Min katt har feber
Jag har en bruntabbymaskad hankatt (kastrerad, vaccinerad, försäkrad) som är 50% Siames och 50% Devon Rex. Verkar som att Siames-generna är mer dominanta för han liknar mest en Siames.
Den senaste månaden har jag märkt att han börjar byta färg på nos och tassar från brunt till rosa. Jag har läst att Siamesens färg är temperaturberoende och att detta kan vara ett tecken på en infektion i kroppen. Stämmer det?
De senaste dagarna har han blivit väldigt varm och slö. Han äter och dricker och busar korta stunder. Men han orkar inte vara vaken så länge och jag märker att han är trött. Det som oroar mig mest är hans kroppstemperatur. Jag har ingen termometer men jag känner att han är betydligt varmare än normalt.
Jag ska självklart ringa veterinären. Tänkte bara höra om någon av er här inne har något klokt att skriva? Kan jag göra något mer för honom innan han kommer iväg till veterinären?
Kolla tempen på honom…
Det går inte att avgöra om en katt har feber eller inte utan termometer. Skaffa en digital och snabb febertermometer så att du säkert vet om han faktiskt har feber eller inte. Återkommande feberperioder kan vara tecken på allvarlig sjukdom.
Sajtvärd Katter iFokus
Ok. någon speciell för katter eller fungerar en vanlig?
#3 Det går säkert bra med vilken digital febertermometer som helst, men jag köpte min i en djuraffär.
Sajtvärd Katter iFokus
Det går bra med en vanlig!
Däremot så kanske du behöver hjälp o hålla om du ska tempa en katt.
Köpte en termometer igår kväll. Lyckades inte ta tempen då han var lite piggare på kvällen. Vi beslutade att avvakta tills idag .
Idag på morgonen lyckades jag ta tempen och den visade 37,7. Han är mycket mer alert nu, så jag antar att all vila och sömn gör honom gott. Han känns inte lika varm nu heller. Kanske var det bara dem varma dagarna som varit nu som gjorde honom matt.
Eftersom läget inte är akut så kommer jag vänta med att bege mig till veterinären tills på måndag. Vill helst inte åka in på helgen om det inte verkligen behövs.
Han har med andra ord inte feber, utan är svarare kall. mellan 38-39 ska en katt ha i temp. Min hade 37,3 och då var han redigt sjuk och fick akut avlivas. Så åka in är nog bra, för det är hur som helst inte normalt.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Mellan 38-39,5 är normalt. Så forstätt att försöka tempa honom under dagara, gärna ett par gånger per dag. Stiger det över så är de ju inte så bra. Men som du sa kan de mycket väl vara värmen som gjorde honom slö. Se till att han dricker mycket :) Håll svalt inne genom att dra för persienner om du har så att solen inte steker på fönstren och om du kan skapa korsdrag så sval luft kommer in. Lycka till med kisse! :D
Vad som är normal kroppstemperatur för en individuell katt är svårt att säga om man inte har tempat den tidigare. 37,7 kan vara normalt för just den här katten. Den har iallafall inte feber just nu. Fortsätt tempa morgon och kväll och se om tempen förändras något.
Väg katten också regelbundet (dock inte varje morgon och kväll) för att hålla koll på eventuell viktnedgång.
I övrigt kan man väl säga att så länge katten äter, dricker och går på lådan normalt brukar det inte vara direkt akut.
Sajtvärd Katter iFokus
Ja självklart är alla individer. Menade mer på att det inte är någon direkt fara om kissen skulle ha runt 38 då dom ligger högre än oss i temp :)
Som du sa #10 så kan katter precis som oss människor ha olika normaltemp.
Åh tack för tipset om vägning. Det hade jag inte tänkt på.
Kommer ta honom till veterinären i veckan även om han mår bättre. Färgförändringen på tassar och nos oroar mig.
#12 Ja, mask-färgen är temperaturkänslig och en omönstrad maskad katt som har t.ex. en ögoninfektion kan få ljusa "glasögon". Likaså kan kroppspälsen bli mörk om katten rakas (och därmed blir kallare), så färgförändringar kan ha naturliga förklaringar också som inte behöver bero på sjukdom.
Sajtvärd Katter iFokus
Pigmentbortfall kan katter få. Det i sig är ofarligt. Sedan vad det beror på kan jag inte uttala mig om.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Nu vet ju inte jag hur det är med mörknosade katter då min sjukling var röd och hade rosa nos. Han blev hur som helst blek om nosen, tandkött och trampdynor när han var så lågtempad som 37,3. Akut blodbrist löd diagnosen.
Hur ser din vän ut i tandkött, trampdynor och nos? Han är inte blek?
Han är inte blek. Han har tappat pigment och är nu rosa istället för brun som han var förut.
Säger som #10 kolla tempen och väg på din katt nu när den är piggare så du vet vad som är "normalt" för just din katt. Då vet du om den senare har feber eller inte! Och så är katten van att bli tempad!
#16 Skönt att höra.
Tänkte bara uppdatera med utvecklingen.
Han mår som vanligt igen så vi avvaktar med veterinären då jag vid samtal fick höra att pigmentförändringen förmodligen inte var något farligt.
Vi håller honom under lite extra observation nu här hemma för att så om han blir sämre.