"Katter luktar illa"
Hur ofta får ni höra det när ni säger att ni är kattägare?
Jag får höra det väldigt ofta. Börjar bli ytterst trött på den kommentaren. Här hemma luktar det inte kattkiss. Lådorna städas 2-5 ggr om dagen.

ja det är jäkligt irriterande.
detsamma med att det är hårigt,,,, men asså seriöst… kom inte in då… GRRRRRRRRR
Haha, ja på den kan jag ju bara svara att mina katter inte har någon päls. Jag har börjat blivit så störd på det där att jag frågar mina gäster som kommer hit om det luktar katt. Och alla säger nej. Min kompis använder till och med mig som exempel när folk säger att katter luktar illa.
Jag förstår inte vad folk får det ifrån. Dom måste ju känna människor som aldrig städar lådorna?
De flesta jag känner blir förvånade (på ett positivt sätt) när de kommer hem till mig och märker att det inte måste lukta illa när man har katt. Faktum är att det är vanligare att det luktar illa hos folk med katt än att det inte luktar något alls. Men jag säger alltid att mina katter har bra mat och bra sand så därför luktar det inget. Jag tömmer lådan 1-2 ggr om dagen. Sen att man har kastrerade katter tror jag gör en hel del skillnad. Okastrerade katter har en förmåga att kissa på andra ställen än i lådan (inte alla men många äldre okastrerade gör det) och det gör ju att det luktar mer kiss eftersom okastrerade katters kiss faktiskt luktar rätt starkt.
Mvh Linn
Tja nu när jag planerar att skaffa innekatt får jag höra hela tiden av både släkt och vänner. Kommer det inte lukta väldigt illa? Börjar bli väldigt trött på sådana frågor, brukar svara om man har bra sand och städar ordentligt så luktar det inte. Har två kompisar med innekatter och det luktar inte alls hos dem.
Jag tycker att katter är det helt klart bästa husdjuret luktmässigt, själva katten luktar ju inget så ingen lukt fastnar på en när man klappar dom tex. Gör man rent lådorna varje dag så luktar ju inte dom heller så jag förstår inte varför folk tror att katter luktar en massa… Men jag har varit hemma hos personer där det verkligen luktar kattbajs eller kattkiss, ofta förstår man varför när man får en skymt av lådorna som är fullproppade 😕
Jag har två innekatter PLUS möss och folk blir verkligen förvånade när dom får se mina husdjur för dom känner inte nån lukt alls :D
Det enda som kan lukta när det gäller katt enligt mig är antingen en utekatt som kommer in blöt efter mycket regn eller en ostädad kattlåda. Min lilla siames luktar kattunge och lådan luktar knappt. Städar man lådan varje dag och använder en bra sand så luktar det inte.
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Faktiskt inte.
Däremot kan jag ju hålla med om att det luktar från kattlådorna om man inte har en bra sand t.ex.
Jag har prövat mig fram men tillslut blir det att gå tillbaka till everclean för det är den enda hittills som jag tycker tar bort lukten från kisset helt.
Så kan ju hända att dom som säger så besökt folk som kanske har en kattlåda som luktar illa. 😛
Jag har två innekatter (varav en aldrig accepterar att lådorna är rena) och en iller som går på låda och det luktar väldigt väldigt sällan. Då har jag även hund.
*Edit, de sällan gånger de luktar är när de precis vart på lådan men det tas hand om nästan direkt!
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Bor i egen vill med luftburen värme så vi byter luft varannan timme. Har katten nyligen varit på lådan så känner jag ifall de gjort nr 2 och tar upp. Annars ingen lukt med 5 katter.
Själv får jag kritik av min pojkvän för att jag "älskar mina katter för mycket". (mer än honom, alltså)
#11 Du är inte ensam😉
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
#12 Löjligt att få sån kritik ju!😕
Han tycker att jag ska älska han mer än mina katter, men det kommer inte inträffa. :)
Hur kan det ens vara negativt att älska en annan levande varelse "för mycket"?
#14 Ptja, för att jag inte älskar honom mer än mina djur.
Fast frågan är väl om man kan mäta kärlek på det viset? Jag vet inte om jag kan säga att jag älskar någon i min familj/mina djur mer än någon annan, men jag älskar dem på olika sätt eftersom de är olika individer.
Personligen så tycker jag det är lite löjligt att påstå något sådant att "du älskar katten mer än mig". Är det någon tävling, har denne dåligt självförtroende eller vad handlar det om?
#16 Grejen är den att jag älskar mina djur oerhört mycket (obeskrivligt mycket), samtidigt som jag inte ens vet om jag vill dela mitt liv med min kille längre eftersom det ändå inte kommer hålla i längden.. :)
Han är bara sur för att han tycker att jag bryr mig om mina djur för mycket.

Jag får höra det också, inte hela tiden men ibland. Då säger jag bara att de kattägarna är för snåla och/eller bekväma för att hålla det luktfritt.
Och precis som #3 har jag fått kommentarer åt andra hållet av besökare, att de är förvånade över att det inte "luktar katt" hemma hos mig, särskilt på den tiden då jag och dåvarande pojkvännen hade 5 katter boendes hos oss.
Sen ska jag erkänna att det luktar hemma hos mig då och då också, men det är när jag varit för lat för att gå ut med påsen/påsarna med kissklumpar och bajs till sophuset direkt, utan lagt den/dem i sophinken under vasken istället. Så det jag skrev i första stycket är fortfarande sant, och det andra också då jag ser till att det aldrig händer innan jag vet att jag får gäster.
#11, den framtida partner till mig som inte accepterar att Tarzan kommer gå först i alla lägen får ganska snart se sig om efter en ny partner 😎
#18 Ja, han är till och med allergisk mot pälsdjur så det kommer liksom inte funka i längden för jag tänker inte leva utan katt. :) vi har hållit ihop i snart fyra år men nu börjar man tänka i "bo ihop"-banorna.. plus att han stör sig som sagt på att jag älskar mina djur mest av allt. Inget att ha isf. :)

#19, min syrra var ihop med en kille som var svartsjuk på hennes djur (hund och häst) och bodde ihop med honom också, och hon säger att hon verkligen lärde sig just det av det förhållandet, att aldrig börja kompromissa med djuren, då de är en sådan stor del av den hon är och alltid har varit.
Vi växte upp med hund (golden retriever), och flera av oss syskon "bodde" i stallet hemma hos mormor och morfar (300 meter längre ner på vägen) under uppväxten.
Sen är det ju såklart en sak om ens partner gillar djur och det funkar i början, men efter ett tag blossar allergi upp, då är det kanske inte lika självklart längre. Men vara svartsjuk på djuren – nej tack! Vem vet vad hen kan bli svartsjuk på i framtiden liksom…
#20 Okej :/
Han har ju alltid varit allergisk men har aldrig haft problem att tycka om mina djur eller djur över huvud taget, men nu har han blivit typ svartsjuk och sur för att jag tycker om dom mer och bryr mig om dom "för mycket".. Sånt tänker inte jag tåla bara för han är allergisk. Det är inte det enda problemet vi har heller.
#11 Haha, den känner jag igen! Men jag erkänner, finns ingen människa som jag känner lika starkt för som mina katter. Dom är ju min lilla familj :)
Klart det luktar! :) Oberoende hur många gånger man städar kattsandslådan så finns det ändå en speciell lukt i de hem som har katter, men det betyder inte att det luktar illa.
Sen brukar det lukta bajs direkt efter att kissen har bajsat. Visst kan man ta bort det direkt efteråt men lukten sitter kvar en stund, precis som med människor som just har varit på wc. ;)
Sen har katter sin egna speciella lukt precis som människor. Klart att det luktar då lite annorlunda hemma hos kattägare och sen luktar det även annorlunda hos dem som har hund eller marsvin osv. Vissa gillar inte alls lukten för de är lite överkänsliga medans andra reagerar inte alls. Vad är det som är så konstigt med det? De får väl tycka som de vill. ;)
#23 hemma hos mig luktar det väldigt väldigt sällan illa när katterna varit på lådan och bajsat. Det luktar bara illa när de är dåliga i magen :) Väldigt skönt tycker jag då jag haft mycket problem med det tidigare innan jag hittade mat som fungerar!
Mvh Linn
#24 Men knappast att deras bajs inte luktar något alls? Du kan inte övertyga mig att bajs inte luktar alls. :) All bajs brukar lukta oberoende. Sen kan den lukta väldigt illa och stark och då är ju något fel.
#25 alltså, jag brukar inte stoppa näsan i bajset och lukta ;) Men det luktar inte illa i badrummet när de bajsat iaf. Möjligtvis att det luktar lite bara i själva lådan men inte mer än så. Förr när dom åt mat dom inte tålde stank det i hela lägenheten. Så det är en enorm skillnad.
Mvh Linn

Jag var hemma hos en dam med några katter och varje gång katterna bajsade, så tände hon ett par tändstickor inne i badrummet, en i taget och lät dem brinna ut. Då tog det bort bajslukten tämligen omgående. Hon hade ett jätteförråd av tändstickor 😃 Det fungerade faktiskt.
Här luktar det inte katt öht om man frågar mina gäster. Klart att det inte luktar hallontårta när dom har gjort nr2 i lådan i hallen. Men det är ju bara just precis då.
#27 Kanske man borde införskaffa tändstickor och gå ut i hallen och bränna av ett par stycken när dom har vart där ;)
#22 Det är likadant för mig :) katterna för mig är det bästa som existerar på denna jord.
Jag har aldrig trott att själva katten luktar blää, men har dock fått för mig att innekatter luktar blää.. Fast det är för att både mina föräldrar, min mormor och flera kompisar har innekatter och hos alla dom luktar det blööääääh!! Åker inte ens till varken mina föräldrar eller mormor längre för det luktar bajs!!
Men också lärt mig att det är för dom inte städar ordentligt och inte ger dom spec bra mat.
Har aldrig någon sagt här faktiskt… Har lavendel i min kattsand… Svindyr tycker jag den är men det luktar gott. Tycker dock att kattlådor kan lukta skitäckligt hos många faktiskt
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Har man bra klumpbildande sand o gör rent som jag flera gånger/dag så luktar det inte katt. Däremot så har jag kattungar nu o de kan äta sanden då de är små så nu har jag icke klumpbildande sand (miss cat) o luktar äckligt av förklariga skäl. Går ej att få riktigt rent, svårt få med allt det kissiga så då luktar det. Skönt när jag kan gå tillbaks till Everclean 🙂
Däremot så luktar ju katt ingenting tycker jag, inte som hund liksom.
Fick höra av min bästa vän att jag är sjuk i huvudet som hellre ville åka hem och gosa med min katt och kolla på den nya kattlådan efter att ha varit bortrest i en vecka än att tillbringa tid med min familj i Stockholm… Fast sen stannade jag i Stockholm iallafall, men jag längtade hela tiden hem.
Har också fått höra kommentaren "den som sätter katter före människor är det nåt fel på" ett flertalet gånger, kanske inte direkt riktat till mig då, men det är klart man tar åt sig.d
Muffe går före allt, och han är den enda som jag verkligen kan älska fullt ut, så är det bara… <3
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
#33 Sådär är det ju alltid bland folk som inte gillar djur… Jag håller med dig, är hellre hemma hos djuren =)
Är också helst hemma med katterna :) trodde jag skulle sakna ihjäl mig när vi åkte till Grekland en vecka..
Är helst hemma om jag ska vara med någon också, dom får komma hit för jag vill inte vara ifrån älsklingarna (som ni alla förstår är katterna?) ;)
Skönt att höra att det inte bara är jag och sambon som låter hela vår värld kretsa kring katterna. Vi vill inte åka på semester och sånt för att vi inte vill att katterna ska vara ensamma och inte litar på någon tillräckligt för att låta dom bo med katterna när vi är borta. Skulle dö om de hände dom något 😮
Men det kan man ju inte säga till folk.. då tror dom ju man är sjuk i huvudet… 🤫
#36 nä inte sjuk i huvudet… men kanske lite för överbeskyddande… Jag har inga problem att åka bort från mina djur för jag litar på att mina djurvänner kan passa dem, men trivs bra hemma med djuren.
#37 Vi trivs bäst hemma och ena katten är skygg för alla andra än oss så vet att han skulle må dåligt… Men ja jag är väldigt överbeskyddande :)
#38 inget fel i det sålänge man själv är nöjd… =) Min ena hona är likadan men hon mår inte dåligt när vi är borta några dagar… men man gör ju som man själv vill… åker mest bort ett tag för barnens skull
Min kisse har ingen låda, så ne hon kan inte lukta äckligt.. och enda stället de är hårigt på är mitt rum då hon sover där.. annars är hon mest ute så här ska ingen komma å klaga:D
#39 Ja det är klart, hade jag haft barn skulle jag helt klart gjort saker med dom men nu är det katterna som är mina barn hehe ;)
#41 😉
Jag är också hellre med mina katter än någon annan. Just nu är jag i sthlm och hälsar på en vän. Saknar ihjäl mig efter mina gosingar. Kan inte ens sova! Haha! När jag hade lämnat dom hos pappa så började jag nästan grina när jag öppnade dörren hemma och ingen kom och hälsade på mig.