Blanda foder och foderövergångar
Har funderat en del på det här med olika foder och övergångar. Har den hårda vägen fått lära mig att det verkligen kan vara svårt att byta torrfoder trots långsam övergång. Samtidigt har jag kunnat byta blötmat (från Royal canin kitten till Mjau kitten) på en gång utan att kissen reagerade. Jag har också förstått att vissa ger olika smaker inom samma märke mjukmat, typ växlar mellan kalkon, lamm och fisksmak på mjukmaten. Stämmer det att det mest är torrfoder som är svårt att byta och varför i så fall?
Tass :-)
Hej!
Det stämmer här i alla fall. Jag kan byta blötmat fritt mellan såväl olika märken som olika smaker utan att katterna reagerar men torrfodret fick jag bittert ångra att jag bytte för tvärt när ena kissens mage kraschade och hon fick fruktansvärd diarré. Har dock inga belägg för att det är så generellt eller någon anledning till varför det är känsligare med torrfodret, kanske någon mer kunnig än jag som kan svara på?
Beror väl lite på vilka foder man byter mellan också. Byter man från ett med mycket spannmål till ett med lite, är det större risk för magproblem än om man byter från lite spannmål till inge spannmål. Eftersom alla blötmatsorter innehåller mycket vatten, så är det mindre skillnad mellan olika blötmat, än torrfoder (som kan vara allt från bara spannmål till i princip spannmålsfritt) Har dock inga källor på detta, jag bara spekulerar (: Låter logiskt för mig i alla fall.
//Jessie
Jo jag har också tänkt att kött inte kan vara ngt problem att byta mellan eftersom de är köttätare utan att det är tillsatserna som skapar problem. Då verkar jag vara inne på rätt spår då. :-)