Kattunges päls
Hejsan jag har sökt överallt men hittar inte det jag söker Hur gamla är kattungar när dom byter bebispäls till vuxenpäls? Eftersom min kattflicka ( lucky) är en hitta katt och jag inte har någon som helst erfarenhet sen tidigare på katter vet jag inte hur gammal hon är. Min sambo har haft många kattor innan och säger att hon inte kan vara så gammal Max 8 veckor och veterinären sa att hon är 10-12 veckor och det kan inte riktigt stämma för mim tjejkompis har en unge på 12 veckor ungefär och den är dubbelt så större än lilla lucky väger ju en hel del mer än lucky. Vi vägde lucky igår hos veterinären och då vägde hon 0,58 gram och för mig känns de lite eller är de bara jag?

580 gram menar du nog och det är inte så mycket nej. Jag tror inte heller hon är mer än max 8 veckor. Kanske 6-8 veckor. Hon skulle behöva en vuxen katt som kan agera kattmamma åt henne. Vad ger di henne för mat? Hon kan även behöva avmaskas och vaccineras om det inte redan är gjort. Lycka till med henne!
Här finns en viktkurva på normal och genomsnittlig tillväxt hos kattungar, även om det naturligtvis alltid finns stora individuella variationer beroende på t.ex. anlag:
http://migrated.ifokus.se/uploads/b77/b7724c2ed36e548ce1796ac31c55af29/tillvaxtkurva.pdf
Är det en hittekattunge är det också ganska troligt att kattungen faktiskt är äldre än hon ser ut och att den låga vikten beror på dålig näring och dåliga uppväxtvillkor.
Sajtvärd Katter iFokus
#2 ja jag menade det blev lite fel i tänkandet =) ja jag tänkte de oxå men har ingen som har katt och är med henne så ofta som jag hinner hon äter en special kost nu eftersom hon är lös i magen den maten heter gastro intensivas som jag fått av veterinären ja avmaskad är hon gjorde jag samma dag jag hittade henne och hon hat fått stronghold oxå på grund av öronskabb så jag behöver inte avmaska henne igen nu på ett tag. Hon ska på besiktning när hon är helt frisk och hon har bra avföring och samtidigt som de blir hon Vaccinerad =) #3 okej tack så mycket =) aha okej men hon är väldigt ostadig oxå som bebisar är och jag tycker hon är extremt liten om man tittar på andra. Men ja växten och de kan ha och göra med att hon varit ute men inte så extremt mycket? Eller?
#4 Jo, tillväxten och hela utvecklingen påverkas enormt av undernäring. Att en hittekattunge väger hälften av vad den "borde göra" är inte ovanligt.
Veterinären kan ha gått efter hur kattungens mjölktanduppsättning såg ut.
Sajtvärd Katter iFokus
#5 jaha oj ja man lär sig något nytt var dag =) Jag vet inte hon kolla mest hur kroppen såg ut kolla bara snabbt tandköttet såg de ut som men jag vet inte. Kommer kanske snart att man kan sätta kläm på ngt så där ungefär hur gammal nu när hon får bra kost? Men hur känns jätte liten överallt vågar knappt röra vid henne tror hon ska gå sönder hehe=)