När para honkatt?
Jag vill börja med att understryka att jag inte är honkattsägare utan frågar av intresse och nyfikenhet. Verkar som att endel tycker det är okej att para en 10 månaders medan andra väntar till 2 år? Vilka tester bör göras på honkatt respektive hankatt före ev parning? Har läst någonstans att korthår är okej att para tidigare än långhår, varför? Hur ofta och länge löper en honkatt?
Mvh Ellenfyrkant
Beror på ras men på mina raser, Sibirisk o Norsk skogkatt så vill jag de är närmare 2 år för första kullen då jag inte vill att barn ska ha barn. Visst kan de säkert få kull tidigare men jag vill de ska vara lite mogna i huvudet också o få vara just barn ett tag. Däremot parar en del dem mycket tidigare.
Mina honor löper ca 1 v i taget o varannan vecka, en med 2 v emellan mm. Sedan har de ibland uppehåll från löp också beroende på säsong. De börjar ofta löpa då de är ca 8mån.
Det beror på vilke kattras du har vilka tester som ska göras. Det finns olika häsloprogram för dessa.
Tycker det är individuellt men inte tidigare än 1år. då har alla viktiga hälsotester hunnit göras tex hcm scanning gör de flesta raser innan avel. Mina bengaler löper ca varannan vecka året om.