ha katten till, vad du söker för temperament och päls. En raskatt har ibland ett mer "känt" temperament, så du vet vad du får. Men har du inte så många önskemål än om att du vill följa katten sen födseln så går det ofta också även om den kommer från ett katthem. De får många gånger in dräktiga honor.

Sen det här med inte "orkar" ha två katter. Orkar ni ha katt alls? Det är inte mer jobb med två än en. Ofta är det mycket lättare med två då du inte behöver aktivera den lika mycket eftersom den har en kompis. Sen förstår jag att man ibland bara vill ha en, men just "orkar" låter lite tveksamt då det är lika mycket jobb med en som två.

[postmortum91]
1

Tack för alla svar :)

Vi kommer flytta till en lägenhet mitt i centrum om ett par månader, lägenheten kommer vara stor, 88 m2, så hunden och katten får plats utan trängsel i lägenheten :)

Jag är egentligen ingen kattmänniska, men det är för att jag aldrig haft katt. Jag måste medge att jag är rädd för att katten ska väcka mig tidigt varje morgon, attackera mina fötter, klösa på möblerna och gardinerna, kissa i soffan eller på mattorna. Kattpiss slutar ju aldrig att lukta. Jag är däremot djurvän, så jag älskar de allra flesta djur, förutom kryp. 

Men om jag kunde välja hur katten skulle vara, jag vill helst av allt ha en siames. Dock vet jag att de behöver kattkompis, så det försvårar det hela. Anledningen till att jag vill ha en siames är för att de är vackra och verkar väldigt tillgivna. 

En vän till mig har två stycken birmor, de verkar också supergoa mot henne, de sover bostavligt talat i ansiktet på henne varje natt och pratar mycket. Jag vet inte om jag hade velat ha en katt i ansiktet, men själva grejen att de är så tillgivna låter lockande. 

Chinchilla perser är vackrast tycker jag, men antar att de är svåra att få tag på, jag har ingen lust att åka land och rike runt när jag ska köpa katt. 

Katten får vara: 
*Tillgiven.
*Ingen "klättra i gardiner katt".
*Ingen nakenkatt.
*Får helst inte fälla för mycket, räcker med att hunden är en hårboll.

Vi ska ha katten som sällskap.

Jag vill även betala för katten, det känns bättre. Jag vill köpa en katt för 3000-6000 kr. Jag tror man omedvetet höjer värdet på katten då, även om man inte älskar den mer för att den kostade mer.

Jag tyckte det var superkul att köpa Sheldon från en seriös uppfödare, så man får stamtavla och veta hur föräldrarna är, kan kontakta uppfödaren om frågor etc. Så helst en raskatt, absolut!

Thaeri
2

3000 hittar du inga rasrena kattungar för, även 6000 är ganska lågt även om det är möjligt. Om du däremot inte har något emot en ungkatt eller vuxen katt brukar det inte vara några problem.

En huskatt för 3000 eller mer, nä då handlar det om BYB där syftet är att tjäna pengar.

[Mustangcab]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För 3.000 får du ingen kattunge från en seriös uppfödare det kan jag garantera dig. För 6.000 kan du få de flesta raser du är intresserad av. Men du måsta var intresserad av pälsvård ifall du vill ha en långhårig katt. Själv har jag brittiskt korthår vilket jag kan  rekommendera dig då de är en tyst och stillsam ras, för det mesta, dock har de massvis med underull så du får kamma den en gång i veckan.

http://www.sverak.se/sverak/om_katt/Raser/BRI.htm

Så här såg min ygnsta ut då jag hämtade hem honom.

[postmortum91]
0

Okej men 7-8 tusen kan jag betala för en katt.

[Mustangcab]
0

Från 5.000 kr och upp till 10.000 får du betala för en renrasig katt. Själv har jag betalat 8.000 för min yngsta britt. Men det finns de som är något billigare också.

mizzm
3

En sak jag reagerade på var "ingen klättra i gardinen katt". För det första: en kattunge ska få vara kattunge och det är väldigt mycket jobb i början. Den kommer göra allt den inte får till en början, vara på bordet, hoppa upp på hyllor, klänga i gardiner. Allt detta hör till. Sen måste man naturligtvis vara tydlig med redan från början vad katten inte får göra och så vidare så att den så småningom lär sig det. Man måste även skaffa klösmöbler om man vill ha sina egna möbler och tapeter ifred. Vi har en klösmöbel till våra katter i varje rum så att dom kan klösa vart dom än är. Och möblerna får vara ifred. Det jag egentligen vill säga är att fundera över om du verkligen vill ha en katt och är beredd på att kanske ha ett ansvar för den i 20 år. Samt fundera på om du är villig att lägga ned den tid och energi det krävs med att ha en kattunge. Katter är inga människor och jag anser att det är viktigt att skilja på detta därför att dom ska få sina naturliga behov tillgodosedda.

[Mustangcab]
0

# 10 Ingen av mina katter har klättrat i några  gadiner och då har jag flera rum där de går ned till golvet. Däremot så hoppar de upp på borden även när de inte är kattungar.

[postmortum91]
1

#10 Anledningen till att jag skrev det önskemålet var för att jag läste på en kattsida om olika kattraser och en av dessa kattraser (kommer inte ihåg vilken) var känt för att vara en "katt som hänger i gardinerna". Det var väldigt mycket katt i rasen. Eftersom jag har uppfostrat en sund och lydig hund ser jag inga svårigheter med att uppfostra en kattunge, det lär ju inte bli värre. Jag är beredd på vad en kattunge kan göra, men jag vill kunna ha någon kontroll över vad katten gör när den är vuxen, så den inte är "otämjbar" och skiter fullständigt i vad jag säger.

fvanilla
1

#5 Om du har hund så brukar det faktiskt funka för en siames, har jag hört. Känner till några burmor och siameser som är ensamkatter men har en hundkompis, och det verkar funka bra.

#12 Jag har burma och siames och ingen av dom hänger i gardinerna. Personligen så tror jag att folk tycker dessa katter är högaktiva och "hänger i gardinerna" för de är inte som många förväntar sig att katter ska vara, som att ligga i soffan, ta det lugnt och vara mer för sig själva. Dessa katter är sociala, älskar uppmärksamhet, leker gärna (och mycket, om de får chansen att göra det) och pratar. De är lite som plåster, vilket jag personligen tycker är rätt så charmigt. De är helt enkelt väldigt hundaktiga katter.

mizzm
4

Jag tror säkert att du klarar av det. Det är dock skillnad på en hund och en katt. En hund kan du lära att sitta och ligga. En katt bestämmer själv. Får den inte vara på bordet osv måste man ersätta det med ett alternativ, tex ett klätterträd då det ligger i deras natur att sätta sig högre upp så dom kan överblicka.

[postmortum91]
0

#14 Det låter som en valp. Om en valp tuggar på en möbel, måste man ge den alternativ också, exempelvis ge valpen en tuggleksak istället och uppmuntra när den gör rätt. En vän till mig som har birmor  har lärt sin ena katt att inte hoppa upp på bordet, den andra katten fick hon hem för 2 veckor sedan, så den har inte lärt sig än :P

Sofy
3

#14 Katter går att träna lika väl som hundar. Mina katter är lydigare än hunden som jag tränar lydnad med. Det tar bara tid😉

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

OberonsMatte
4

#16 Man måste dock tänka igenom vad man i så fall tycker att man måste lära katten och varför. Det är väldigt viktigt att man som kattägare respekterar katters naturliga behov och beteenden och tar hänsyn till hur begränsade deras möjligheter att utföra dessa faktiskt är (som innekatter). Kanske är det då inte hela världen om katten hoppar upp lite överallt, utan tvärtom bra att de har den möjligheten…

Sajtvärd Katter iFokus

Sofy
0

#17 Självklart! Katter ska ha möjlighet att leva efter de behov som de har, men jag syftade på "Det är dock skillnad på en hund och en katt. En hund kan du lära att sitta och ligga. En katt bestämmer själv".

En katt har behov att klättra, klösa och mycket mer och som kattägare ska man ge dom tillgång till sånt som de har behov av. Jag har själv ingenting emot katter som får vara lite här och var i hemmet men det går att träna även om de oftast är mer självständiga än hundar.

mizzm
2

Jag har aldrig påstått att man inte kan träna en katt på olika vis. Men få den till att sitta och ligga på kommando, det har jag aldrig hört talas om. Jag tränar själv mina katter varje dag, men det är fortfarande katter vi pratar om, så länge dom själva vill leka och busa så gör dom det men rätt var det är bestämmer dom sig för att det räcker och går. Det finns enormt mycket böcker om just deras naturliga levnadssätt i det vilda, förstår man det, och bakgrunden, då förstår man den katten man har som innekatt/utekatt.

Alla har dom ju dessutom heeelt olika personligheter. Även om du köper 10 raskatter, är alla 10 olika i sin personlighet. Vissa katter är lugnare än andra, vissa mer busiga osv. Jag har växt upp med katter sen jag lärde mig gå, och har under mitt liv hittills haft närmare 40-talet katter (om man räknar in alla kullar de fått) ej raskatter, men katter.

Anledningen till varför jag har valt att fortsätta i mitt vuxna liv med att ha katt är just därför att dom är så fascinerande.

Nerdysiamese
1

#19 går alldeles utmärkt att lära en katt att ligga/sitta/rulla osv på kommando, klickerträning funkar väldigt bra för katt såväl som hund i det avseendet.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

[postmortum91]
0

#19 Kolla in denna videon får du se något coolt :)

Sofy
0

Borttaget då #22 la ut samma video!😃

[postmortum91]
0

huh? la du ut samma video som mig? :O

Sofy
0

#24 Ja, jag la ut den precis efter dig av msstag för att visa att katter kan bli tränade.😃

[postmortum91]
1

#25 hahaha, klockrent! :P

mizzm
1

Lite ironi att det endast vart att handla om träning av katter när det inte ens var det tråden handla om ifrån början. Skrev ett antal flera saker än bara om det. Jag håller fortfarande med om att det går att träna katter( om det nu var nån som hade missat det). Men kommer aldrig ifrån det faktum att så länge katten själv vill leka så gör den det, lika väl som att när den inte vill så vill den inte. Man kan aldrig styra över en katt på det viset, och framförallt så skulle aldrig jag vilja det. Det är just därför dom är så charmiga som dom är.