Akut behov av tips
Min sambos farbror har en katthona, hon är kastrerad. Grannkatten har gett sig på henne vid ett par tillfällen och nu på senaste har det blivit allvarligare. Grannkatten har nu jagat upp henne i ett träd där hon nu suttit i ett dygn. Trädet är placerat i slänten mot en ström älv. Brandkåren menar att marken är för instabil så de kan inte hjälpa till att plocka ner henne. Grannkatten patrullerar nedanför trädet och grannarna vägrar ta något som helst ansvar. Farbrors katt kommer aldrig våga sig ner sålänge Grannkatten går nedanför dock vägrar grannarna att låsa in sin katt. Hur kan man göra?
Kan ni tillfälligt lyfta in katten som patrullerar till er så katten kan klättra ner? Annars kan man ringa en arborist och höra om dem kan hjälpa till.
Det är inte lagligt (tror jag), men jag skulle defintivt flytta den patrullerande katten under något dygn eller två, så att den stackars uppjagade missen vågar sig ned.
Det jag nu föreslår är definitivt olagligt: ge ägarna en rejäl spark i röven för att de är så erbarmligt idiotiska och låter er katt lida för att de själva är så in i glödhetta lata att de inte kan ta in sin egen katt för några dygn Fy för den lede för sådana grannar!
Medarbetare Hittekatter iFokus
Tycker med ni ska flytta på grannkatten tills dess att honan klättrat ner. Tycker det är vidrigt att folk med utekatter i princip slipper ta ansvar för de skador och obehag deras katter eventuellt ställer till med.
Uppdatering:
Cosmos (farbrors katt) är fortfarande kvar i trädet, grannkatten har farbror under dagen försökt att locka till sig för att stänga in i badrummet eller vad som helst. Grannkatten är dock inte så trevlig och han har inte lyckats få tag i den :( Mitt förslag var att om inget annat fungerar försöka fånga grannkatten med fiskehåven.
Farbror är helt förtvivlad att det inte finns nån man kan höra av sig till för att få hjälp. Cosmos sitter och skriker i trädet och farbror har inte fått en blund i ögonen. Jag önskar att vi kunde åka dit och hjälpa till det är dock 40 mil härifrån, och jag skall ha barn vilken dag som helst nu.
Polisens förslag var att ringa skyddsjägaren då trädet är omöjligt att komma åt då branten mot älven är instabil och för brant, samt att älven är alldeles för ström. Känns fruktansvärt att detta ska behöva ske.
Sök på Sveriges arboristförbund. Gå in under "kontakter" på deras hemsida. Där finns det en massa telefonnummer som du kan prova. Kanske finns det någon arborist som bor/befinner sig i närheten och som kan hjälpa till.
En arborist är alltså en "professionell trädklättrare". Arborister brukar hjälpa till med t ex trädvård och liknande. De borde kunna fixa ett sådant här uppdrag om de befinner sig i närheten.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Dessutom MÅSTE ni ju få undan den andra katten på något sätt så att misse själv får en chans att ta sig ner. Finns det något katthem i närheten som kan assistera er, t ex genom att flytta undan den arga katten med hjälp av fälla?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hota grannarna med att berätta för polis och media om de inte genast hämtar in sin katt!!! Vilken katt skulle skyddsjägaren skjuta, enligt polisens förslag?
Annars bra råd i #5-6.
Finns två företag, har gett nummer till farbror så får vi hoppas att någon kan komma.
Om det finns ett katthem i närheten så ring dit också och berätta om situationen och be dem om hjälp och råd. På katthem jobbar ofta människor med mkt lång erfarenhet av och ett mkt stort kunnande om katter (och med en mkt stor kunskap om katter i besvärliga situationer). Själv har jag fått fantastisk hjälp från katthemmet där jag bor när jag behövt stöd o råd! Katthem kan också ha nätverk/kontakter som i sin tur kan vara till hjälp.
Ibland kan man också ha stor nytta av att kontakta lokaltidningen/lokalradion. Och just den här missen verkar ju ha hamnat i en riktigt knepig sits…
Via lokaltidningen/lokalradion kan man nå väldigt många människor på kort tid, vilket kan vara bra sådana här gånger.
#7 att man skulle skjuta cosmos ifall hon inte kommer ner så hon inte svälter ihjäl i trädet, då det är mer plågsamt menar de på.
Han lyckades fånga grannkatten med håven så nu är den instängd hos honom han vågar inte lita på att grannarna inte släpper ut den igen, cosmos verkar dock inte vilja komma ner i alla fall så nu lockas och pockas det.
Har sagt till farbror att ringa lite lokaltidningar, förhoppningsvis så tycker de att det är intressant nog, och att farbror orkar.
Han håller på att försöka kontakta närmaste katthem.
Toppentack för alla tips!
Man kan inte skjuta en katt för att den suttit något dygn i ett träd. Det är absurt. Hur högt upp sitter missen? Vad är det för typ av träd?
Gissar att missen kan bli mer aktiv själv i sina försök att ta sig ner nu när mörkret faller. Särskilt om arg-katten är undanplockad.
Finns det någon möjlighet att få upp lite väldoftande mat i trädet (t ex tonfisk)? Även om man inte kan nå själva misse så kanske lukten kan nå fram till misse och få h*n att vilja försöka komma ner?
#12 nej jag tycker samma sak, lite knäckande att få det som tips när man ringer.
Trädet sitter alltså i en brant och ingen kan komma i närheten av trädet så det är för brant och ca 8 meter från det närmaste man kan komma. Farbror har dock slängt blötmat så nära trädet han kan dock har det mesta trillat ner i älven, men lite ligger precis nedanför.
Låter ju onekligen som ett uppdrag för någon som kan klättra och som har en ordentlig klätterutrustning…
Hur högt upp sitter missen? Vad är det för typ av träd? Finns det grenar för missen att ta sig fram på eller är det en hög rak stam som missen måste ned för?
Låter som ett träd som ska sågas ned så det inte upprepas. Grannkattens ägare har visst ansvar att inte vålla andra skada och mycket kan tolkas kring det (man ska t ex själva skydda sig så gott det går genom att ta in dynor etc) MEN i det här fallet är det faktiskt ett annat djur som är i fara så det verkar klart var ansvaret ligger. Jättebra att han fått fatt i grannkatten och stängt in den så hans egen katt kan få en chans att komma ned. Arborist och närmaste katthem skulle jag också kontakta, med folk som är duktiga på att antingen ta sig upp i träd eller att lura ned katter från träd. I fortsättningen skulle han kanske kunna bygga en utegård åt henne i stället som hon kan vara trygg i och ändå få lite utomhusspan.
Jag funderar även kring sådana där "äventyrssportare" som gillar att klättra och "ju värre miljö desto bättre". Men var hittar man dem?
#15 I dett här läget tror jag inte att ett katthem kan göra så värst mycket med tanke på trädets belägenhet. Möjligen komma med ytterligare något råd som kanske inte redan skrivits här. Det huvudsakliga problemet, att få bort den kaxiga katten som jagat upp den arma missen i trädet, har ju TS rådige farbror redan åtgärdat. Tänk vad en håv rätt hanterad kan ordna! Heders, farbror till TS. Det gjorde du bra. Grannarna lär väl inte bli så glada när de upptäcker vad som hänt med deras katt, men vem bryr sig. Sannolikt kommer de inte att bry sig förrän om flera dagar när de upptäcker att katten inte varit hemma på ett tag. Låt dem leta 🙂 Farbror kan ju sedan vi lämpligt tillfälle låta katten kila ut och hem igen. Kanske med lärdomen om att man inte ska kaxa för mycket just i den är omgivningen.
En arborist är nog dessvärre den enda lösningen för att få ned katten om den inte redan i natt börjar förpassa sig längre ned i trädet för att slutligen komma ned av sig själv.
Ja
och grannkatten råkar ju absolut inte illa ut, den får ju mat, vatten och har låda.
Arborist har kontaktats och man har talat in telefonmeddelande och hoppas att de återkommer snarast.
Håller tummarna för att hon kan ta sig ner under natten.
Katthemmen kan möjligen känna till folk i trakten som skulle kunna hjälpa…? Ju större kontaktnät desto bättre. Ni vet: någon som känner någon som känner någon…
#18 Håller tummarna för att katten självmant kommer att klättra ned, men hon vet ju inte att skräckkatten nu sitter inlåst, så hon kommer säkert att vänta till dess hon känner sig säker på att han inte ligger i bakhåll. Ibland är det så himla dumt att katter har ett långt minne.
Klart att det inte går någon nöd på hanen. Din släkting verkar ha ett stort hjärta för djur. Större än ägarna till katten, verkar det som.
Uppkatten har rätt. Försök få ut frågan om arborist eller någon som gillar utmaningen att klättra i träd vid älv med potentiellt livrädd och klösande katt i famnen. Det kommer ju bli en utmaning i Iron Man klass! Hallå alla äventyrare, var håller ni hus?
Jag säger som övriga, ta den patrullerande katten, oavsett hur elak den än är. Ta en transportbur och ta katten i nackskinnet, ett stadigt grepp runt kroppen så att han inte hänger i luften (nackskinnsgrepp får endast katten att bli paralyserad en stund, det är ingen idé att hålla för hårt heller - tro mig, jag är ingen djurhatare, tvärtom)
Jag skulle haft grannkatten som gisslan tills grannarna kommer och hämtar den, eller tills Cosmos kommit ner.
Skulle Cosmos kunna vara en innekatt? Med tanke på att grannkatten inte är så trevlig och verkar vara territoriell.
#21 Du har missat ett inlägg. Den rådige farbrodern har redan fångat den patrullerande katten - med en fiskhåv! Duktigt jobbat. Så nu är det problemet ur världen. Det som återstår är att på något sätt få den arma katten i trädet att förstå att faran har försvunnit.
Om Comsos ska vara innekatt eller ej kan vi väl vänta med att diskutera till dess hon lyckligt och väl är återförenad med husse.
#22 Märks det att jag läser som en kråka idag?!?! Haha 🤪
Vad skönt att grannkatten är borta iallafall!
Farbrorn kanske kan sitta nedanför trädet och försöka locka ned Cosmos med en skål gottigott. Tålamod is key - tar det 30 minuter, låt det ta 30 minuter. Kanske även 60! Hellre 60 minuter än ännu ett dygn 🙂
Nu måste du fixa glasögonen, #23 😉 Det närmaste man kan komma trädet är 8 meter för det står i en brant människor inte kan klättra ned i och dessutom så illa i förhållande till en älv att brandkåren, som brukar vara så modiga, inte vill försöka komma dit. Arborist är sista/senaste budet hoppet står till.
Tassar här. Hoppas allt löser sej för den lilla missen!
Och vilka j*vla grannar
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#24 Hm, klurig situtation med andra ord!
#26 Nu har den här katten dessbättre en familj som inte kan betecknas som handfallen och handlingsförlamad. Arborister kontaktas till dess de får svar från någon.
Känner du någon som känner någon…. som känner en arborist, se till att de kontaktar TS!

Hur ser trädet ut? Kam det gå att lägga en stegen från ovanför branten över till trädet?

På vilken ort är detta?
Har ni en lokal klätterklubb kanske det finns någon där som kan hjälpa till eftersom de har utrustningen för att klara av det.
Jag skulle rekommendera er att kontakta Länsstyrelsen för att få veta vilket ansvar grannarna har för att undvika detta igen. Katten utgör ju uppenbarligen en fara för andra djur så något ansvar bör de ha.
Hur går det?
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
Cosmos är fortfarande kvar i trädet och har inte rört sig en centimeter, farbror är helt förstörd.
Arborist ska komma ut i eftermiddag för att göra en bedömning om de kan komma åt katten på ett säkert sätt.
#33 Håller tummarna för att det ska gå att få upp någon i trädet för att plocka ned henne. Eller att hon blir rädd när försöket inleds och självmant går ned. Det sista är väl kanske inte så troligt efter flera dygn i trädet. Tycker synd om både farbror och katt.
Åhnej, stackars Cosmos! Jag hoppas att hon kommer ner utan skråmor! Det har regnat 2 dagar i sträck här i Stockholm, jag hoppas att det inte regnat hos er, så att hon inte frusit!
Sätter en tass här då jag vill följa hur det går. Hoppas ni får ner henne i säkerhet snart.
Vilken förfärlig situation för alla inblandade. Hoppas på ett lyckligt slut. ❤️
Hur har det gått? Vad sa arboristen?
Tass
Tass….vill följa detta
Tänker på missen och farbror. Och hoppas innerligt på lyckligt slut!
Har tyvärr idel tråkiga nyheter, trädet är ostabilt och går inte att ta sig till på ett säkert eller ens halvsäkert sett, då det är så olyckligt placerat. Cosmos har dock flyttat sig lite längre ner och farbror sitter så mycket som han bara kan så nära kanten som det går och pratar med henne en massa, min sambos pappa har konstruerat en lång,lång stabil påle och ska åka upp under morgondagen för att man kanske kan fästa en håv på pålen för att kanske kunna fånga henne. KÄnns som att det är värt ett försök.
Jag vet inte om grannarna misstänker att farbror har deras katt inlåst men de har varken letat efter den eller vart över och frågat så de verkar inte bry sig nämnvärt om sin katt tyvärr.
#42 Låter ändå bra att Cosmos flyttat sig lite längre ned. Och så fint och bra att sitta och prata med henne, helt rätt!! Det kanske lugnar sig under natten. Så Cosmos kan klättra ned.
Cosmos måste vara svårt försvagad vid det här laget. Hur är underlaget? Om hon faktiskt ger upp och faller. Påle med hov är ett gott försök! Absolut värt försök. Men före morgondagen då - kan ngt ordnas för att lindra fallet, om det sker? Förstår att det nog inte alls går, som trädet är beläget.
Bry er inte ett skvatt om ägarna till grannkatten. Själva grannkatten klarar sig ju även inlåst, det är huvudsaken.
Och att Cosmos klarar sig. Skickar alla goda tankar!
Jag förstår inte hur det där trädet är beläget i förhållande till sin omgivning. Är det mitt ute i älven på nåt sätt? Kan man kanske försöka "kastluta" ut en bräda mot trädet som fastnar mot nån gren så att misse kan få en gång att gå på? Eller kan man komma åt trädet nedifrån, eller befinner man sig i en bergvägg då? Finns det nåt kort på trädet så kanske man kan komma på någon idé? Hoppas verkligen det går bra för missen…
Antar att ni redan tänkt på det, men den här missen behöver akut till veterinär när den kommit ner. Dels behöver missen helt säkert vätskas upp ordentligt och dels händer det saker i levern när misse inte får mat. Det räcker med ett par dagars svält för att levern ska börja må dåligt. Det måste hanteras rätt eftersom tillståndet annars kan bli livshotande.
Vad jag vill komma fram till är att ni måste ha en plan för hur ni ska göra när missen väl är nere. Ni bör ha pratat med veterinär i förväg så ni vet hur ni ska agera, vart ni kan vända er om ordinarie veterinärmottagningen är stängd o s v.
Det är troligt att missen inte kommer att klara/orka äta själv. Min gissning är att ni bör ha doseringssprutor från apoteket hemma, a/d foder på burk (finns att köpa hos veterinär) som kan röras ut till "välling" så att ni kan mata missen i munnen med hjälp av doseringsspruta. Men det här måste ni diskutera med veterinär redan i förväg så att missen får rätt och omedelbar hjälp.
D v s även om katten kommer ner så är läget fortfarande kritiskt för missen. Jag hoppas verkligen att allt ordnar sig. ❤️

Jag är också inne på om det går att luta en redig planka dit över. Gärna lägga/sätta fast mat på nåt sätt på ytterkanten som hon kan få i sig av, men bara lite, typ en matsked.
Viktiga och helt livsavgörande råd av Uppkatten #45.
Och goda tips i #44 och #46 - att typ kastluta en planka.
Går inte att sluta tänka på denne misse i trädet. Hur går det? Hoppas hoppas!
Nu skulle katten Cosmos ha suttit i trädet i en vecka (sedan 7/6). Det är väl ändå inte riktigt möjligt. Vet att mängder av försök har gjorts, med och mot alla odds, och menar inte att strö salt i sår. Men vill ändå få veta. Av respekt för missen också. ❤️Kanske kan vi lära något.
Kolla om det finns ett zoo i närheten med veterinär, om ni kan fästa en håv mot pålen och ge en sövpil och fånga katten och ta till veterinären! Om ni tror det går dvs.
Stackars farbror och Cosmos!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#49 Idén med lång påle och håv framfördes också av TS i #42 den 12/6.
Liten misse ❤️Så många olyckliga omständigheter. Skickar alla goda tankar och förhoppningar igen.
"om ni kan fästa en håv mot pålen" dvs om det funkade. Var nog lite otydlig. :)
Jag har varit iväg till BB varpå jag inte uppdaterat här av förklarliga själ men här kommer i alla fall slutet på denna tragiska historia.
Cosmos kom till slut ner så pass långt att hon kom åt plankan som hade kastats dit som bro. Hon kördes direkt till veterinären som var beredd, veterinären lyckades dock inte rädda henne då hon var väldigt försvagad och ordentligt nerkyld efter 2 dagars oväder. Farbror är så klart helt bestört, grannkatten verkar dock glad över att igen vara utsläppt. Farbror har kontaktat länsstyrelsen för att göra någon form av anmälan mot grannfamiljen som trots allt inte verkar sköta om sin katt då de inte ens letat efter den. Vet dock inte så mycket mer än så.
#52 Ååhnej, gud vad tråkigt att hon inte klarade sig! :( Hoppas verkligen går att göra nån anmälan mot grannarna!
Men ni gjorde allt ni kunde för henne och det ska ni ha en eloge för! 🌺
Stackars lilla missen och stackars farbror… Ibland är livet onödigt grymt…
beklagar. 🌺
Usch vad tråkigt att höra TS. Jag känner att det här hände helt i onödan pga att grannen inte kunde hålla bättre koll på sin katt och avgöra om katten passar som utekatt eller inte, med tanke på att den terroriserade er katt, och jag vill inte spekulera men anar oro för andra katter. Det handlar ju även om alla andras trivsel i samhället om man har utekatt.
Styrkekram och vila i frid missen!
Vill gratulera dig till en liten ny familjemedlem (förmodar jag efter din BB kommentar).
Känner så för både husse och stackars kisse som inte klarade sig trots alla ansträngningar. Hoppas han orkar genomföra anmälan mot familjen som äger katten som orsakade tragedin. De verkar inte lämpliga som djurägare.
R.I.P lille kisse och styrkekramar till husse.
Oerhört ledsamt att misse Cosmos måste mista livet. Liten vän, kärlek ❤️
Det finns naturligtvis inget att anmäla vad gäller grannens katt. Det är inte förbjudet att ha utekatt. Oavsett olämpliga el farliga omgivningar.