Återkommande kissproblem
Hej!
Har en fundering på om någon har något förslag på detta, har två katter och en av dom (har aldrig kommit på någon av dom) kissar "alltid" i ett hörn i vårat kontor. Senast hände igår natt. Har tre kattlådor just nu för jag introducerar peewee, så det är inte därför. Dom är kastrerade, hona och hane, så jag tror inte det är revirpinkande.
Katterna hade det bra i övrigt, kan som inte komma på varför det bara kissas där. Dom protesterar ibland när det är något, typ för dom ostädad kattlåda eller liknande, men det brukar ske på någon tidning som ligger på golvet eller så.
Tacksam om någon vet!
Testa att ställa en låda i det utsatta hörnet och se om det hjälper?
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Och vad har ni tvättat med efter olyckorna?
Sluta försök introducera peewee och ge dem finkornig doftfri klumpbildande sand istället. Samt flera lådor. Gärna en i hörnet på kontorer. Samt tvätta med såpa/diskmedel där det kissats och ha på ättika till sist så det neutraliserar ammoniaken i urinen. Om man inte gör det känner katterna att det luktar och fortsätter gå där.
Töm lådorna morgon och kväll om du inte redan nu gör det. Till 99% är det lådor katterna protesterar emot även om dem har gått på samma sand, låda under många år. Katter är renliga djur och till slut orkar dem inte med det som är fel och väljer då andra ställen som är renare. Tänkt att varje gång den/dem kissat så är det borta till nästa gång 😎Och då är det ju super med tanke på att dem är renliga av sig.
Vad för lådor man har är också bra att se över. Hur mycket sand har ni i? Helst 10 cm men gärna mer! Katter tycker om att gräva. Stora lådor som inte har huv är att föredra. Katter vill gärna ha flyktvägar, då en katt är ett ökendjur och gör sina behov där vilket innebär att den har 4 flyktvägar. Vi kan erjbuda tre om vi har öppna lådor. Lukten inne i en låda med huv är inte alltid angenäm. Vilket också kan bidra till att katten väljer bort. Backar där det ryms mycket sand är bra, billiga och funktionsdugliga. Rusta, Jysk, Biltema, Ikea har backar. Bara att åka runt och kika vilken sort som passar er och katternas behov bäst.
Lycka till!
Tycker peewee fungerar riktigt bra. Har just nu som sagt tre stycken, peewee plus dom två gamla lådorna så dom kan välja!
Jag har städat med en blandning av såpa+yes+vatten som jag har som spray i köket. Sedan har jag sprayat med piss off.
Vill gärna inte ha någon låda där inne, men man kanske borde testa det. Vi har två toaletter och en låda på varje, känns mest hygieniskt.
Vi har två gigantiska lådor med huv, mest för att en älskar att gräva och då menar jag gräva. Och en kissar gärna rakt ut. Vi fyller dom med rikligt med sand, kanske 15 cm.
Får kanske se till att bli ännu duktigare på att rensa lådorna. Tycker dock att det är svårt att se ett sammanhang många gånger till varför dom kissar där i hörnet.
För att det är renare där än dem har i lådorna. 😉Det är inte alltid man förstår, men för dem är det logiskt. Samt att ni inte fått bort lukten av ammoniaken kan vara en bidragande orsak.
Vad väljer dem för låda? Gillar dem sanden bättre men det bara finns två lådor kan det var ett problem också! Dem kan gå på pelletsen för det är renare än sandlådorna för stunden och behöver inte alltid betyda att dem gillar det.
En låda per katt och en extra rekommenderas. Har man inte det när det blir problem är det det första man kan prova.
Se till att rengöra med ättika i kontoret, piss off tar inte bort ammoniak lukten. Du kan även prova att ställa något där tillfälligt, kartong, kruka och så vidare om du inte vill ha låda därinne.
Du kan köpa backar som rymmer 45liter och då kan dem få gräva men slipper huven.
Fundera även på om något förändrats vid tillfället som felkissningen började. Bytt soffa, hemma mer, borta mer, mer liv och rörelse, ställt in peewee?
testa att sätt en matskål eller vattenskål där då om du inte vill sätta dit en låda. Katter kissar sällan där dom ska äta.
Jag har uppfattat det som att dom går på peeween ändå. Har ställt den kanske lite mer "lättanvänt" då den står i badrummet, där dom oftast går. Men kissandet började långt innan det, har bara haft den i några veckor. Så jag tror mer på att det är dom gamla lådorna som det är något med, och det är som du skriver att utan huv är det ju lättare att rensa med och lukten stannar inte kvar.
Jag testar peewee för att slippa ha så himla mycket sand överallt. Får dammsuga flera gånger i veckan. Men kommer att ha kvar dom gamla lådorna, ska inte bara ha den. Jag använder Cattia sand i dom vanliga lådorna och den gillas mycket. Tycker den är bland den bästa på marknaden.
Ska testa att rengöra med ättika. Har även hört att man ska ha desin.sprit, är det samma effekt? Ska även ställa dit något, men dom lär kissa ändå. Har haft någon tidning på golvet där inne och då har dom kissat på den istället..
(Man blir bara lite lätt frustrerad och har svårt att kanske se änden av problemet när det bara fortsätter. Dom är så duktiga annars med allt vad det nu kan tänkas heta.)
Svårt att säga vad som ändrades när det väl började, har haft problemet ett bra tag, det är därför jag frågar om mer tips och idéer. Har förstått så pass långt att dom klagar "som tusan" när dom kissar där och det har varit olika varje gång. Ibland över att vi har varit borta en helg, med kattvakt. Antingen tyckte dom inte om kattvakten eller att vi va borta. Och ibland kanske för att vi glömt att rensa någon gång för lite. Men tycker ändå att oftast hittar jag ingen orsak.
Är borta på semester nu så får testa allt detta när vi kommer hem igen. Katterna bor i lyx hemma hos mina föräldrar under tiden och där trivs dom riktigt bra! Där har dom då aldrig kissat på golvet.. 😉

Ett tips när det gäller sand är att köpa vanliga förvaringsbackar i plast, med hyfsat höga kanter (45-60 liter brukar vara lagom), och ställa in dem i var sin stor HOL från IKEA.
Såga upp öppningen i hörnet på ena långsidan och ställ lådan i andra änden, och så en matta som är effektiv på att samla upp Kattsand emellan. För att göra den extra sandsäker kan du även klä in den delen där kattlådan är med vaxduk eller plast, men lämna locket och andra delen fria för ventilationens skull.
Jag har gjort exakt så – eller ja, jag har skippat det där med vaxduk/plast – och jag behöver bara dammsuga någon gång i veckan om jag sopar upp utanför lådan varje gång jag rensar eller när jag ser att de har dragit ut extra mycket, samt skakar ur den där mattan ordentligt varannan dag eller så så att den inte blir mättad så att säga.
Visst, HOL kostar en del pengar, men för min del är det lätt värt det. Plastbacken jag köpte är däremot bra mycket billigare än vilken "riktig" kattlåda som helst, och bra mycket effektivare på att hålla sanden inne än till och med en huvlåda, och den har dessutom plats för mer sand så det blir grävvänligare för kissarna och sanden håller sig fräschare🙂
#7 Jag skulle inte sätta in en låda i en HOL innan katten slutat kissa fel. Eller ha huv på dem. Det kan vara så att den andra katten står och vaktar utanför vilket kan leda till stress för den som är innanför. Fler vägar att fly är bättre så länge felkissning pågår.
Är det du eller katten som gillar Cattia? Oavsett om katterna gått på samma sand och låda i flera år kan dem protestera mot både låda och innehåll flera år efter. Därför är det många som inte förstår när katterna börjar kissa fel. Hur luktar det i lådorna när du sätter näsa när du sticker in huvudet i lådorna? Skulle du vilja gå in där? För det är det katterna känner. Och du skriver att du oftast inte kan finna någon orsak alla gånger. Det tyder mer på missnöje med lådorna. både lådan, innehåll och placering kan vara orsaker.
Börja med att ta bort huvarna på lådorna. Byt i en låda till oparfymerad Classic sand. Självklart går dem på peeween om det är renast där. Men det behöver inte betyda att dem gillar det. Som jag skrev innan är katter renliga av sig.
Ytdesinfektion plus (apoteket) säger vissa fungerar mot kiss, sen finns det något som heter Scent Stop som också ska vara bra samt Dettol. Jag kör bara med ättika då jag tycker det fungerat.
Kan ni stänga till kontoret ett tag?
Lägg inga tidningar där du inte vill att katterna ska kissa säger jag bara….