skaffa kattunge?
har lite frågor för att hjälpa en vän som vill skaffa kattunge.
det är klart att hon kan få adoptera en från ett katthem som är redo i augusti.
men då dom frågat henne om hon tänker försäkra katten (vilket hon ju tänker göra) så undrar jag mest om inte dom har nån form av försäkring (dolda-fel lr nåt sånt?) som man får ta över eller som gäller tills föräskringen man själv tar går i bruk (tänker på karensdagar och sånt)?
jag vill bara hjälpa henne så det inte blir samma tråk som det blev för min kattunge, hon var vaccinerad, besiktigad och chipmärkt, men förra ägaren hade ingen försäkring och jag försäkrade henne samma dag jag fick hämta henne.
men undrar sådär i efterhand om jag gjorde fel och inte borde letat vidare efter en som hade försärking ist då min kattunge vart sjuk från första början och försäkringen jag tog är ju helt meningslös i det här fallet.
doldafel försäkring är inget man tar över utan en försäkring som täcker medfödda fel som uppfödaren måste betala saknar uppfödaren en sådan försäkring måste de betala ur egen ficka om de räknas som doltfel. En kattunge kan man försäkra från 6v ålder och du kan försäkra den själv dagen innan du hämtar den om inte uppfödaren försäkrat den och du övertar försäkringen.
Hade din katt ett veterinärintyg som visar att hon var frisk?
Är katten sjuk redan vid leveransen (som inte upptäckts vid veterinärbesiktningen, utan visat sig först senare) är det ett dolt fel som säljaren alltid är skyldig att ersätta (oavsett dolda-fel-försäkring eller inte).
När det gäller andra uppkomna skador och sjukdomar är det ägarens (köparens) veterinärvårdsförsäkring som gäller. En del katthem har sina katter veterinärvårdsförsäkrade med försäkringar som köparen kan överta för att undvika karenstid innan den börjar gälla.
Sajtvärd Katter iFokus
jag fick med ett intyg att hon var frisk ja, men sen visade det sej att hon hade trichomonas och då hon vart dålig i magen sen dagen jag fick hem henne har inget gått på försäkringen :(
okej, så förhoppnignsvis borde katthemmet ha försäkring då, annars kan man tinga en kattunge och försäkra den själv redan nu?
#3 Då var det ett dolt fel som säljaren skulle ha ersatt dig för.
Sajtvärd Katter iFokus
har försökt det, hon har dock vägrat och sagt att det inte är hennes ansvar, finns mer att läsa om det här -> http://katter.ifokus.se/discussions/51af34f08e0e7455280003e3-hur-funkar-det-med-besiktning-pa-kattunge då jag hade en massa frågor om det i början.
#4 Fråga katthemmet ifråga om katten är försäkrad, hur de ställer sig till eventuella dolda fel och försök få katten försäkrad i god tid (om den inte redan är det) för att undvika karens.
Sajtvärd Katter iFokus
#6 Den du köpte katten av har fel, men se det som en lärorik erfarenhet och varning till andra. Man ska inte köpa katt av folk som inte vet vad ansvarfull avel och omsorg om katter är. Håller man sig till registrerade raskattuppfödare och/eller seriösa katthem är risken betydligt mindre att man blir lurad.
Sajtvärd Katter iFokus
Se till at försäkra katten minst 3 veckor innan den ska hem för då är den försäkrad för sjukom som uppkommer. Olycksfall gäller redan från första dagens om katten är försäkrad men man måste försäkra den en dag innan försäkringen börjar gälla.
Hellu, det är jag som är "vännen" som ska adoptera kattungen, har ringt och pratat med föreningen och jourhemmet och kattungen ska chipmärkas och friskhetskontrolleras en halv vecka innan jag får hem henne, hon är inte försäkrad sedan tidigare , är det bättre att vänta tills hon är chipmärkt och kontrollerad innan jag försäkrar henne?
Nej det är inte bättre så då det är 3 vekcors karens när det gäller sjukdom. Försäkra och för det högsta beloppet.
Okej tack för svar! Undrar också om jag behöver någonslags klartecken från djurhemmet innan jag försäkrar henne? Det borde väl inte dom några åsikter om? Jag vill ju ändå bara kattens bästa så den får eb försäkring så fort som möjligt!
#13 Jag hade inte brytt mig om klartecken eller något sont. Så fort katten är tingad och du har papper på att du tingat den kan du försäkra.
Jag får själv hem en liten tjej från ett katthem om 1,5v och jag försäkra henne dagen efter jag besökt och tingat henne för att ha henne fullt försäkrad när hon kommer hem. Jag har inte berättat det för katthemmet, men jag tror bara de skulle bli glada att man förberett för kattens hemkomst :)
Har försäkrat henne nu och människorna på katthemmet blev bara glada! :)