Avmaskning kattungar
Hej, jag har 4 st kattungar på 3 veckor och 6 dagar. Jag undrar när och hur jag ska avmaska dem? Det står lite olika på olika sidor, så är beredd att få olika svar här. Men på ett ungefär? Vissa säger att en ska avmaska varannan vecka till de flyttar men det tycker jag låter väldigt mycket? Jag anser att en inte ska avmaska för mycket i onödan, men har förstått att kattungarna ska ha det ett par gånger (undrar just, hur många) innan de flyttar. Hur många gånger och när anser ni lämpligt.
Sen undrar jag om jag behöver ge medlet till ungarna eller om jag kan ge det till mamman så att det överförs via modersmjölken? Ungarna har inte börjat äta själva än så vet inte riktigt om jag vågar spruta in maskmedel i munnen på dem nu? Det är axilur för hund och katt jag har köpt, en stor flaska som räcker flera gånger och är till för att användas på kullar.
Kan tillägga att mamma katt avmaskades ca 1 månad / 3 veckor innan hon födde.
Tacksam för svar :)
Kan även tilläggas att kattungarna har skabb och ska behandlas med stronghold (selamectin) när de är 6 veckor gamla. På den för förpackningen står det att medlet verkar, förutom skabb, mot "vuxna stadier av spolmask", förebyggande mot hjärtmaskinfektioner" och "behandlar vuxna stadier av hakmask i tarmen".
Länk till avmaskningsmedlet: http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=111620
Avmaska inte i onödan, det riskerar bara resistenta maskar! Köp istället Kolla masken på apoteket, och se om det behövs :)
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Stronghold tar även spolmask
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Ja men då räcker det kanske att de får stronghold vid 6 veckor och att jag "kollar masken" när de är runt 10 veckor :)
4 Ska man verkligen ge så stark avmaskingsmedel som stronghold? . Jag vet att man avmaskar kattungen tidigt men då med Banmint som är milt avmaskningsmedel och man ska inte även avmaska mamma katt (?). Att ge starkt avmaskningsmedel till kattungar avråder jag ändå helt att man gör, 2 gånger avmasning med banmint och mamma katt ska avmaskas men med vad vet jag inte. Jag hade helt rådfrågat en kunnig uppfödare om detta eller en vetrinär just för att man ska göra rätt.
Strongholden har de fått utskriven av Vetrinär för skabb :) men det verkar ju mot masken också, det blir ju "allt-i-ett" ;)
6 aha, ja då är det ju bra :)
De rekommendationer som gäller att kattungar sk avmaskas varannan vecka är om mamman är ute och jagar och därmed får i sig mask från sina byten som sedan smittar över till ungarna. Så länge hon är inne och har varit det sedan hon avmaskades så behöver du inte ge ungarna. Jag ger mina en dos vid 10v och en vid 12v eftersom jag som uppfödare ska avmaska eller köra kolla masken innan dom säljs.