Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3800 ggr
IceJossan
0

Jättelös mage - nya idéer?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 4 katter hemma (3 jourkatter). Ena jourkatten är mycket skeptisk till människor och jag får inte komma nära henne. Hon är jättelös i magen sedan över ett halvår tillbaka. Jag har hittills inte lyckas få bukt med det. Lite listad info om behandlingar och situationer:

• Jag får inte komma nära henne, än mindre fånga in henne, och alltså inte behandla henne genom att stoppa något direkt i munnen på henne eller kleta på henne. Det går inte.

• Hon äter inte om en dörr i lägenheten är stängd, för då är nåt fel, så jag kan inte separera katterna.

• FortiFlora funkar inte.

• Stomax funkar inte. Ska ges i 3-15 veckor. Enligt veterinär kunde jag sluta efter 1,5 vecka eftersom det inte blivit någon förändring då.

• Hon älskar blötmat, alla sorter, det är det hon ätit det senaste halvåret.

• Hon äter inte Orijen eller Carnia Lynx torrfoder. Hon har i tidigare jourhem ätit Royal Canin blandade sorter och mycket Kitten 36 eftersom det jourhemmet nästan jämt hade kattungar. Hon hade extremt dålig päls redan då, stora filttovor.

• Hon äter inte Specific FRD (torrfoder) som jag av erfarenhet vet är väldigt effektiv mot diarré.

• Hon gillar inte kokt kyckling eller kokt fisk. Smakar men går sen hellre hungrig.

• Hon gillar Royal Canin Sensible och Babycat (de får det som godis) men hon har sen igår börjat kräkas av det.

• När jag testade Specific FIW (blötmat mot diarré) så blev det ännu värre. Sen dess rinner det ur baken på henne, brunt vatten.

• I blötmaten har jag försökt utesluta fisk, enbart gett nötsmak, bara gett Mjau, bara Whiskas, när jag provade Pussi blev det bajsbomb på badrumsgolvet av osmält mat som bra nära exploderat ur henne.

• Hon äter inte Specific FRW (blötmat med mycket fibrer i om det är det som krävs) som ska ha samma verkan som den torra FRD som jag nämde ovan. Hon äter ett par tuggor en gång om dagen, inte mer. Går hellre vrålhungrig.

• Jag har sett spolmask i det som runnit ur baken på henne när hon inte hunnit fram till lådan. Hon fick ½ tablett Milbemax för snart en vecka sen. Maskarna som kommer ut är döda.

Hon är hemsk i pälsen, det har gon varit så länge jag träffat henne (i över 2 år). Det blir som dreads nästan fast inte riktigt eftersom hon är korthårig. Hon har inte så mycket ork heller. För snart ett år sen dog hennes självsfrände till vän i FIP och sen dess har hon inte haft likadan livsglädje alls, även om hon har sina stunder då hon gosar och busar med de andra katterna. 

Hur sjutton ska jag gå vidare? Jag behöver hjälp och idéer!

IceJossan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser hon ut i pälsen. Ett kort tag var det bättre, när hon fällt de tovade "kakorna", men sen har det blivit värre igen.

[Iyen]
1

Vad säger veterinären i dagsläget? 😕

Josefa
0

Skicka lite av bajset och på test för parasiter eller ta med det till veterinär. 

Jag har en donna här hemma med känslig mage. Hon funkar bra på Pro Plans Delicate.

IceJossan
0

Det sista är att jag ska prova Specific FRW i ett par veckor iaf. Men hon äter ju inte :(

IceJossan
0

#3 Kan man ta av det som är i lådan, trots att hon delar låda med 3 andra katter?

JohannaEkroth
0

James Wellbeloved torrfoder då? http://wellbeloved.se/kattfoder/torrfoder/kalkon-ris/adult/

Riset som är bindande och bra mot dålig mage och kalkon som också är lungt för magen och smakar mer än kyckling för kräsna katter.

Hade problem med en kille och JW var det enda som funkade på honom.

JW har också utan spannmål: http://wellbeloved.se/kattfoder/torrfoder/kalkon-gronsaker-utan-spannmal/

Finns även blötfoder: http://wellbeloved.se/kattfoder/vatfoder/kalkon/adult/

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JohannaEkroth
0

Jag skulle försöka ta henne till veterinär, söva henne så att de får raka henne, när magen blivit bättre. Men allt kan ju bero på stress också; dålig mage, skivig, päls som gärna tovar sig, orkeslös, deppig.

Blötmat, får hon de någonsin ur burk? Kan inte vara metallallergi.

Kan ju faktiskt vara någon form av allergi. Har du försökt utesluta några ämnen helt?

IceJossan
0

#6 Det har jag inte testat. Ska se vart jag kan köpa det.

Problemet är ju också att jag har 3 andra katter som jag absolut inte vill ska äta sån mat.

Och så känns det som om hon inte kommer kunna bli av med problemet utan drastiska åtgärder. Foderbyte tror jag inte kan få den säkert extremt irriterade/inflammerade(?) tarmen att läka, utan hon måste ha hjälp av nåt först. På nåt jäkla vis :/

JohannaEkroth
0

Fast jo, skonkost. Min dåvarande kisse fick blodiga diarréer av Hills som gick över när vi bytte till JW.

JohannaEkroth
0

Här är en anledning varför JW är så bra för känsliga magar: Källa: http://wellbeloved.se/kattfoder/vanliga-fragor/

Jag har noterat att receptet innehåller cikoriaextrakt, vilka fördelar har detta?

Plantan cikoria (Cichorium ingybus), är en medlem i familjen korgblommiga växter. Meningen med att tillsätta cikoriaextrakt är för att underlätta matsmältningen. Cikoria är en naturlig källa av Fructo oligo saccarider, en prebiotika som hjälper tillväxten av nyttiga bakterier i tarmarna. Detta underlättar i sin tur matsmältningen och upptagningen av näringsämnen. Slutresultatet är att katten får större nytta av den mat som den äter och bidrar också till att bibehålla en frisk och effektivt matsmältningssystem.

IceJossan
0

#10 Ska testa det. Hoppas att det funkar! Hon har ju varit sån här i minst ett halvår.

IceJossan
0

Kan man ta avföringsprov från det hon gjort i lådan trots att hon delar låda med 3 andra katter?

Josefa
0

#13 Det tycker jag borde kunna gå. 

Min Nelly funkar bättre på Pro plans delicate än på JW. Det är ungefär samma ingredienser. Men Delicaten har högre halt av både protein och fett.

[Annamaja27]
0

Är hon utredd av veterinären?

annzoo
0

Har du uteslutit mask, parasiter mm tex vanlig mask, tritricomona och giardia?

i och med att hon haft diarre i 6 månader hade jag tagit henne till veterinären för bla uppvätskning och utredning. Kanske ni kan få något lugnande av veterinären att ge så ni får tag på henne…

IceJossan
0

Hon är inte utredd hos veterinär mer än att jag bollar idéer med en veterinär. Hon dricker bra men jag får inte känna om hon är uttorkad. Hon har spolmask, som sagt, vilket jag absolut inte trodde eftersom hon varit innekatt i 6 år, men nu har jag sett det och hon har fått första tabletten för en vecka sen. Jag har undvikit att ta henne till veterinär just pga att hon är så rädd för närkontakt och att jag nu kommit henne närmre än vad någon annan gjort på 6 år, har hoppats att det kan räcka med rådgivning med veterinär. Det är liksom ingen som jobbat med henne alls.

Uppkatten
0

För många år sedan hade en kamrat till mig en hittekatthona med stora magproblem. Inget foder verkade fungera. Avmaskning gav ingen effekt på den dåliga magen o s v. Jag pratade med min dåvarande granne som var veterinär och hon sa att man ibland behöver behandla dåliga kattmagar med antibiotika för att få ordning på dem. För mig låter det lite "bak och fram" - jag tycker att antibiotika kanske snarast skulle GE dålig mage…?! Men det kanske ändå är något som du kan diskutera med din veterinär (d v s huruvida det skulle kunna gagna katten). Min kamrats katt blev dessvärre ihjälkörd innan de hann testa antibiotikabehandling… därför har jag inga ytterligare erfarenheter kring detta.

Är ju också svårt att få i en skygg misse antibiotika…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

IceJossan
0

#17 Ja, jag har faktiskt diskuterat detta med min veterinär. Det är i så fall Ronaxan som kan hjälpa. Ska ta upp det med henne igen!

Djurälskaren87
0

Började detta i samband med att hennes bästa vän dog? Kanske hon efter de kände sig orolig/otrygg/ stressad och magen fick ta stryk.. Kan vara någon bakomliggande orsak.. Tvättar hon sig och sköter hygien i övrigt? Jobbigt att få bukt på känslig mage med diarré när hon är kräsen. Men hoppas antibiotikas hjälper?

IceJossan
0

#19 Jag är väldigt osäker på när det började. Under ett halvårs tid har 8 katter som delat lådor kommit och åkt (jourkatter) så jag hade svårt att veta vem eller vilka som var dåliga i magen.

Hon tvättar ansikte, bröst och framben bra, men resten av kroppen tvättas dåligt eller inte alls.

Hon är ju en rättså nervös katt, inte en trygg tam katt utan hon känner att hon konstant måste hålla koll på mig om hon är i närheten när jag går förbi/kommer nära..

Djurälskaren87
0

Har hon sen hon kom till dig varit dålig med att sköta nedre hygien eller kom de i samband med diarréerna?

AgnetaB
0

Om du ska ta prov tycker jag du ska kontakta de du ska skicka provet till för de vet ju bäst. Det gjorde jag o avföringen fick ej komma i kontakt med sanden för isof fick man ta inuti liksom. Jag tog en halv papptallrik o la fram o passade på kissen men det kanske inte du kan. Mina var ej jättelösa men har för mig det var svårt om det var för löst o få bra prov.Tycker du ska kolla för allt som  Giardia,  Tritrichomonas foetus, Koccidier mm.

Vid dålig mage kör jag kokt fisk o kyckling, lamfärs, ev morotspure.När magen är bättre (tagit ca 1mån då ger jag RCs Gastro Intestinal både blöt o torr o har funkat med alla mina, ena gången en kattungekull.Samtidigt i början ges Diarsanyl, Pro-Kolin mm.

Mina kollades o hade ej mask o är ju stor skillnad på mina katter o en jourkatt förstår jag men så gör jag iaf. Svårt om de ej äter det de måste äta dock.

At hon är dålig i pälsen hör väl ihop med den dåliga magen antagligen då den ej tar upp någon näring.

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Katt/Parasiter/?lid=25122

IceJossan
0

Hon var fruktansvärt i pälsen redan närbjag träffade henne för första gången hos en kollega för 2 år sen. Det är möjligt att hon var lös i magen redan då, jag minns verkligen inte när det började :/ Jag har haft henne sen mitten av februari 2012. Ok, jag ska höra med dem då!

Cremello
0

Morotspuré är ju en klassiker som många katter dessutom gillar.

emjon
0

Lilla gumman det måste var jobbigt för henne att vara så dålig i magen hela tiden.  

När jag läser allt du skriver så får jag känslan av att hon är mycket otrygg. Hon har varit i annat jourhem tidigare vad jag förstår och hon har mist sin kompis. Mycket olika foderbyten kan ju också bli ett problem i sig och svårt när man inte riktigt vet utan bara kan gissa. 

De gånger jag har fått hand om kissar med magproblem har jag givit RC Gastro Intestinal Veterinärfoder och det har hjälpt. Din kisse älskar ju blötfoder och detta finns i små påsar och även torrfoder. Visserligen blir det ett foderbyte igen men kan kanske vara värt att prova.

Diarsanyl som skrivs om ovan gav vi till hunden när hon var ordentligt magsjuk och det hjälpte bra.

Blir hon inte bättre så är det nog hög tid med veterinärbesök ändå så du får svar på om det ligger någon sjukdom bakom.

Hoppas du hittar rätt hjälp för lilla kissen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

IceJossan
0

#25 Ja hon är helt klart en väldigt otrygg katt, men jag upplever henne inte som direkt stressad. Men om hon är en väldigt känslig katt så kan det räcka för att få stressmage.

Diarsanyl är inte att tänka på eftersom jag inte kan blanda det i maten, tyvärr, annars har jag redan en "ifall att-tub" med sånt.

Nu har jag fått henne att käka fisk, så nu är det torskkok flera gånger om dagen här. Hoppas att det kan hjälpa, ser dock ingen skillnad än men det har bara gått 3 dagar.

Ska kika på RC GI! Jag har dock testat både speciell diarré-mat (som det blir ännu värre av) och fiberrikt bantningsfoder som har bra effekt på lösa magar men som hon vägrar äta. Men RCs blötmatssorter brukar ju katter slåss om så det kanske suger till fröken kräsen!

IceJossan
0

Hon går på kycklingdiet nu eftersom det blev fullkomligt omöjligt att hålla de 3 andra katterna borta från fisken så de vägrade äta annat än fisk plötsligt. Det är mycket lättare med kyckling.

Ingen förändring i avföringen (har ju dock bytt mat en gång mitt i som sagt…) men jag upplever henne piggare och gladare! Hon busar med laserpricken och småprylar och gosar med de andra katterna - det har hon inte gjort på länge!

[AndreaPirlo92]
0

har du testat hills i/d?

IceJossan
0

#28 Nej, men jag har den i åtanke om inte kycklingdieten kan lugna magen. Måste ha lite tålamod först och låta det ta sin lilla tid innan jag testar nytt.

[AndreaPirlo92]
0

Ok. För annars rekommenderar jag Hills i/d! Funkar ALLTID på mina katter.

sagan
2

James Wellbeloved har mjukmat också. Väldigt lite tillsatt och Lamm (vilket ska vara skonsamt för magen) är något som du kan prova. Men funderar lite på om hon kan ha IBD. Om nu inte masken är huvudorsaken till problematiken http://www.peteducation.com/article.cfm?c=1+2122&aid=304

Vad gäller masken skulle jag se till att avmaska med banminth istället för Milbemax. Spolmasken har en levnadscykel på 21 dagar och då bör man avmaska med 14 dagars intervaller i alla fall en tre till fyra gånger om hon fortfarande har dem.  Milbemax tar både spol och bandmask. Det är bättre att avmaska mot bara den masken dem har så masken inte blir resistent. 

Katter som har levt ett hårt liv kan det ta tid att få bukt med själva maskangreppet. Och masken kan ju ha en påverkan på päls, mage och mående i allmänhet.

IceJossan
0

#31 Hmm, okej, ja masken lär hon ha kvar. Då får det alltså vara värt att ge henne blötmat med maskmedel i, eftersom jag inte kan få i henne det på annat sätt än i maten.

sagan
0

#32 Jag skulle satsa på en ordentlig avmaskning till att börja med. Med tanke på att hon verkar ha mask än. Och två år med mask kan vara resultatet av det du ser också. Bäst att börja med en sak i taget. 

Lycka till!

IceJossan
0

Tack! Hoppas det hjälper! Det kanske är därför hon är piggare och mer lekfull nu, rätt mycket av masken lär vara ur magen nu! Även om det kläcks mera ägg.

sagan
1

Ja dem brukar må bättre när parasiterna inte är så många och äter upp all näring dem får i sig. Hoppas att det bara är det som orsakar hennes problem. Då det är det enklaste. 🙂

AgnetaB
0

Om det nu ej beror på mask så skulle jag ej avmaska för det är ändå ett gift man ger o har hon problem med sin mage o därför är som hon är så förstör det bara.jag trodde en av mina hade mask men tog prov o var inte därför o nu efter skonkost som jag skrev om är hon bra.Skulle med andra ord börja med ett prov på olika saker.

Sedan vet ju du också att man ej ska hatta hit o dit med foder(säger ej att du gör) men måste få ta sin tid om man ger skonkost o sedan kanske super försiktigt börjar ge tex RC gastro intestinal.Detta kan ta över en mån o då har mina ej varit så dåliga som din troligtvis.

IceJossan
1

#36 Fast jag har sett spolmask i hennes bajs så det vet jag att hon har.

grodprinsessa
0

min första tanke är att det absolut kan lugna sig om hon blir av med masken. Pappas katt kom till honom full i mask, taskig päls osv. Men när han fick avmaskat honom (vilket fick göras många gånger för att bli av med skiten) och slutat med blötfodret Så stabiliserade sig magen. 

Min känsla är också att för många foderbyten och så under kort tid kan ju knappast vara snällt mot magen. 

Sedan, morotspuré, barnmat UTAN ris och spannmål, och kanske om du kan få i henne lite vom? Bakteriefloran i magen lär ju vara urkass och den kan du bättra på genom att katten äter exempelvis vom.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

IceJossan
0

#38 Ja den är säkert helt i botten. Men hur sjutton ska jag få i henne sånt… Ska jag köpa färsk och var finns det i så fall? Torkad vom nosar hon knappt på ens när hon är utsvulten. Hon har inte ätit kyckling i en vecka ens men hon har redan tröttnat. Men jag tror att hon äter torrfoder också, det skulle jag tro i alla fall. Jag har ingen möjlighet att servera mat på bestämda tider så att hon inte kan sno de andras mat, för jag är hemma på så oerhört obestämda tider.

sagan
0

Laborera inte allt för mycket innan du sett om avmaskningen ger resultat först. Så fortsätt ge maten hon äter och avvakta. Är det masken som gett besvären kommer det ge med sig i sinom tid. 🙂

grodprinsessa
0

#39 jadu… men det finns ju medicin på apoteket att stabilisera magen med också. Det mår ju inte dom andra dåligt av heller tror jag. 

Är hon undernärd tror jag knappast du behöver oroa dig om hon snor andras mat.. mer än för deras skull då XD

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

IceJossan
0

#41 Det är ju det att jag inte kan ha henne på diet när hon äter av de andras mat som måste stå framme. Det enda på apoteket jag kan ge henne är FortiFlora och Stomac och det funkar inte på henne. Allt annat är sånt man måste ge direkt i munnen, t.ex. Canicur, och det är omöjligt med denna katt eftersom det inte går att ta i henne, än mindre hålla fast henne. Hon blir helt hysterisk och hugger vilt, om man väl lyckas få tag på henne. Så det är inte ett alternativ ens.

gmyra
0

Hur har det gått med kissen?

Rafflan
0

Om sitter och hela tiden har koll på allt som händer tror jag problemet är stress relaterat :/