Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4327 ggr
Elega
0

Bästa kattsanden

Vilken tycker ni är den bästa kattsanden?

Jag använder Pussi, den är bra på att bilda klumpar men den döljer inte lukter särskilt bra så jag vill ha lite råd.

MonicaLagerquist
0

Jag använder pussi och tycker att det fungerar bra.Jag har ju en fertil hane och två fertila honor.Har tre stora lådor som rensas flera gånger pr dag.

Stolt ägare till tre La permer

Elega
0

Jo jag rensar den minst en gång om dagen men det luktar illa ändå… konstigt.. kanske min katts kiss som luktar extra mycket :P

Cat
0

jag kör med pussi och pet love toa deo för Kattsand. riktigt billigt och bra!

Destany
0

jag kör med Katty

Signe-Jonna
0

Pussi tycker jag funkar jättebra. Men det gäller ju att katten krafsar över ordentligt och det slarvar ju vissa katter med. Jag har själv en slarver här hemma som är urdålig på att krafsa över och då är det ju klart att det luktar, bara att rensa på en gång. Sen har jag två andra som är exremt noga med sitt krafsande och nästan gräver till Kina! Glad

MonicaLagerquist
0

Hur mycket sand har du i lådan.Hinner kisset komma till botten Jag använder stora köttbackar och har 20-30 cm sand i lådorna.

IdaT
0

Jag använder Less Track, klumpar och döljer lukten bra.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

tessa
0

Nu har jag inte katt hemma (hos mor) utan illrar men de har värmepellets som jag köper på GG, för ca 50 kr, 16 kg. Funkar superbra! Pelletsen blir till smått spån vid väta och det är lätt att med plastspade ta bort bajs och spån. Miljövänligt, prisvärt och skonsamt för tassarna. Hamnar några pellets utanför, är de såpass stora att de är lätta att plocka upp. Luktar inte heller… ett tips!

Jenah
0

Ever clean eller vad den nu heter ^^

Bigblomman
0

Katty och kattdeopulver.

birma
0

Kanske en kombination med Pussi (eller Katty m fl billigare sander) och ett sådant där deopulver några av er pratar om vore något? Har iofs haft sånt ett par omgångar men för sällan för att ha fått någon riktig uppfattning. Stundom tänkt att katter inte gillar parfymlukter och man är rädd att de ska hitta andra ställen än lådorna att göra "sitt" på. Det har inte skett, men man hör ju om sådant. Senaste pulvret köpte jag på ÖB för ett par år sedan, men phfii det luktade så starkt, ingen diskret, behaglig doft på den inte.

Förslag på något bra deopulver?

I en annan tråd här om Kattsand som jag deltog i, fanns det förslag på vanlig billig klumpande sand, men som man blandar med den enl många superbra sanden EverClean. Så vid nästa besök på en djuraffär så hade jag annars tänkt prova den varianten, för största möjliga luktfrihet. Men utan största möjliga kostnad :o)

MonicaLagerquist
2

Jag är lite emot doft och deo puder med tanke på katters känsliga luktsinne.Själv klarar jag inte av  vissa dofter och vissa doftande kattsandssorter.

Pandae
1

Jag använder ever clear… de e den bästa sand jag använt:-) (då använder jag parfymfri)

KindredCold
0

#6 Hjälp! Så mycket sand!
Har hört att inte mer än 5 -6-7 cm sand då katter ogillar den sjunkade känslan.
Men det är kanske olika.. men tyckte det lät himla mycket.

MonicaLagerquist
0

Ingen av mina katter protesterar mot mängden sand.Dom skjuker ju inte ner 30 cm i den utan står ovanpå .

KindredCold
0

#15 Ja, klart det inte sjunker så, men tycker det låter mycket.
men som sagt, det är väl olika :)

cillisw
1

Jag änvänder Ever clean till mina katter, klockren sand tycker jag! Glad

zoolatri
0

Jag har ever clean hemma nu för första gången, den för flera katter. Den är parfymerad märkte jag…Tycker det luktar kemiskt inne i badrummet nu så det är ett minus. Jag har i och försej tre kattungar här för tillfället och det kan ju göra att det känns jobbigar med lådan nu;) Jag brukar köpa crystal clear, och det blir det nog i fortsättningen oxå…luktar ingenting! Fast det kan vara vasst att trampa på om det hamnar utanför lådan.

Velsan
1

ever clean

LinaK
0

ever clean är väldigt bra enligt mig. Men jag ska pröva med Pussi en gång eftersom det är många som verkar gilla den. Den är ju betydligt billigare. Sen om den är prisvärd får vi se :)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

isa
0

Jag brukar också använda Pussi, den klumpar sig bra, men som någon sade så döljer den inte lukt särskilt bra. Just nu har vi fått "Cal le cat" som är nån ny sand, som är miljövänlig. Den är JÄTTEBRA. Har fått 5 st 10 kg-påsar av min syster som jobbar på en djuraffär. De vill ha folk som testar den innan de ska sälja den.

Jag vet inte om den är ny på hela marknaden, men den är nyintagen på hennes djuraffär i alla fall.Den klumpar sig superbra och gör det nästan helt luktfritt!! Så nu har jag så det räcker hela året ut. Jag vet inte vad priset är på dem, men katten trivs jättebra med den, hon verkar trivas bättre med den än med Pussi faktiskt.Glad

LinaK
0

#21 kan du inte fråga din syrra vad den kostar?=) Är det finkornig sand?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

birma
0

#21 Ah, den sanden har man hört en del om. De hade den på en utställning i våras, så då fick man äntligen stifta bekantskap med den. Gratis utdelning till dagsbehovet sand för oss som ställde ut. Köpte inte, blev inte av. Men fick ett "litet kort" med en kort info om deras hemsida och där står även att de kör hem sanden med fri hemkörning i hela Sverige. Inte på hela dagen använde katterna sanden, så jag fick inte någon liten "demonstration" om hur den uppförde sig. Behövs förstås längre tid än så för att veta, men en liten fingervisning kunde det ju varit. Den ser väldigt annorlunda ut mot andra sandtyper. Mjukt formad och liksom vacker, vilket man ju annars inte brukar beskriva en Kattsand som direkt…

Glad

Luckystar
0

Jag använder miss cat eller vad den heter.. jätte nöjd är jag med den :D

Jenah
0

"husse", eller vad den nu heter, kör hem deras Kattsand till dörren :). eller jag tror att det är Kattsand iaf xD

men vi har ever clean just nu iaf, tycker den är jätte bra =)

isa
0

#22 Har ringt min syster men inte fått tag på henne. ( hon kan vara sen med att ringa upp ibland.)  Hennes butik har inte börjat sälja den ännu,men gå in på www.callecat.com och titta om du kan hitta en butik nära dig och ring dit och fråga om priset. Priset kan ju variera lite i olika butiker. Annars kan man maila till : info@callecat.com

Det är jättesmå stenar ( det är väl det som kallas för finkornigt tror jag ) och som sagt bra på att klumpa sig och mycket luktfri! Det gör heller inte ont under foten om någon sten skulle ha hamnat utanför lådan!Glad

birma
0

#26. Nej de är så rundade och fina kornen. Aldrig sett sådan Kattsand förut. Säkert mjukt om tassarna för katterna att kliva i.

MyTwiggs
0

Jag använder oftast en blandning av oparfymerad everclean och katty. Jag råkade av misstag köpa parfymerad Kattsand en gång, och då kissade Allan i sposkyffeln som stod utanför deras toarum. Haha! Jag höll med honom och bytte kvickt.

Jag testade även eldorado en gång bara för att prova hur det funkade och tyckte att det dammade för mycket. Katterna nös lite, blev irriterade i ögonen och fula i pälsarna. Inget bra betyg från mig.

Jag har också mycket sand i lådorna. Det blir fräshare då, och jag städar dem 3 gånger om dagen. Jag har fyra tre katter varav två fertila hanar.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

kisen1
1

Everclean extra strength/parfymfri..Lite dyrare Kattsand men dryg o det luktar aldrig illa från lådan Skrattande

MiroSputnik
0

Jag använder Nature Cat Gold, och har ca 10-15 cm sand i lådan. Har stortrivts med den, men de senaste gångerna jag har köpt (köper ca 10 säckar per gång) har jag upplevt att den dammar mer än vanligt… Hoppas att det bara är nåt tillfälligt…

Mina katter älskar den mer än någon annan sort, (har testat de flesta på marnaden) den är prisvärd och klumpar bra. Det räcker för mig.

Ska dock testa Cal le Cat, om jag kan hitta den någonstans…

Ledin
0

Jag har kört med billiga varianter här :) nu går ju mina ute så det e inte så himmla ofta dom väljer lådan. Nu idag köpte jag på mig några påsar Kattsand miss cat klumpbildande köpte det på ÖB för 47 kr påsen tror det var rätt bra pris,. Jag köpte den förr o jag gilla den mycket när den komm i klumpbildande form så jag hoppas den är lika bra nu :) tyckte att det var något större sandkorn nu men det e ju bara bra för då blir det väll mindre skvätt utanför lådan. Jag har en stor låda (med lock) o en vanlig låda den stora kräver mycket sand så 1,5 minst hällde jag i den o en hel i andra så nu är det bara en halv påse för påfyllning. Ett himmla bra tips är att ma ninte snålar på ha i Kattsand för då är alla Kattsand kassa jag har i mycket i lådorna då klarar även dom billigare sårterna av att suga upp kiss o täcka bajslukten bra. Eldorado har jag använt o den är okey om man fyller på som sakt var rätt mycket. även testat dyra o visst dom är bra men så har jag inte så himmla stort behov av att köpa det kanske i vinter då är katterna inne mera :)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Blandar Everclean och Pussi Compact, ger fräsch doft, bra klumpbildning och inte alltför dyrt inte.

-Leo--
1

ever clean

dyrt men bra

Helajna
1

Everclean!

Älskar denna Kattsand och katten med :)

evamojje
1

Använder everclean luktar ingenting, dammar en del men är väldigt nöjd med den. Och jag har ca 8-10 cm sand i lådan dvs 7-8 liter. Ju mer sand desto bättre då kisset inte åker ner till botten och det är det som luktar. Står oftast på kartong/påse hur mycket som rekommenderas att ha i lådan.

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Jenzan
0

Jag har nyss bytt för ca 1mån sen och är jätte nöjd. Det är en Kattsand från husses.se leverans hem till dörren och inte allt för dyrt. Så är de billigare om man köper två :)

sandras-tiger
1

I LOVE EVERCLEAN! Även fast den är lite dyr tycker jag att den är värd sitt pris! Den klumpar ihop kiss och bajs jättebra och det luktar inte heller!

birma
0

Många EverClean fans här. Glad

Undrar just om även jag kommer att bli en EC-diggare en gång.
Köper även ni som har många katter, EverClean?
Blir det inte väldigt dyrt i så fall.
Själv har jag fyra birmor.

I LOVE MY CATS! Men undrar om jag framöver kommer att säga samma sak om EverClean som du säger Sandras_Tiger :o) 

Hm, inte köpt än. Ska jag?

Elorath
0

Kitty Kattsand.

limahisy
0

Jag köpte alltid Pussi Kompakt förut. Tyckte den klumpade bra och den är ju någorlunda billig. Men det stinker verkligen när man har den tycker jag. När jag skaffade en ny kompis till Musse (han finns inte med oss idag) så vägrade hon Pussi. Så då blev det Ever Clean och det har jag haft sedan dess. Jag kör med Multiple cats. Den är parfymerad, men katterna verkar inte bry sig. Den dammar lite när man fyller på i lådan, men sen tycker jag det är okej.
Miss Cat har jag kört med ett tag också. Det jobbigaste är att byta och rengöra lådan 2 gånger i veckan. Med Ever Clean tar jag bort det som blir 2 gånger dagligen och rengör ordentligt och byter sand helt ca 1gång i månaden.

kattig
0

bytte för ett tag sen till pussi kompakt som båda katterna gillade mycket men testade eldorados (kompakt) klumpbildande och den funkar minst lika bra men billigare, så kör på den nu :)

[Elinors]
0

Använder "Fresh & Easy". 

Är vita och blåa kristaller som suger upp kisset utan att vara klumpbildande. Är helt luktfri och du behöver bara rensa bort bajset. Dock måste du byta all sand var 3:e-6:e vecka (beroende på hur många katter du har och ifall de går mycket ute eller inne). Men jag älskar den sanden. Har provat Everclean men jag tyckte sanden spred sig över hela golvet och klibbade sig om det hamna sand+vatten på golvet (som det lätt gör i ett badrum). Fresh & Easy kristallerna är inte heller lika lätta som annan Kattsand vilket gör att dem inte lika lätt hamnar över hela golvet och är lättare att plocka/sopa upp :)

[Sol69]
0

Har testat många olika sorters Kattsand.

kristallerna va hemska enligt mig.. de låg i hela lägenheten och de klumpar ju sig inte så man får ju kisset kvar.. så de åkte ut fort..

Klumpe är sisådär.. lite lösa klimpar och de faller lätt isär..

Katty en stor låda.. blev kladdiga klumpar som va svåra att få bort. tyckte hela lådan kändes våt efter att katterna kissat..

Pussi är helt okej.. ett bra mellanting kostar ju ca hälften mot om du köper på en djuraffär..

Tänkte testa Eldorados 5 kg kompakt för såg den hos en bekant och det luktade inte alls hos den. och hon sa att de tyckte den va bra. och den är ju billig så är den bra så är det ju ett kap..

Rosenlind
0

Vi får inte slänga Kattsand i tunnan, där vi bor, utan måste åka till deponi med den.  Därför använder vi Öko plus. Den är som pellets men klumpar sig bra och katten är mycket nöjd med den. Den står emot bra mot lukt. Blir en del som följer med katten ut från lådan men har en sop som står bredvid så vi tar det när vi går förbi.

limahisy
0

Har också testat kristallerna Fresh and Easy, men min äldsta vägrar gå efter några dagar. Vet inte varför. Sen min yngsta, hon är kattlådehulligan och kastar ut sanden ur lådan. Vilken sand jag än haft, och kristallerna är vassa att få under fötterna. Men det är tur vi har olika smak allihopa :)

[Elinors]
1

Haha, Ja vissa katter är experter på att få sanden ur lådan. Mina är lite konstiga och skrapar mer på väggen till kattlådan än i själva sanden, kan vara därför jag uppplever fresh & easy så bra ;) Har du provat med lock på lådan? Alla katter gillar det inte och då får det ju vara, men en slipper mycket av sanden på golvet med lock :)

Carolina747
0

Ever Clean! 

Älskar den men ibland måste jag ju erkänna att priset svider i plånboken eftersom att jag endast lever på studiebidrag. :P

limahisy
1

#46 Hon gör samma sak när jag har låda med tak. Haha. Då står hon med baken utanför och skyfflar ut. Dom kan vara marodörer ibland :D