viktiga kattfrågor
hejsan! jag har fyra olika katter i olika åldrar och undrar lite saker som ni kattmänniskor kanske kan besvara. undrar ni nått är det bara att fråga. tack 🙂
1. mina katter får blandad mat bl.a kött, torr foder och blötmat, finns det nå blötmat som man ska undvika?
2.jag känner mig så osäker ibland på vad jag ska ge mina älsklingar att äta som grundfoder eftersom man läser över allt att det är bra och dåligt, hur vet man vad som egentligen är det bästa? inte ens alla veterinärer har ju rätt..jag blir så förvirrad. jag vet att det inte ska vara spannmål i och så mkt kött som möjligt tex
3. varför finns det så många knasbollar som skaffar kattungar trots att det redan finns så många katter idag?
4.en av mina katter är rädd för barn, måste jag sälja henne el hur ska jag göra om jag vill skaffa egna nån gång i fram tiden? finns det nå hopp?
jag kan erkännA det, jag var där en gång i tiden också, innan jag visste hur många katter det fanns så ville jag ta kattungar på en av mina kattflickor MEN efter jag fick reda på hur många vi hade i Sverige/världen så kastrerade jag henne, och har inte ens tänkt tanken. tvärt om! jag blev jourhem åt en liten kattflicka, jag räddade henne från att bli skjuten. och idag är alla mina kattflickor kastrerade! Tack!👋
1. all burkmat som innehåller annat än kött bur undvikas.
tex mjau blötfoder innehåller: Kött och köttbiprodukter (oxkött 4% i biten), mineraler.
vs wiskas blötfoder innehåll: Kött & köttbiprodukter (varav 4% oxkött, 4% färskt kött), spannmål, mineraler, vegetabiliska biprodukter, vegetabiliskt proteinextrakt.
Så burkmat utan spannmål och sånt sk*t ;)
2. beror på vem du frågar, finns inge rätt och fel, barf är ju närmast katterna naturliga foder, dock krävs det mycket kunskap och tid för att kunna ge, enbart blötfoder går ju också bra att ge men personligen anser jag att eftersom katter är småätare måste man kunna ge dem blötfoder ca 4-6 ggr/dag och tycker inte dem ska vara utan mat dagtid mer än 6 timmar, vilket blir svårt om man jobbat och är borta 8-9 timmar/dag + att ger man blötfoder bör man ge nåt som ger tuggmotstånd för tänderna 1-2ggr/vecka så tänderna hålls i trim, kan man inte göra så tycker jag att torrfoder är bra då dem kan äta lite då och då så dem går inte länge utan mat och ge blötfoder 2-3 ggr/dag också, då får dem små äta ofta som i det vilda och dem får tuggmotstånd.
Det man ska tänkta på är vad man själv tycker också, en del ger brukmat 2 ggr/dag och tycker det är okej :)
3. för dem tycker kattungar är söta och dem hemlösa är inte deras problem brukar vara svaret man får :P
4. Inge problem skulle jag tro, får katten växa upp med barnet kommer den lära sig gilla det eller lära sig hur man gör för att slippa bli gosade med av barnet, du känner din katt bäst och kommer veta själv om det inte funkar, men det kan gå hur bra som helst :)
Blötmat med spannmål i är inte lika illa som torrfoder. Jag tror Whiskas har minst 89% kött i sin blötmat, vs. torrfoder där fodret med mest kött innehåller 80% tror jag.
#1 Torrfoder gör knappt något för tänderna, hellre då ge råa ben för tuggmotstånd. Att katter är småätare har jag faktiskt inte läst några vetenskapliga bevis på (är rätt så nyfiken på att kunna få läsa vetenskapliga källor på det). Dock är regelbundna måltider bra.
#2 torrfoder ger tuggmotstånd jämfört med burkmat som du kan mosa emellan fingrarna, dock är det ingen bot emot tandproblem.
Man bör inte ge blötfoder utan att ge nåt för tuggmotstånd, dock kan man ge enbart torrfoder och blötmat utan att ge nåt för tuggmotstånd, väljer man ändå att ge det är det ju bara bra men inget måste.
Det behövs inte råa ben, det räcker med en riktig köttbit/död mus så katten får slita lite så får tänderna jobba.
Du kan söka själv på det, men studerar du katter ute så tar dem små byten då och då = äter smått och ofta till skillnad från tex lo som fäller ett rådjur och äter ordentligt och mer sällan.
#2 Kanske lite, men jag vet inte om det är värt det vs. kolhydraterna de får i sig när det finns bra alternativ såsom råa ben, rått kött, osv.
Ja, tittar man i öknen/halvöknen så finns det nog inte så många byten som springer omkring, dock. Det är nog därför katter har en väldigt hög jaktdrift, för kommer de över ett byte så är det bäst att de passar på. Sen så passar inte fri tillgång för alla. När mina katter hade fri tillgång var de helt matbesatta. Nu är det lugnare med det, tur nog.
#4 jepp men där kommer man till problemet att jag anser att en katt inte ska vara utan mat i mer än 6 timmar på dagen vilket blir problem om man jobbar/pluggar och är borta 8-9 timmar/dag, för då blir det ganska länge utan mat om man ger mjukmat, en del fryser ju in mjukmat och ger i kuber, men iskallmat känns inte så bra för magen heller direkt, men det är ett eget val, tycker man det känns okej så går det ju att göra så :)
Och vart skrev jag fri tillgång? mina katter får 1-1½ dl 3 ggr/dag och det räcker i ca 3 timmar eller mer ;)
Skulle mina få fri tillgång skulle iallafall 2 av dem rulla fram :)
Okey! Tack för svaren :) har ni nån åsikt om "Bozita" den ska tydligen vara jätte bra, har nån provat den? Har aldrig köpt den
#1 fast en katt behöver ju inte äta många gånger om dagen som en människa, en katt lider tex inte utav blodsockersvängar då kattens kropp är i ett konstant läge av glukoneogenes och kan därför klara sig alldeles utmärkt på ett mål om dagen om det är en vuxen katt. Sedan kan man diskutera huruvida nyttigt det är för kattens mage, men 3 gånger om dagen räcker alldeles utmärkt.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Det behövs inte råa ben, det räcker med en riktig köttbit/död mus så katten får slita lite så får tänderna jobba. Skrev Rafflan
Så möss innehåller inga ben??? Och jag som trodde att de var däggdjur?🤔
#8 för att mag/tarm kanalen ska funka bra bör katter äta lite och ofta. Och om inte mag/tarm kanalen mår bra mår ju egentligen inte katten bra.
Men finns dem som ger katten mat 1-2 ggr/dag och deras katter lever ju så det går att ge sällan men frågan är hur bra dem mår på insidan, vissa klarar det säkert bättre än andra :)
#9 förlåt glömmer hela tiden bort att man måste vara extremt övertydlig på forum :)
Jo möss innehåller ben men knappast så katten ligger och gnager på benen som en hund gör på ett märgben :P
Och skrev riktig köttbit eller död mus,
en köttbit innehåller sällan ben om man inte köper just "köttbit med ben" men då har jag skrivit "köttbit med ben" och inte "en riktig köttbit" :P
Men katter fångar möss själva om de får. Fåglar också och de innehåller ben. Kycklingingar brukar man rekomnedera att ge katter för att de ska få tugga och använda sina tänder ordentligt. Råa kycklingvingar.
Sen finns det katter som tar större fåglar inte bara småfåglar och som tar kaniner och harar också. Det vet jag då jag har släkringar vars katter gör detta och de äter upp dessa djur som de fångar. En av mina egna brukar ta kopparormar. Du kan få bildbevis om du vill på detta.
#11 vad försöker du bevis nu? att katter tar smådjur utomhus? Det har jag själv sett.
När jag bodde på landet tog mina katter också möss, fåglar stora som små och liknande. Men dem äter allt (om dem åt dem, ibland lekte dem bara med dem), lämnar typ enbart fjädrarna, så dem gnager inte direkt på skelettet utan dem äter det, hela benen på musen, huvudet, ja allt.
Tänderna får motstånd genom att slita i köttet, i skinnet osv, inge genom att gnaga på ben för dem sväljer benen.
Förlåt meeen kan ingen av er el nån annan vara gulliga och svara på min fråga som jag ställde i nr #6? Jag känner mig något dissad här :/
Bozita blötmat är utmärkt kattmat, torrrfoder däremot inte så bra. Mina får Bozita blötmat.
Vilket är bäst av Bozita och Mjau blötmat,eller är dom lika bra? Är det nån skillnad på Mjau i konserv/tetra? I så fall vilken är bäst av dom?
Det tillverkas av Doggy bägge två och är svenska. Mjau säljs i vanliga butiker medan Bozita säljs i zoobutiker. De som är i plåtburkar brukar vara svårare att få katterna att gilla än de i tetrorna men mina gillar inte Mjau öht men de gillar Bozita. Sen får de Whiskas i påsar samt Gould gormet och Sheba också.
Det tillverkas av Doggy bägge två och är svenska. Mjau säljs i vanliga butiker medan Bozita säljs i zoobutiker. De som är i plåtburkar brukar vara svårare att få katterna att gilla än de i tetrorna men mina gillar inte Mjau öht men de gillar Bozita. Sen får de Whiskas i påsar samt Gould gormet och Sheba också.
Mina äter mjau i tetra och älskar dem :)
Okey,tack! 18 mina katter är helt tokiga i all sorts blötmat men man vill ju ge det bästa till sina ögonstenar