Välja ut kattfoder till kattunge
Hej
Vi har sedan 1 vecka en kattunge(ragdoll) vid namn Junior, av uppfödaren har han fått "brit kitten" och jag har valt att fortsätta med det i en ca en månad, så att han ska känna sig hemma.
Jag planerar dock att byta ut brit (som dock verkar vara ett bra foder) mot ett foder med lägre spannmålshalt. jag har gjort en del efterforskningar och det jag kom fram till är att det är väldigt individuellt, vad katten gillar och mår bra av.
Men några torrfoder som verkar bra samt innehåller en hög kötthalt:
LYNX: finns dock inte som "kitten", gör detta något?
Applaws: finns som kitten, skiljer detta sig något från lynx?
Acana: Lynx & Applaws verkar rekommenderas av många, men hittade även lite positiva kommentarer ang. Acana, lite osäker på om det är lika bra som de två ovanstående dock.
Har även kollat lite på blötfoder:
Bozita: kattungen fick lite för första gången idag, och han åt glupskt, något negativt är dock att det är ganska stora förpackningar som inte går att återförsluta, och kattungen äter inte så jätte mycket åt gången, är det några problem att ha en förpackningen stående i kylen några dagar?
Mjao: verkar vara ett bra blötfoder med bra betyg, hittade det dock inte på djuraffären jag besökte, var hittar man detta foder?
Vad tycker ni om ovanstående foder, har ni kanske något annat att rekommendera, alla svar uppskattas :)
MVH
Sam
ps. Jag har även läst en hel del om BARF, dock känner jag att det är säkrare att katten får i sig alla nödvändiga ämnen om jag ger torr + blötfoder. Jag har även läst att vissa rekommenderar endast blöt/torr-foder, men jag kommer ha torrfoder framme hela tiden och ge blötfoder 1-2 gånger om dagen.
Du kan frysa ner mindre portioner av blötmaten och ta fram och tina så mycket kattungen äter per dag.
Mjau finns i vanliga mataffärer.
Blötfodrena är dom bästa som finns så det är bra val.
Torrfoder har jag inte så mycket koll på med det kommer säkert andra svara på.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Carnia Lynx funkar lika bra till vuxna som till kattungar, likadant med Orijen som också är ett högproteinfoder.
Det är tillräckligt mycket fett för en kattunge i dem.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
EvaSe:
Jag antar att Carnia lynx och Orijen är ganska likvärdiga, men om du måste välja ett av dem, vilket skulle du välja?
Bozita finns i mindre tetror också. Mjau finns i varudaglighandel inte på zoobutiker. Bra bägge två.
#3 Mina katter gillar Orijen bättre än Carnia, men det har varit problem att få tag i det i affärerna. Dessutom kommer det från Canada, med långa transporter och innehåller fisk, som en katt blir dålig i magen av. Så jag använder mest Carnia.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
Orijen och Acana är två mycket bra torrfoder och kommer nog att finnas mer tillgängliga i Sverige eftersom Severa nu tar över det (har sedan tidigare Eukanuba, Iams, Ever Clean) från förra grossisten
Applaws är också det väldigt bra
Att kombinera blötmat och torrfoder, eller enbart ge blötmat, är en bra strategi för din kattunge
Bozita säljs i fackhandeln medan Mjau finns i dagligvaruhandeln båda är mycket bra blötfoder
Jag köper dem i tetrapack som kan återförslutas tillräckligt för att hålla sig fräscht tills det tar slut
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Det finns även ett foder som heter four friends som är rellativt nytt som innehåller mycket kött och väldigt lite spannmål. Det innehåller även aloe vera som stärker imunförsvaret, stabiliserar mag och tarmfloran och hjälper urinvägar och njurar:)
Superbra foder. Mina katter älskar det!!!
// Elin-li,
#7 Four Friends är inte i närheten av de andra torrfoder som nämns i tråden
Deras försäljningsknep är att 90% av proteinerna kommer från animaliskt ursprung, det säger dock inte hur stor del av fodret som är kolhydrater
Applaws har 80% animaliskt innehåll, 20% kolhydrater
Orijen samma sak
Taste of the wild ca 20% kolhydrater
Acana ligger högre med 35% kolhydrater
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Four Friends, i vilka affärer kan man få tag på det? :) Aldrig sett det nånstans ännu.
#9 Var bor du? Det brukar finnas på de flesta arken zoo och djurmagazinetbutiker
// Elin-li,
Jag bor i en liten stad i Norrbotten, finns bara ett Djurmagazinet här men har ej sett till det där ännu. Får väl höra om det kan beställa in det eller så då :)
#11 De brukar de kunna göra:)
// Elin-li,