Toxoplasmos viruset
Jag har levt med katter i 14 år och undrar då hur stor risken är att jag skulle få toxoplasmos viruset nu? Borde jag inte haft det redan och i så fall är immun mot det? Vi har 10 kattungar och 3 vuxna katter här hemma just nu och jag rör inte kattlådan. Rädd att få det nu när jag är gravid.
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!
De behöver ju inte komma från katterna utan även dåligt sköljda grönsaker och rått kött
jag hade nog pratat med barnmorskan om det men de avråder gravida att hålla på med kattlådorna så du ska nog hålla dig undan dem i alla. Och om man är gravid och är orolig över sånt (vilket väldigt många är) då är man noga med allt man beställer inte in sitt kött medium utan tar den well done och man sköljer alla frukter. Det skadar inte att vara försiktig tvärt om! :)
/Emilia

Om du rensar lådan en gång i veckan,använder händerna istället för spade och sen slickar händerna rena och dina katter just då utsöndrar toxoplasmos så finns det en risk . Med vettiga hygienrutiner är risken obefintlig. Är du orolig be din BM om att få ta ett blodprov.
Stolt ägare till tre La permer
#3 fast då borde ju ingen ha det för jag tvivlar ju på att de finns folk som gör så. Det finns ju de som blivit smittade jag hörde att risken är större om man har utekatter jämfört med innekatter men de finns ju hos båda i alla fall och speciellt hos kattungar. Sen vart jag läst det minns jag inte men de var för ca 1 vecka sedan kanske :)
/Emilia
Alla gör ju som dom själva vill men jag skulle ta det säkra före det osäkra :) om de finns möjlighet att någon annan kan göra det men överlåt det då och om du måste göra det så var noga med hygien och undvik så ofta det går :)
/Emilia
1 % av kattbajset innehåller toxoplasma som är en parasit inte något virus. Här kan du läsa mer. På SVA hemsida står det inget om det så risken är inte överhängande.

Ja, katter kan bära på toxoplasmos, men problemet med de som gör det är inte kattlådan, utan att smittade utekatter bajsar i trädgårdsland och på gräsmattor, ställen som man sedan tar grönsaker och frukt från.
Dels för att katter måste fånga egna byten för att överhuvudtaget få i sig parasiten, och risken är relativt liten även då, dels för att bajset måste ligga ett par dygn för att det ska smitta. Och även en katt som en gång blivit smittad kommer inte sprida den hela livet heller.
På tiden man smittspårade toxoplasmos hittade man inte ett enda fall där folk hade fått det från kattlådan om jag minns rätt, utan det kunde alltid härledas till dåligt sköljda grönsaker eller kött som inte blivit helt genomstekt.
Att läkare och barnmorskor råder en att sluta rensa kattlådan själv – eller till och med råder en att göra sig av med sina katter! – är på grund av gamla myter, som har upprepats så länge att de blivit till sanningar som inte ifrågasätts.
Okej, jag trodde det bara kom från katterna inte från mat och sånt. nu äter jag inte dåligt stekt kött och sköljer alltid av frukt och grönt så det är ju tur :)
Ska fråga min barnmorska nästa gång jag är där och ta prover mot det och se :)
Tack för alla svar :)
Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!