Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1119 ggr
wickedshadow
0

Behöver fakta

hej! Jag behöver fakta angående försäljning av kattungar. Har hittat själva lagen och vad det står där, och jag har hittat nån artikel om varför kattungar ska stanna hos sin mamma i 12 veckor. Det jag behöver ha fakta om, men inte hittar, är vad som är särskilda skäl till att sälja en kattunge tidigare. Detär inte mig det handlar om, utan jag behöver ren fakta att kunna hänvisa till. Så hoppas ni förstår vad jag menar!

[Cocomo]
0

Finns inga rimliga eller vettiga skäl till att sälja en kattunge tidigare än 12 veckors ålder, det är emot lagen att ta en katt ifrån sin mamma innan den är 12 veckor gammal så du lär nog inte kunna hitta nån ren fakta till varför man skulle få göra det. Det är en olaglig handling som man kan bli anmäld för.

jollycox
3

På jordbruksverket kan man läsa detta:

"Så länge kattungarna behöver mjölk och omvårdnad från sin mamma får de inte skiljas från henne annat än tillfälligt och över huvud taget inte innan de är tolv veckor gamla. Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid tolv veckors ålder om det inte finns särskilda skäl. "

Jag tror ts menar att hon vill veta vad särskilda skäl kan vara.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

wickedshadow
0

jag har hört "men mamman bryr sig inte om kattungarna och då får man göra undantag". Vilket jag är rätt säker på inte stämmer.

Nerdysiamese
1

I lagen avser man skälig anledning som att mamma eller ungar behöver vård och kan däför behöva separeras temporärt innan ungarna är 12 veckor gammal

Medarbetare på Datorspel I Fokus

MonicaLagerquist
5

#3 Det beror lite på varför mammakatt inte bryr sig om sina ungar.

Det är ju normalt för mammakatt att stöta bort kattungarna och i det läget är det inte tillåtet att skilja kattmamma och ungar från varandra.I mitt fall där mammakatt varit sjuk sen kattungarna var en vecka och legat inne på djursjukhus i omgångar så har jag fått tillstånd att lämna tillbaka mammakatt till hennes fodervärd. Kattungarna var nio veckor när jag lämnade tillbaka mammakatt. Jag har handmatat kattungarna hela tiden och mina övriga katter hjälps åt med att uppfostra dem. Kattungarna får inte flytta ifrån mig förens tidigast vid 12 veckors ålder.

Stolt ägare till tre La permer

OberonsMatte
7

Om kattmamman inte har mjölk, är sjuk eller död får man lämna kattungen och dess syskon till en fostermamma som kan ge dem den mjölk och omvårdnad de behöver.

Kattungarna behöver sin mamma, men de behöver också sina syskon och sin invanda miljö under de första 12 veckorna. Avbryter man den perioden och säljer kattungarna för tidigt går de miste om viktiga utvecklingsstadier när det gäller grundtrygghet och temperament.

Det är meningen att kattungar ska bli nonchalerade och t.o.m. åthutade av sin kattmamma i en viss ålder. Den erfarenheten gör att kattungen lär sig hantera frustration, en förutsättning för att kunna bli en harmonisk vuxen katt.

Att kivas, bitas, brottas och anfalla sina syskon på lek lär dem att jaga, slåss, försvara sig och framförallt att anpassa brukandet av tänder och klor efter situation. De lär sig och övar sig intensivt att använda och tolka kattspråk under den tiden.

Kattungens naturliga immunförsvaret är också en sak som byggs upp under den tid kattungen är kvar hos sin mamma. En flytt med all den stress det innebär är alltid en hälsorisk, men med ett outvecklat immunförsvar kan det bli katastrof.

Sajtvärd Katter iFokus