Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2227 ggr
TereseStromberg
1

Gissa rasen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag har nu sökt, sökt och sökt, men hittar inget riktigt svar.
Våran katt och ett par kattungar till hittades i skogen då de var små kattungar för ca 10 år sedan. Jag har länge funderat vilken ras det är, och vänder mig nu hit för att få lite tips. Är säkert någon blandras men vore intressant och veta lite närmare.

Har har blåögon och påminner lite om en siames/birma eller liknande.. som sagt kan vara blandras. 

Tacksam för svar! 🙂

"Har sett en hel del liknande katter förut, bl.a. katten på Perfect fit - Active, ser jätte lik ut!"

Med Vänlig Hälsning

TereseStromberg

http://www.tezzstromberg.n.nu/

Kaiia
8

Det tråkiga svaret är ju naturligtvis att det är en huskatt. En katt utan stamtavla är alltid en huskatt, oavsett vilka föräldrarna är. Sen att det var en ovanligt vacker huskatt är ju en annan femma :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Eine
5

Huskatt med fin teckning!🙂

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

TereseStromberg
1

Jo eftersom de var övergivna när de var små så är de ju svårt att veta vilka föräldrarna är och därav ingen stamtavla. :)

Vi har ju alltid "räknat" han som en huskatt/bondkatt.

Men hade varit kul att veta vilka raser han kan ha i sig, Mycket mycket pratglad och kelsjuk kisse! 🙂

Var lite nyfiken speciellt eftersom jag sett katter som ser nästan identiska ut, men finner inte rasnamnet! :)

Med Vänlig Hälsning

TereseStromberg

TereseStromberg
3

En liten närbild!

Och tack! Han är så otroligt fin ❤️ :)

Med Vänlig Hälsning

TereseStromberg

Mona22
3

Tyvärr är det omöjligt att se vad det är för raser i katten, det behöver inte finnas en enda. Huskatter ser ut hur som helst så det kan helt enkelt vara en huskatt utan någon som helst inblandning av raskatt 🙂 .

Den är verkligen fin eran kisse, skulle inte sagt nej till en sådan om man inte varit allergisk.

OberonsMatte
10

Av de registrerade och befintliga raser som finns påminner han mest om en Snowshoe med den kombinationen av färg, mönster, ögonfärg, pälslängd och kroppsbyggnad. En bruntabbymaskad bicolor i så fall.

Snowshoe är en ras som härstammar från USA och har sitt ursprung i Siameser och Amerikanskt korthår med vitfläck. Det är en mycket ovanlig ras i Sverige, så chansen att det var en kull Snowshoe-kattungar som hittades där i skogen är i stort sett obefintlig.

För att få fram ett liknande utseende måste det finnas maskning i båda föräldrarnas gener, men de behöver inte ha varit maskade själva. Vitfläcken måste också komma någonstans ifrån. Någon av dem kan ha varit långhårig, men inte båda (i så fall skulle kattungarna ha blivit långhåriga). Någon av föräldrarna (eller båda) kan ha haft en långhårig förälder utan att det syns på vare sig dem själva eller avkomman.

Det finns alltså otaliga varianter på hur maskning (och därmed blå ögon) kan dyka upp i oregistrerad och slumpvis avel. Det kan vara raskatter inblandade någonstans i släktledet (och då finns det många raser att välja på), men det kan också vara "bara" huskatter som har sitt ursprung från andra länders huskatter istället för vår egen klassiska lantras.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mamma-Mia-Marie]
1

Ser lite ut som en Sibirisk kisse men då kanske blandras med huskatt (korthårigare) Hoppas du kan lista ut vad det är för ras/er undra om det går att ta blodprov annars eller nått sånt…

Cazzos
5

Men lägg av vad vacker hon är!! 😍 Jag tycker att det är häftigt att hon är både ljusbrun och mörkbrun/svart.

Hon påminner inte om några specifika raser tycker jag (om hennes föräldrar var raskatter eller hade tydliga raskattdrag). En väldigt vacker huskatt kort sagt 😃

annzoo
1

Hur var pälsen som liten? var hon ljusare än vad hon är nu..

[Lilyz]
1

Han är en sjukt vacker huskatt! 😍

OberonsMatte
1

#7 Jag tror du i så fall menar Neva Masquerade som är den maskade varianten (och syskonrasen) till Sibirisk katt, och som finns både med eller utan vitfläck. Både Neva Masquerade och Sibirsk katt är dock semilånghårs-raser.

Här kan man se hur en Neva Masqerade med samma färg som tråd-katten ser ut:

http://www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/Raser/NEM.htm

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
0

Den enda ras jag känner till med blå ögon i den teckningen är Ojos azules. Den är ovanlig och finns inte i Sverige. Det kan ju vara en mutation också.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ojos_azules

Cazzos
0

#12 Sammanfattar "ojos azules" katter med blå ögon eller är det en kattras med en specifik teckning, i samband med dessa blå ögon?

OberonsMatte
0

#13 Ojos Azules är en extremt ovanlig ras vars blå ögonfärg inte beror på maskanlaget. De finns alltså även i omaskade versioner.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2

I mina ögon är katten på bilden helt klart en bruntabbymaskad katt med vitfläck. Jag tror att katten är "siamesmaskad"/ himalayatecknad, dvs. den maskvariant som alltid ger blå ögonfärg och som är vanligast av alla maskvarianter både bland huskatter och raskatter.

Maskade katter mörknar ofta rejält på kroppen när de blir äldre. I siamesmaskad raskattavel (förutom siames även t.ex. ragdoll och birma) strävar man dock efter att katten ska behålla en ljusare och mer markerad skillnad mellan maskfärg (points) och kropp.

Kroppsfärgen hos maskade katter är även temperaturkänslig och mörknar om den utsätts för lägre temperaturer under längre tid. Katten på bilden ser ut att vara ute en vinterdag? Är det en äldre katt som dessutom vistas utomhus mycket även på vintern kan det vara en förklaring till den mörka kroppsfärgen.

Sajtvärd Katter iFokus

TereseStromberg
1

Hej hej!
Har inte hunnit in och kika alla svar! Tacksam för alla, så roligt att bara fundera var som "kan" ha varit, trots att han räknas som en huskatt! :)

#9 Ja! Han var mycket ljusare som liten, nästan vit aktig i pälsen där han nu är mer brun, svanspartier och dylikt har alltid varit svart med lite vitt i.

#15 Ja! När bilden togs var de kring april-maj för ett par år sedan, han brukar vara ute, men mycket mycket mindre på vintern, vänder vid dörren och lägger sig inne på en fleece filt istället! :)
På bilden är han mellan 3-4 år. :)

VÄLDIGT TACKSAM för alla olika svar! :) Det kommer ju alltid vara ett mysterium men lika kul för det! 😉

Med Vänlig Hälsning

TereseStromberg